Mijn foto op facebook zonder toestemming

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Mijn foto op facebook zonder toestemming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 23:48

Hoi,

Dankzij een erg goed oplettende vriendin ben ik erachter gekomen dat een meisje die ik helemaal niet ken een foto van mij en mijn pony op haar profiel heb staan. Dit vind ik absoluut niet leuk en ik heb haar gesommeerd het te verwijderen. Nu wil ze dit niet doen. Via Facebook kan ik alleen aan haar vragen of ze het wil verwijderen en voor de rest niet -:(-

Ik sta er overigens niet naar op, het is een ongelooflijk mooie foto, maar ik vind dit gewoon echt niet prettig.

Wat zijn nu mijn rechten?

Edit. Bij de originele foto staat de naam van de fotograaf, die is ook verdwenen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:51

Aangeven bij facebook dat het een foto van jou is. Het volgende gaat misschien erg ver, maar als het goed is kun je uiteindelijk ook aangifte doen. Al hoop ik dat dat niet nodig is..

Edit: Als ze het copyright van de foto af heeft gehaald, is dat ook strafbaar als het goed is.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:54

De vraag is even....hoe komt ze aan die foto?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 23:55

Ik heb gedreigd inderdaad met de copyright rechten en nu heeft ze het er wel vanaf...

Bah, baal hier zo van!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 23:55

papagroom schreef:

Via facebook

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:57

heidy_wilco schreef:
papagroom schreef:

Via facebook

Dan heb je hem openbaar staan,en geeft dan automatisch toestemming....om dit te voorkomen moet je hem in de toekomst alleem zichtbaar maken voor vrienden.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 00:01

papagroom schreef:
heidy_wilco schreef:

Via facebook

Dan heb je hem openbaar staan,en geeft dan automatisch toestemming....om dit te voorkomen moet je hem in de toekomst alleem zichtbaar maken voor vrienden.

Dan ga ik dat maar doen.

Geld dit ook als er de naam van de fotograaf opstaat? Mag je toch niet zomaar delen? En mijn gezicht is ook best duidelijk te zien.

heidy_wilco

Re: Mijn foto op facebook zonder toestemming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 00:02

Hoe kan ik het wijzigen? :o

Word soms echt tuureleurs van facebook :P

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 00:08

Je kunt dit wijzigen via je privacy instellingen,die zitten achter het slotje rechts boven....en ja als de naam er op staat mag dit ook.........als je dit wijzigt kunnen uitsluitend je vrienden dit nog zien,en mochten ze hem delen,dan kunnen hun vrienden die jou vriend niet zijn de foto ook niet meer zien.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 00:14

Dankje :) Ik hoop dat het zo goed is!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 00:19

Hou er wel rekening mee dat deze instelling alleen geldt voor berichten die je van af nu plaatst.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 00:59

als je de foto zelf in fb opent kun je aan de rechterkant de instellingen wijzigen. Dit moet je dus handmatig doen bij alle foto's die je al geplaatst hebt.
Als ze de copyright verwijderd heeft is ze strafbaar en kan de eigenaar van de foto haar een rekening sturen. We hebben dit als bedrijf een keer gehad, wij hadden een afbeelding gebruikt van een website, met toestemming, alleen bleek dat bedrijf de afbeelding zonder toestemming van de eigenaar gebruikt te hebben. We kregen een nota van 800euro of de mogelijkheid om de afbeelding direct te verwijderen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 06:55

papagroom schreef:

Nee hoor, dan mag dat meisje het alsnog niet

met een openbare foto geef je FB toestemming om je foto te gebruiken voor reclame doeleinden, fb reclame.....
maar je geeft niet een ander toestemming om voor jou door te gaan, of jouw foto's te gebruiken
Daarom kan je de foto ook rapporteren bij fb als zijnde jouw foto.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 22:22

Precies dezelfde situatie gehad en was net zoals jij flink pissig. Ik heb het aangegeven bij facebook (wat een gedoe) en daar nooit meer wat van gehoord. Dus maar even anders aangepakt. Ik heb de betreffende persoon toegevoegd op Facebook en vervolgens een prive bericht gestuurd met daarin een heel verhaal dat hij/zij geen toestemming had van de fotograaf om de foto te plaatsen en als hij/zij hem niet binnen een week zou verwijderen, ik verdere stappen zou ondernemen. Zeg dat je aangifte hebt gedaan bij Facebook en voeg een linkje op met daarin een stuk over copyright schending.
Eventueel kan je nog erin zetten dat mocht zij de foto niet verwijderen dat je dan contact opneemt met de betreffende fotograaf en deze aangifte doet/ rechtsbijstand inschakelt. Geen idee hoe dit werkelijk in elkaar steekt maar bij mij was het niet nodig. Drie uur later was de foto verdwenen. :)

Succes! Ik hoop dat de foto snel eraf wordt gehaald!

edit: dat over automatisch toestemming geven op facebook klopt niet!! De fotograaf is eigenaar van de foto en behoud alle rechten, tenzij hij/zij de foto verkoopt (voor specifieke doeleinden). Ook zonder zichtbaar copyright mag de foto niet gekopieerd/gebruikt worden.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 01:28

je geeft fb toestemming voor gebruik voor commerciële doeleinden, dus klopt wel degelijk. Er is niet voor niets een grote rel aan de gang over schending van privacy door facebook. Een andere gebruiker daarentegen heeft geen poot om op te staan en mag de foto alleen delen als er copyright vermeld staat.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:14

Had het laatst ook, diegene alles beweren zoals dat ze het 'verwijderd' heeft, maar na paar dagen zag ik ze nog staan.. Nou, dus dan plan B: Melden via FB :')
En toen was het bijna meteen verwijderd. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:26

Eigenlijk, had jij ts niet echt een geldige reden tot eisen van verwijderen. Jij had de foto niet gemaakt én stond er niet op. Dieren hebben geen portretrecht dus eigenlijk had de fotograaf moeten aankloppen bij haar. Hoewel die vast niet erg vind dat dit al geregeld is.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:42

@RianneH: TS staat wel op de foto hoor! Ze zegt alleen dat ze er niet naar op staat, maar ze staat er dus wel op. :)