[GED] Afscheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

[GED] Afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 21:28

Citaat:
Een man,
stapte ’s ochtends nietsvermoedend uit zijn bed.
Een man,
weet niet dat hij het einde van de dag niet meer red.

Een vrouw,
angstig en vol verdriet.
Een vrouw,
weet niet dat ze haar geliefde nooit meer ziet.

Een kind,
die nietsvermoedend in de zandbak zit te spelen.
Een kind,
dat niet beseft dat haar vader haar nooit meer over het hoofd gaat strelen.

Een vader,
al is hij nog zo oud.
Een vader,
bedenkt dat hij zijn zoon, zijn allergrootste trots, nooit meer in zijn armen houdt.

Een wereld,
die ongestoord verder gaat.
Een wereld,
die voor een hele familie helemaal stil staat.

Annabel

Re: [GED] Afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 21:45

Mooi geschreven :)

Nightingale

Re: [GED] Afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 11:51

Eerste gedachte: gaat het over de vliegtuigramp? Wat het antwoord ook is, ik vind het erg mooi. Een gedachte die ook veel door mijn hoofd is gegaan op een sterke manier uitgewerkt. Rijm is ook niet te geforceerd. Knap gedaan.

Er vielen mij nog wel wat dingetjes op. Ten eerste is het 'een kind dat' ipv 'een kind die'. Ten tweede begrijp ik niet helemaal dat je de vrouw als angstig en ongelukkig beschrijft, terwijl ze nog niet weet dat ze haar man niet weer zal zien. Misschien beschrijf je de onzekerheid vlak na de crash (er vanuit gaande dat dat inderdaad het onderwerp is) wanneer ze nog niet zeker weet of haar man daadwerkelijk bij het ongeluk aanwezig was, maar in dat geval vind ik de tijdsovergang niet helemaal gelukkig gekozen: de eerste strofe beschrijft het moment aan het begin van de dag, waarna je in de tweede plotseling een vrij grote sprong in de tijd maakt. Ik ben benieuwd hoe je dat hebt bedoeld.
En tenslotte vraag ik me af of je het bewust zo hebt gedaan dat de vader wél weet wat hem boven het hoofd hangt? In alle voorgaande strofe spreek je namelijk over 'niet beseffen' 'niet weten' etc, en daarom kwam de strofe over de vader een beetje over als een stijlbreuk.

Het lijkt nu misschien of ik het helemaal niks vond, maar dat is niet waar hoor! Ik probeer opbouwende kritiek te geven, maar ik vind het verder een prachtig gedicht :)