[FOTO] Concentratiekamp Mauthausen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

[FOTO] Concentratiekamp Mauthausen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 21:46

Ik ben nu een klein maandje terug van een vakantie in Oostenrijk, in deze vakantie ben ik naar een concentratiekamp geweest, Mauthausen en hier heb ik vrij veel (een paar honderd := ) foto's gemaakt en hiervan wil ik er graag een aantal met jullie delen :)

Een tijd terug ben ik ook in kamp Vught geweest, foto's daarvan vind je hier:
[FK] [FOTO] Kamp Vught

Bij kamp Vught had ik hele verhalen erbij, dit keer helaas niet echt aangezien het in Oostenrijk was waren de audio-touren niet in Nederlands en Duits en Engels kan ik beide wel verstaan maar niet als het zo snel gaat dus na 2 stukjes heb ik het maar opgegeven en ben ik gewoon zelf rond gaan kijken :)
Maar ik weet natuurlijk wel wat doordat er ook een museum gedeelte was en lezen kan ik dan weer wel :P

Wel kan ik zeggen dat het dus een concentratie kamp was in de 2e wereldoorlog. Het is vrij groot en er staan van heel veel landen gedenkstekens, de muren eromheen zijn allemaal in originele staat evenals een aantal ondergronds gedeeltes (douches, deel gaskamer) de barakken ben ik niet achter gekomen of ze nou origineel waren of herbouwd, ik geloof herbouwd. In Mauthausen zijn meer dan 200.000 mensen vermoord, het is opgezet als mannenkamp en voor zover ik weet is het dat ook gebleven maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ondanks dat het dus groot en destijds veel gebruikt is, is het in Oostenrijk vrijwel 'onbekend' het wordt er nogal doodgezwegen dat het in hun land kon lijkt het wel..

Maar waar het om gaat, de foto's:

1. De ingang
Afbeelding

2. De binnenplaats, het oogt zo niet erg groot maar dat was het wel.. Vreselijk dat daar zoveel mensen verzamelt zijn die er nooit meer uit zijn gekomen..
Afbeelding

3. De toren die aan de klaagmuur ligt. De klaarmuur moesten de mensen na aankomst naakt voor gaan staan, soms duurde dit maar even maar soms ook dagen ze moesten dan al die tijd in een houding blijven staan.. Na die tijd gingen ze dan naar de douches en kregen ze een streepjespak.
Afbeelding

4. De douches waren nog helemaal heel, echt een doodeng hok en ik dacht in eerste instantie ook dat dit de gaskamer was.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Een van de wachttorens, op dat grasveld waren nog meer barakken maar die zijn er niet mer.
Afbeelding

7. dit waren de bedden, in het begin lagen ze daar met 2 personen in later met veel meer..
Afbeelding

8. hieronder lag een massagraf..
http://i62.tinypic.com/15fofm9.jpg

9. Een van de velen barakken.
Afbeelding

10. De uitgang
Afbeelding

11.
Afbeelding

De gaskamer heb ik wel foto's van maar die zijn helaas heel erg mislukt, evenals die van de ovens..

12. Dan denk je dat je het ergste hebt gehad maar nee; De trap des doods. De gevangenen van Mauthausen werden gebruikt om graniet te hakken, ze moesten elke keer een gigantisch lange trap op en af. Bovenaan die trap kom je dus langs een kloof en daar zit een heel recht stuk dat recht naar beneden gaat, het ziet er uit alsof het er zo voor is uitgehakt en het zou best een kunnen dat dat ook zo is. Vanaf dat steile stuk werden gevangenen naar beneden geduwd en het gebeurde ook dat er zelfmoord gepleegd werd door er zelf af te springen.. Dit vond ik toch wel het meest bizarre, en al helemáál toen er ook nog foto's hingen waarom je dus mensen onderaan zag liggen :( En dan kom je daar en ligt het in zo'n gigantisch mooi gebied dat het haast niet te geloven is dat het zulke walgelijke dingen gebeurden maar het is toch echt zo.. In het kamp zelf hing eigenlijk helemaal niet zo'n enge sfeer maar bij die trap 'voelde' je het wel echt..
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Hier zie je helemaal rechts dat steile stuk waar dus mensen afgeduwd werden/af sprongen..
Afbeelding

16. En wat er nu over is van al dat werk, een hoopje stenen, begroeid alsof er nooit iemand aan gezeten heeft..
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie van de foto's vinden, tips en kritiek mag natuurlijk altijd :)
Mijn doel was vooral om het leeg te maken; geen mensen op de foto's zoveel mogelijk de dingen van nu (monumenten, hekken etc.) eruit halen en het de sfeer terug geven, (daarom zwart-wit) het leeg maken is in ieder geval gelukt de sfeer kan ik zelf niet oordelen omdat het natuurlijk heel anders is als je er zelf stond..

Bedankt voor het kijken!

Saaams

Re: [FOTO] Concentratiekamp Mauthausen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:52

Onwijs gave fotos. De sfeer is echt duidelijk te zien op de fotos.
Kil..

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:55

Ga akkoord met bovenstaande reactie.
Wat een sfeer zit er in de platen, zeker met de tekst erbij...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 08:20

Dankjullie! :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:01

Ik werd er stil van... Je hebt het heel mooi vastgelegd Lysanne :j vind het echt prachtige foto's!

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:14

Ontzettend mooie foto's en de sfeer zit er goed in.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:16

brrr. maar wel mooi gedaan.
Eerlijk gezegd had ik van dit kamp nog nooit gehoord.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:40

Hele mooie foto's. :) Het bijzondere vind ik eraan dat het zo levend is.
Het lijkt doordat het allemaal zo heel is, alsof het helemaal niet zo lang geleden gebeurd is.

agnesbuijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:26

mijn complimenten dat je van zoiets afschuwelijks zulke mooie en pakkende foto's hebt kunnen maken. de sfeer spat van de foto's af, ook die foto van de bedden, met die zonnestralen die naar binnen vallen, wat kan jij goed beeldend/pakkend fotograferen, echt TOP

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 20:50

Wauw wat een leuke reacties! Bedankt :D

Knakker, dat kan goed kloppen, het is niet een heel bekende :) Eigenlijk vreemd omdat er toch wel veel mensen zijn vermoord en ze dus die 'trap des doods' hebben, toch een redelijk extreem verhaal in mijn ogen..

Iris, dat is zo vooral op de foto's, door alle reconstructie's daar lijkt het wat minder zo alleen op bepaalde plekken voel je het echt.. En dan ben ik niet eens in de autopsie ruimte geweest := Daar baal ik eigenlijk wel van want ik had daar ook wel foto's willen maken.. Maar dat was op de dag dat het hier nationale rouwdag was dus mijn zus en ik zijn naar buiten gegaan voor die minuut stilte en hebben toen een deel gemist.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:21

Wow.. Ik word er stil van. Ik vind echt dat je het heel mooi hebt vastgelegd. Je moet je talent niet onderschatten. Ik had hier foto's van kunnen maken tot ik een ons weeg maar dan leg ik dit niet op deze manier vast.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 10:25

Heel erg bedankt! :D
Maar het valt wel mee hoor :P Je moet weten wat je wilt als je daar bent, meer is het niet :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:05

Yak.. rillingen. zo akelig dat mensen dit elkaar aan doen!
Mooie reportage lys! :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:08

Ja zeg dat wel.. ergste is dat er nogsteeds van die achterlijke dingen gebeuren :r

Dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:16

Wat heb je dit 'mooi' gebracht _/-\o_ , een vrij onbekend kamp dat ook zeker zo zijn sporen heeft .. Pff dat klif , ik zou ook gesprongen zijn kan ik zeggen maar ik weet daar niks van ..

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 11:59

Dankje! :) Ja inderdaad, als ik in zo'n plek zou zitten zou het voor mij ook niet zo nodig meer zijn.. maar ik denk dat het grootste deel toch bleef hopen dat ze bevrijd werden het het daarom niet deed..

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:07

Toffe serie hoor! :D Mooie zwart wit omzettingen. Enige puntje waar je nog wat aan zou kunnen doen is het rechtzetten van de muren en de vertekeningen eruit halen.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:16

Wauw, ik word er helemaal stil van. Erg mooie foto's, prachtig! Je legt het juiste gevoel in de foto's, knap :)

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:40

Ik ben hier zelf ook een keer geweest, ik moet zeggen dat je de sfeer idd erg goed hebt vastgelegd op de foto's. De foto's "voelen" hetzelfde als toen ik er jaren terug was.
De trap des doods kan ik me dan ook als de dag van gisteren herinneren. Ook vond ik de ovens en gaskamers enorm indrukwekkend.
Prachtige foto's.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 15:57

Dankjullie!

Ja LHS13, die trap is echt bizar he :brr: Toen wij er waren onweerde het ook nog eens dus dat maakte het nog veel enger := Was heel vreemd, toen we in het kamp/bij de trap waren onweerde het steeds en erbuiten was er helemaal niks aan de hand, gewoon goed weer.. Alleen op de terugweg (een heeel stuk verder) kregen we pas weer slecht weer, was echt heel raar!

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:50

Wat een sfeer! Om stil van te worden!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:10

Heel mooi vastgelegd ! Lijkt echt wel alsof je er '' middenin '' staat als je naar de foto's kijkt.
Die trap is inderdaad wel om kippevel te krijgen...brrrr .... de trap naar de regenboogbrug ;(

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:20

"Prachtig" vastgelegd.. Hoewel een plek als dat natuurlijk nooit prachtig kan zijn.. Maar ik hoop dat je begrijpt waar ik heen wil..

De sfeer van het kamp is perfect te voelen via jouw foto's, vooral bij die trap kreeg ik het gewoon koud..
Vreselijk is die tijd geweest.. De gruwelen waar de mens toe in staat is, walgelijk..

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 19:14

Dankjullie! :)

Nine, ik snap wat je bedoeld ja :j
Ja helaas 'is' niet eens 'was' dat is nog het ergste.. De hele wereld zou nu moeten weten dat het zo niet moet maar het gebeurd gewoon nogsteeds.. Afschuwelijk

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:49

In het tweede gedeelte gebruikte ik al met opzet de tegenwoordige tijd, want het klopt helemaal wat je zegt :j

Al bedoelde ik er meer de omvang van die tijd mee..