Ik heb even teruggezocht en mijn laatste paardentekening op Bokt is van 2006. Wees een beetje lief voor me dus

Het kriebelt al een tijdje om weer te gaan tekenen. Ik had wat foto's opgeslagen van foto's uit het aanvraagtopic, maar ik kreeg het maar niet goed op papier. Dan was het uit verhouding, dan weer lelijk ingekleurd, dan weer geen sprekend oog, enz. Dus potloden weer aan de kant gelegd.
Vanavond kriebelde het weer. Geen zin om mijn laptop te pakken, dus iPad gepakt en een foto van mijn eigen haflinger Jim uitgezocht.

In tegenstelling tot de foto pak ik 'm wel in de lengte. Ik wilde het mezelf niet te moeilijk maken. Zelfde geldt voor het weglaten van het hoofdstel. Het is al ingewikkeld genoeg. Dat komt een volgende keer wel.
Eerst de opzet gemaakt. Het voordeel van de iPad is dat ik 'm er af en toe overheen kon leggen om te zien of alles klopte. Overtrekken ging dan weer niet, want dan schoof de foto

Heel eerlijk, ik heb het wel geprobeerd. Maar goed, dat werkte niet, dus ik moest het zelf doen. Er overheen leggen was voor mij om weer te beginnen wel even fijn als check. Vooral het oog belandde nogal eens op rare plaatsen

Maar uiteindelijk na een stuk of 20 pogingen was ik tevreden over de schets. Excuses voor de foto kwaliteit. Die zijn met dezelfde iPad gemaakt.

En toen kon het inkleuren beginnen. Het fijne van de iPad is dat je het er naast kunt leggen en zo vergroten dat de details goed te zien zijn. Niet dat ik ze tot in detail heb kunnen verwerken, maar het is wel fijn werken zo. Ik ben begonnen met de neus. Zo mooi aaibaar zoals ik ze wel eens zie lukt me niet, maar ik ben er tevreden over. Het is herkenbaar als neus

Daarna alles globaal ingekleurd, de hals wat schaduw gegeven, alvast een stuk manen gemaakt en de bles ingetekend.

En nu het lastigste deel. Het hoofd zelf, de oren en de grootste uitdaging: de ogen.
Tips zijn zeer welkom. Na 8 jaar niet tekenen valt het niet mee om het weer op te pakken. Hou daar een beetje rekening mee