De schets - ik was net begonnen aan Bargue Drawing Method boek met uitleg, dus die manier voor de schets gebruikt. Werkt met wat hulplijnen, en hoeken die je daarna verfijnt en uitwerkt.
vb kopie Bargue Plates cast drawings.

En dus het paard ook op deze manier geschetst.
(kan uit de losse pols, maar ik had een lineaal in de buurt liggen en die maakt rechtere lijnen. Niets met de lineaal gemeten trouwens.)
Rechthoek in 3 vlakken verdelen, en lijn van de neus aangeven.

Paard schetsen.

Lang prutsen met halster ringetje in perspectief.. (cirkel met stuk eraf rechts), en de lijnen wat donkerder aangeven.

Toen in Photoshop gekeken of mijn schets klopte - besloten dat de vertekening door de lens hier verwaarloosbaar was... - en oren en oog aangepast tot die klopten, en alles toen op het board overgezet.
Paar thumbnail schetsen gemaakt in Photoshop om te kijken of de donkere achtergrond die ik in gedachten had mooi was, of dat ik beter een wat lichtere waarde kon doen.
Besloten tot een donkere achtergrond met een klein beetje glow om het paard heen.
Burnt sienna eerste laagje.

En dan de underpainting in grijswaardes. (underpainting in bruinwaardes even overgeslagen).

Underpainting laten drogen. Board zuigt aardig wat verf op - (heb er toch echt 6 lagen Gesso onder zitten..) - dus ik denk dat ik deze underpainting verfijn tot de verf er een beetje mooi 'op' blijft liggen.

)
Mooi hwk, leuk om je werkwijze te bekijken ook 
!
!!