Gezocht: Tutorials voor Photoshop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Gezocht: Tutorials voor Photoshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 15:23

Dag lieve Bokkers!

Van mijn vriend heb ik Photoshop gekregen... Nu ben ik al YouTube en Google over gestruind voor leerzame tutorials (die er honderden zijn en ik vast en zeker nog ga gebruiken), maar net de juiste op dit moment vind ik eigenlijk niet... Het is allemaal heel specifiek (hoe teken ik ogen, hoe teken ik haren, etc.), terwijl ik juist even op zoek ben naar tips en tricks wat betreft Photoshop, daarna gaan we wel weer verder kijken naar specifieke dingen.

Ik heb wel al wat geprobeerd in PS en de standaard simpele dingen kan ik wel vinden en toepassen, maar er zit zóveel op... Kwam er nu ook achter dat mijn tabletje druk gevoelig is! Helemaal geweldig, in GIMP werkt dat dus niet.

Nou eigenlijk dus, mijn vraag, weten jullie goede tutorials (op YouTube of gewoon "plaatjes" via wat dan ook, zoals zoekwoorden)? Zou ik deze heeeeeel graag willen, ik wil met PS en tabletje digitaal gaan tekenen, dit deed/doe ik al met GIMP en tablet.

Alvast bedankt!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:26

Bedoel je tuts voor PS programma of voor het tekenen met PS?

Quir

Re: Gezocht: Tutorials voor Photoshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 15:30

Vooral hoe je de tools kunt toepassen bij het tekenen... Welke dingen er zijn en hoe te gebruiken, etc.

Tutorials over het bewerken van foto's kan ik wel gigantische veel vinden. Ook echte beginner tutorials, zoals dit is de gumtool, hiermee kan je dingen weg gummen... Nou dat zoek ik dan eigenlijk ook weer net niet.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:37

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 15:54

Ja, beide is wat ik bedoelde. En Deviantart, dat ik daar niet aan gedacht heb. :')

Bedankt! Ik ga knutselen. :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:00

Ik hoop dat er staat wat je zoekt, anders kun je altijd de termen nog aanpassen :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 15:00

Wie kan me helpen... Ik ben wat schetsjes aan t tekenen, maar ik krijg ze gewoon niet netter uitgewerkt dan zo:

Afbeelding
Sorry, foto met telefoon gemaakt van mijn beeldscherm... }:0

Maar hoe krijg ik nu gewoon een nette schets... Dus met simpele enkelvoudige dunnen lijntjes?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:01

Een nieuwe laag maken en met één dun lijntje erover heen gaan? Of bedoel je dat niet?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:03

Nieuwe laag, druk gevoelige brush van ongeveer 2 of 3(Afhankelijk van de grootte van je bestand) in fel rood of groen, zodat je het verschil ziet. Die kan je daarna namelijk weer terug veranderen naar zwart. Gewoon weer over de goede lijn tekenen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 15:07

Ja, zo ben ik ook van de grove schets naar deze uiteindelijk gekomen. Alleen als ik een enkele lijn op de juiste plek teken wordt deze zo "bibberig". Of is dat gewoon tien duizend keer doen? Photoshop reageert ook veeeeel gevoeliger en preciezer op de pen+tablet dan GIMP, dat is ook flink wennen, maar uiteindelijk wel prettig denk ik!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:09

Quir schreef:
Ja, zo ben ik ook van de grove schets naar deze uiteindelijk gekomen. Alleen als ik een enkele lijn op de juiste plek teken wordt deze zo "bibberig". Of is dat gewoon tien duizend keer doen? Photoshop reageert ook veeeeel gevoeliger en preciezer op de pen+tablet dan GIMP, dat is ook flink wennen, maar uiteindelijk wel prettig denk ik!

Dan denk ik dat je te langzaam tekent. Je moet echt in een vloeiende lijn tekenen. Als hij vast blijft hangen en daardoor bibberig wordt kan je computer het niet aan. Als hij ook met een vloeiende lijn bibberig wordt dan staat hij te gevoelig ingesteld. Hoe je dat kan veranderen, kan ik je niet aan helpen. Ik werk namelijk met Mac en een Bamboo tablet, dus kan niet kijken hoe je dat bij mij instelt. Heb je de drivers geïnstalleerd van de tablet? Want dan zou je in feite in configuratiescherm het tablet moeten zien staan en de instellingen veranderen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 15:17

Oh dat ding wat midden in het scherm komt te staan... Die klik ik altijd direct weg, even kijken dan.
Kan ook best dat ik te langzaam teken dan, ga eens proberen om sneller de lijnen te tekenen.

Laptop kan t in principe makkelijk aan, die stoort ook niet en blijft ook niet hangen of iets dergelijks. :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:19

Ik zou zeggen, duw wat knopjes in en kijk eens in de instellingen van PS en je configuratiescherm van Windows. Dan moet je de tablet instellingen uiteindelijk wel tegenkomen _O-

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 15:28

Dank je! Ga wat uit proberen en veranderen.

En dan hopelijk niet net zoals gisteren, penseel veranderen en die met geen mogelijkheid terug krijgen... :')
Na een kleine 3 uur was het gelukt, ahum... Maar kan er tot nu toe redelijk mijn weg in/mee vinden, het zijn nog de kleine dingen en zelf gewoon nog heel veel leren en nog veel meer oefenen... :)
In theorie is dit pas mijn 1e schets die volledig zelf getekend is zonder voorbeeld en mijn vierde tekening ooit op een computer, waarvan 1 pas echt af is eigenlijk (en die is weer niet realistisch, Dobby). :')

We komen er wel, en met jullie hulp gaat het nog net wat makkelijker/sneller. :D

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:30

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:37

Quir schreef:
Dank je! Ga wat uit proberen en veranderen.

En dan hopelijk niet net zoals gisteren, penseel veranderen en die met geen mogelijkheid terug krijgen... :')
Na een kleine 3 uur was het gelukt, ahum... Maar kan er tot nu toe redelijk mijn weg in/mee vinden, het zijn nog de kleine dingen en zelf gewoon nog heel veel leren en nog veel meer oefenen... :)
In theorie is dit pas mijn 1e schets die volledig zelf getekend is zonder voorbeeld en mijn vierde tekening ooit op een computer, waarvan 1 pas echt af is eigenlijk (en die is weer niet realistisch, Dobby). :')

We komen er wel, en met jullie hulp gaat het nog net wat makkelijker/sneller. :D

Ik ben begonnen met PS toen ik 12 was, heb toen een jaar GIMP gebruikt en met absolute tegenzin PS gebruikt, op aanraden van mijn broer. Vond het in het begin maar (...), maar heb mezelf gedwongen om door te gaan. Nu ben ik 19 en gebruik ik PS nog steeds, nooit meer terug gegaan naar GIMP.

GIMP is denk ik wat intuïtiever ontworpen(of dat met opzet is weet ik niet :') ), PS is meer zoeken in het begin, maar je kan er veel meer geavanceerde dingen mee. Verder heeft GIMP veel voor geprogrammeerde dingen die automatisch gaan, terwijl je dat met PS volledig handmatig kan doen. Nadeel: het duurt langer. Voordeel: je hebt volledige controle. En dat is denk ik precies de reden waarom iedereen uiteindelijk PS gaat gebruiken! Het is echt even moeilijk op het begin, maar je kan er zo enorm veel mee! Gewoon uitproberen en tutorials volgen, dan komt het goed ;)

Oja, en niet te veel smudgen he! Als je straks gaat inkleuren. En veel highlights en shadows gebruiken, wat paars/blauw in de schaduw. Dan komt het wat meer tot leven! Eventueel wat rood/oranje in de buurt van de highlights.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 15:45

Pandameisje schreef:

Goh, dat ik daar zelf niet op gekomen ben! Alleen maar moeilijke engelse termen intypen waar niets uit komt, bedankt voor de simpele maar doeltreffende hulp!

Cyella, ik wilde inderdaad in eerste instantie ook niet met PS gaan werken. Juist omdat er veel te veel op zit... Vriendlief vroeg steeds wanneer ga je eens met PS tekenen, dus vandaar. In het begin was het even rottig en lastig vinden, maar nu lukt het al redelijk. Als je weet waar t ongeveer staat, scheelt denk ik al veel. Al heb ik echt nog maar heeeeel weinig gebruikt!

Smudgen, ik ben fan daar van. Maar inderdaad, ik zag tutorials voorbij komen waar steeds in gezegd wordt niet te smudgen en eigenlijk is het ook veel mooier. Dobby (in mijn profiel), is wel grotendeels gesmudged. Kleuren gaan gebruiken die (in eerste instantie) niet logisch zijn (zoals paars, blauw) lijkt me nog wel erg moeilijk in het begin. :)

Heb je misschien wat tekeningen van jezelf? Ben erg benieuwd!
Ik teken wel al erg lang op papier, gewoon met grafiet potlood. Nu 25 en digitaal eens proberen, vind het veel leuker dan op papier... :')

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:48

Owh begin alsjeblieft niet aan smudge als het met tekenen prima opgelost kan worden :=

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:52

Quir schreef:
Pandameisje schreef:

Goh, dat ik daar zelf niet op gekomen ben! Alleen maar moeilijke engelse termen intypen waar niets uit komt, bedankt voor de simpele maar doeltreffende hulp!

Cyella, ik wilde inderdaad in eerste instantie ook niet met PS gaan werken. Juist omdat er veel te veel op zit... Vriendlief vroeg steeds wanneer ga je eens met PS tekenen, dus vandaar. In het begin was het even rottig en lastig vinden, maar nu lukt het al redelijk. Als je weet waar t ongeveer staat, scheelt denk ik al veel. Al heb ik echt nog maar heeeeel weinig gebruikt!

Smudgen, ik ben fan daar van. Maar inderdaad, ik zag tutorials voorbij komen waar steeds in gezegd wordt niet te smudgen en eigenlijk is het ook veel mooier. Dobby (in mijn profiel), is wel grotendeels gesmudged. Kleuren gaan gebruiken die (in eerste instantie) niet logisch zijn (zoals paars, blauw) lijkt me nog wel erg moeilijk in het begin. :)

Heb je misschien wat tekeningen van jezelf? Ben erg benieuwd!
Ik teken wel al erg lang op papier, gewoon met grafiet potlood. Nu 25 en digitaal eens proberen, vind het veel leuker dan op papier... :')

Dobby is mooi! Ja, heb een tijdje terug alleen mijn laptop opnieuw geïnstalleerd dus alles is weg :')
Ben nu enorm verslaafd aan the Sims dus ben niet meer begonnen aan een nieuwe.

Mijn laatste project was geen tekening, maar een DA. Die heb ik niet afgemaakt en die is vervolgens verloren gegaan :o

Een deel daarvan staat hier:
[UK] [DIGI][WIP] Fire & Ice

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:54

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 15:56

Nayomie (is dat trouwens je eigen naam?), Wow, ik klikte jouw topic aan... Teken je dat met een MUIS?! Echt ontzettend goed.

Je bent niet de eerste die het zegt, dus... Nieuwe start met PS, nieuwe manier van tekenen. :=

Cyella, zonde dat alles verloren gegaan is. Die Fire&Ice ben ik al eens tegen gekomen, erg leuk!!

Steefvicky, dank je! Ik ga haar blog eens goed door lezen! :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:59

Haha, jups dat is mijn eigen naam :j
Dank je haha. Ja dat doe ik met een muis. Heb hier wel een tekentablet liggen maar om heel eerlijk te zijn kan er niet mee overweg of sterker, het is nu mijn muispad geworden :')

Nieuwe rondes, nieuwe kansen, zeggen we dan maar :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 16:02

Bijzondere naam! Ik vind het wel erg mooi. :)
Haha meen je dat? Tablet vind ik nu uiteindelijk toch wel prettig werken, in eerste instantie voelde het niet fijn (als je vergelijkt met potlood op papier). Vind het erg knap! Werk je wel met een echte echte muis, of met een muispad van een laptop?

Inderdaad, oefenen oefenen oefenen!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:02

Precies! Kan je je weer opnieuw ontwikkelen op dat vlak!

En dat alles weg is, is niet zo erg hoor! Ik hield heel erg vast aan een stijl, nu alles 'weg' is, kan ik misschien naar een nieuwe stijl toewerken ;)