[vraag] waar auteursrecht verzekeren voor mkb?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

[vraag] waar auteursrecht verzekeren voor mkb?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 08:53

Gekke vraag misschien, maar waar kan je een verzekering afsluiten voor auteursrechten kwesties? Ik ben zzp'er, aan een particulierenverzekering heb ik nu dus niet zo veel. Echter al meermaals ondervonden dat er grof geld verdiend wordt met mijn werk of grootschalige reproducties daarvan, zonder dat ik daarvoor toestemming heb gegeven. Helaas interesseert het de schenders niet of er een watermerk op staat.. Ik weet dat ik in principe in mijn recht sta, maar ja, principes kosten geld.
Ik zat zelf te denken aan pictoright, maar ik weet niet of iemand van jullie daar ervaring mee heeft?

_Jessie

Re: [vraag] waar auteursrecht verzekeren voor mkb?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:56

In ieder geval gefeliciteerd met je verjaardag :D!

Wel een interessante kwestie, het verzekeren van je auteursrechten.
Wat doe je er nu aan als je merkt dat je werk zo gebruikt wordt? (interesse vraag :) )

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 09:55

Voorheen vragen of mijn werk niet meer gepubliceerd wordt en doorsturen naar mijn rechtsbijstand als er geld mee gemoeid was (met de reproducties kon dat nog, toen was ik nog geen zzp'er, maar konden uiteindelijk toch niks betekenen, bedrijf zat in het buitenland, betrof een ongewenste publicatie en het niet uitbetalen van mijn fee voor het illustreren van een boek).

Nu wil ik me beter in gaan dekken, omdat mijn huidige rechtsbijstand geen bedrijfsmatige verzekering tegen schending doet, dat is volgens hen een heel andere tak en moet ik mij wenden tot een civielrechtelijke advocaat. Zeker de digitale werken wil ik beter gaan beschermen tegen misbruik.

Pictoright bijvoorbeeld beschermt je rechten, beheert je werk, eventueel kan je ze via hen als stock aanbieden. Alleen staan er ontzettend veel voorwaarden op de website en zie even door de bomen het bos niet meer.
Laatst bijgewerkt door DianneM op 07-07-14 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:57

Hmm interessante kwestie.
Want hoe kom je er ook achter dat je werk wordt gebruikt, google je daar op?

Ook wel een goede, ik ga eens informeren bij mijn rechtsbijstand of zij dat deken of niet.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 10:05

Daar kom je bijna niet achter.. Daar wordt je meestal op gewezen door vrienden en kennissen. Zo wordt op dit moment een foto van mij gebruikt voor het verkopen van een duur paard op marktplaats, terwijl de verkoper niet het auteursrecht heeft en ook nooit zal krijgen. Maar van een foto vind ik het eigenlijk nog niet zo erg als van mijn digitale portretten. Daar zit veel en veel meer tijd in.

En als je na het afleveren van je illustraties ineens niks meer hoort van de uitgever weet je ook genoeg :+