Ik heb inmiddels een nieuwe fotografienaam en ik heb besloten dat ik nog eens kritisch naar mijn prijzen en wat je ervoor krijgt wil kijken.
Daarom vroeg ik me af wat jullie bokkers nu redelijke prijzen vonden en wat je hierbij geleverd krijgt! Ik wil mijn prijzen namelijk zo helder mogelijk houden zodat dit ook duidelijk is voor de klant.
Ik ben op zijn minst zo'n 6 uur bezig met één enkele shoot. Dit is de shoot zelf (2u) en het nabewerking (minimaal 100 foto's à 2 minuten = 3,3 uur, al maak ik vaak meer dan 100 foto's wat de 'bewerktijd' langer maakt). De voorbereiding laat ik even achterwege. Om kwaliteit te waarborgen fotografeer ik in RAW en ik werk daarnaast nog halstertouwen, paaltjes en wondjes weg, wat gewoon tijd kost. (Een foto met prikpaaltjes zal dus gemiddeld langer duren, gemiddeld zo'n 5-8 minuten)
Laten we voor het gemak even van 6u uitgaan.
Met een uurtarief van €10,- (wat volgens mij toch best aan de lage kant zit) kom je dus uit op 60,-. Voor mijn beginnend ontwerpbedrijfje reken ik nu 15€ per uur, dan zou je uitkomen op €90,-. En als ik deze prijzen reken heb ik het verslijten van mijn apparatuur er nog niet bijgerekend.
Daarnaast moet ik, omdat ik 'wit' werk en ingeschreven sta bij de KVK, ook 21% belasting in mijn prijs hebben zitten. Momenteel studeer ik nog, maar later zal ik van mijn ontwerpen en mijn fotografie wel moeten rondkomen.
Mijn oude site is imandraphotography.com (foto's zijn wel aan de oude kant, mijn nieuwe portfolio zal kwalitatief beter zijn).
Wat vinden jullie van dit soort prijzen en wat zou je ervoor terug willen zien? (Denk aan een x€ nabesteltegoed, aantal webformaten, aantal grote formaten, achtergrondfoto voor de computer, verschillende formaten afdrukken etc.) ik zie veel fotografen pakketten aanbieden: digitaal (aantal originelen + webformaten), afdruk (aantal afdrukken van verschillende groottes) en een combi hiervan (bijv 30 euro nabesteltegoed).
Ben wel erg benieuwd, gezien een aantal discussies die hierover zijn ontstaan.
dat ligt natuurlijk volledig aan de kwaliteit die je ervoor krijgt.