Zelf heb ik mij wel ingeschreven. Niet omdat mijn agenda bol staat van opdrachten, maar er wel opdrachten voorbij komen die erg groot zijn. Persoonlijk vind ik het dan niet prettig om zwart te werken en ook niet eerlijk, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Bovendien is het een hele leerzame ervaring, om zo te leren om je eigen bedrijfje te runnen.
Ondertussen val ik onder de kleineondernemersregeling, wat inhoud dan ik geen BTW hoef aan te geven of te betalen. Dat scheelt een hoop gedoe. Het is niet dat je daadwerkelijk profiteert van het feit dat je staat ingeschreven, maar de wetenschap dat je alles netjes bijhoud is voor mij vooral de reden geweest om mij in te schrijven.
Ik heb € 50,- inschrijfkosten betaald. Je inschrijving bij de belastingdienst gaat automatisch en BTW-aangifte spreekt allemaal voor zich. De eerste maanden na mijn inschrijving werd ik wel gebombardeerd met telefoontjes en mailtjes en post of ik alsjeblieft zakelijke klant wilde worden. Ook de reinigingsservice moest geregeld worden, zij gaan er van uit dat je afval produceert (Waar je dan weer extra voor moet betalen) terwijl dat als fotograaf helemaal het geval niet is.
Oftewel, het is even wat werk, maar je krijgt er een leerervaring bij en je wordt vaker serieus genomen. Voornamelijk als je klantenbestand vooral bestaat uit bedrijven in plaats van particulieren.