Hoeveel verkorten bij foreshortening / foto die vertekent?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

Hoeveel verkorten bij foreshortening / foto die vertekent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 21:00

Ik ben begonnen met een schets voor een schilderij (WIP volgt :) ),
en kan gevoelsmatig wel zien dat de foto ietsje vertekent - maar weet niet goed hoeveel ik verkorten moet zodat het klopt.

Dit is de referentiefoto en de schets er naast.
Weet niet of mijn oog wel helemaal op de goede plek zit, en of de kaak klopt.
Afbeelding

Is dit uit te "rekenen" door bijvoorbeeld naar een foto van de zijkant te kijken? (heel handig dat die er ook bij stond!)

Afbeelding
En dan evenveel lengtes te nemen (hier ongeveer 3 1/3 ) zodat de neusvleugel een stukje hoger komt ?
En schuift alles tussen kruin en neus dan ook wat omhoog?

Afbeelding

En hoe doe je dat dan als je geen referentie foto hebt van de zijkant?

_Zoe

Re: Hoeveel verkorten bij foreshortening / foto die vertekent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:12

Ik heb werkelijk geen idee, maar wauw wat super mooi geschetst al!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:14

Ik zou gewoon valsspelen en de originele foto er onder gooien zodat ze op elkaar liggen, bovenste 80% en je ziet waar je de mist in bent gegaan. :')

Het linkeroog lijkt bij de schets te hoog te zitten (dus het oog wat je niet ziet), hierdoor is de neus optisch langer maar in feite nog te kort. Ook lijkt de kaak (vooral bij de oren) te 'breed'.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:09

xSlvna schreef:
Ik zou gewoon valsspelen en de originele foto er onder gooien zodat ze op elkaar liggen, bovenste 80% en je ziet waar je de mist in bent gegaan. :')

Het linkeroog lijkt bij de schets te hoog te zitten (dus het oog wat je niet ziet), hierdoor is de neus optisch langer maar in feite nog te kort. Ook lijkt de kaak (vooral bij de oren) te 'breed'.
Maar het gaat er juist om dat de foto "gecorrigeerd" moet worden, dus je wilt juist niet dat je tekening/schilderij exact hetzelfde is als de foto.

Ik kan je niet helpen, maar ik volg dit wel even, want ik vind het heel interessant en leerzaam. :)

Bimmerd

Re: Hoeveel verkorten bij foreshortening / foto die vertekent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:33

Het oog zou ietsjes omlaag mogen maar hoe die nu zit vind ik zeker niet storend.
Ik denk dat het corrigeren vooral op gevoel gaat. Ja, het is handig om een foto van de zijkant te hebben om een beter beeld te krijgen van de verhoudingen van het paard maar het gaat er uiteindelijk om dat de eigenaar van het paard het paard herkent en dat je je eigen hand eraan legt. Ik denk dat je dat met gewoon deze schets al zeker hebt bereikt. Deze foto is ook van dusdanige kwaliteit dat het het hoofd niet heel veel vertekend. Je zal meer moeten corrigeren als je een foto hebt van iemand die voor de leuk even met een mobieltje foto's maakt.
Wat betreft deze schets, ga van je gevoel uit. Kijk of er iets je stoort en pas het op gevoel aan.

Als je geen zijkant foto hebt moet je overigens gewoon vertrouwen op je eigen kennis. Niet elk paardenhoofd is hetzelfde maar uiteindelijk zijn de grote lijnen hetzelfde.