Scherpstel probleem?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hamsterfan

Scherpstel probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:35

Nadat ik gister weer ruzie had met mijn nota bene nog geen 2 maanden oude Canon 70D en mijn jaar oude 70-200 f4 ben ik er even heel goed klaar mee :=

Gister op een concours gefotografeert, maar de hele tijd het idee dat er een soort van waas over mijn foto's lag. Toen ik afgelopen week naar het strand ging had ik daar met mijn kitlens ook last van een waas. Dit kwam denk ik omdat ik van een goede kamer met airco naar buiten ging in het warme Turkije. Daarna geen last van gehad.
Echter met mijn zoomlens heb ik de laatste tijd vaker het idee dat foto's niet helemaal scherp zijn.. Ook vind ik dat de body al erg veel ruis geeft bij ISO 320, maar dit komt misschien omdat ik het niet gewend ben :=

Goed, gister was er 1 hindernis waarbij foto's maar gewoon niet scherp werden. Instellen doe ik al een lange tijd zelf en andere foto's van een andere hindernis zijn wel gewoon scherp (met dezelfde instellingen etc).

Voorbeeld 1;
Afbeelding

Deze lijkt wel scherp, maar vind ik ook niet haarscherp. Dat heb ik tegenwoordig telkens, dat ik ze allemaal net niet haarscherp vind. Wel redelijk scherp, maar toch.. Ik 'mis' iets..
Afbeelding

Ik word er gewoon echt gek van, zo vind ik fotograferen ook helemaal niet leuk meer :o Beide zijn Iso 320, f5.6 en 1/1000.
Zo zijn losgooi foto's al helemaal een groot probleem (wat voorheen niet zo was) en actie foto's verschillen nog al (soms wel soms niet scherp). Ik ben radeloos := Kunnen jullie me helpen? Ik wil morgen weer fotograferen bij het ringsteken, maar als het weer zo gaat als gister..

In principe had ik onder deze omstandigheden (felle zon achter/schuin achter me) het ook met ISO 100 of 200 kunnen doen en met mijn sluitertijd rond de 500/640. Dit deed ik vroeger ook en ging gewoon prima, nu tegenwoordig lijkt dat ook meer een probleem te worden.

Hopen dat de bokkers hier een antwoord op hebben! :D En alvast bedankt!

Ps. Mijn oude camera was een Canon 10D. Een oudje, maar hij deed het echt nog prima. Hoge ISO waardes zaten er niet in, vandaar dat ik wel geleerd hebt om het met lagere sluitertijden af te kunnen. Ik zette ze gerust tot rond de 250(uit mijn hoofd) en schiet dan nog gewoon (scherp) uit de hand

edit: Ik heb trouwens nu veel meer scherp stel opties, gewoon een punt kiezen, meerdere punten kiezen of allemaal. Heb ze allemaal al een keer geprobeerd, wat ik eerst had was gewoon het scherp stel punt in het midden (of een ander puntje, maar gebruikte altijd het midden) die gebruik ik nu ook vaak, maar toch zit ik er erg vaak 'naast' lijkt wel.. Dus misschien ligt het daar ook aan. Echter op deze hindernis heb ik echt wel goed scherp gesteld, maar hij leek het gewoon te vertikken die camera van mij := Ook vind ik de kleuren erg dof ogen..

Ik las ook iets over front en back focus. Geen idee of dit hier mee te maken kan hebben.. :o

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 05:04

Bij springen geprobeerd scherp te stellen op One Shot en door te drukken wanneer paard boven hindernis zit of staat hij op AI SERVO en blijf je het paard volgen. In het eerste geval zou het gewoon goed moeten gaan en in het tweede geval moet je wel de juiste AF instellingen hebben qua tracking, focuspunten, etc.

Fotografeer je in RAW? Wat voor kleurcorrecties en verscherpingen doe jij achteraf? Wil jij ook eens proberen in RAW & JPG tegelijk te fotograferen en deze vergelijken? Zou het mss ook aan jouw nabewerking kunnen liggen?

Voor meer tips & tricks: [FK] [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

hamsterfan

Re: Scherpstel probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 09:03

Ik fotografeer vrijwel nooit in One shot, echter zal ik zo even kijken want ik geloof dat ik die op vakantie wel gebruikt hebt maar al had terug gezet naar AI servo.
Ik fotografeer altijd in raw, bij deze foto's heb ik er nog niks aan bewerkt. Meestal pas ik wat meer belichting en contrast toe en vaak ook nog even met de doordruk tool. Dus geen kleurcorrecties oid want dat is nooit nodig, daarom dat het me bij deze foto's ook op viel.
Qua focus punten staat hij wel goed lijkt me, gezien andere foto's wel scherp zijn op een andere hindernis. Alleen bij deze hindernis lukte het maar niet

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:05

Misschien dat het dan de nabwerking is? De RAW foto's hebben altijd nog wat correcties nodig als contrast, verscherping, ruis verminderen, etc. Vergelijk maar eens als je JPG+RAW schiet je JPG met je onbewerkte RAW. Je moet er nog best wat aan doen voordat je RAW gelijkwaardig is aan de JPG of zelfs beter.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:06

Heb je een paar 100% crops?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:09

En graag 100% crop van de JPG die je tegelijk met je RAW schiet. :=

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 16:25

Weet dat Raw foto's nog nabewerking nodig hebben, maar normaal gesproken komen ze er stukken beter uit dan nu het geval was. Zal zo wat 100% crops laten zien. Ben even vergeten vandaag in zowel Raw als jpeg te schieten := dus z'n foto komt morgen :o

Edit; verscherpen doe ik ze eigenlijk nooit..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:51

Ik volg deze even, vind het wel interessant. Zelf heb ik ook wel eens het gevoel dat, ondanks genoeg licht e.d. mijn foto's niet scherp zijn. Meestal gaf ik mijzelf en mijn onstabiele hand de schuld, maar wie weet... :+