fotoshoot ,portfolio, heel leuk maar eigenlijk idioterie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

fotoshoot ,portfolio, heel leuk maar eigenlijk idioterie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 18:44

Ik zie hier heel vaak vragen/advertenties langskomen van fotografen dat ze een model zoeken.
Hun bepalen de locatie en hebben een specifiek model in hun gedachte.. Lijkt me logisch.
Maar dan krijg je als model een bepaald aantal foto's. En moet vaak nog reiskosten betalen. Oja, je krijgt dan 1 foto om af te drukken.. of zo
Nou vraag ik me af waarom een fotograaf jou wel in zijn/haar portfolio mag doen voor niks , en jij niet eens een uitvergroting krijgt of een cd met alle fotos zonder logo.. Waarom is het 1 richtings verkeer??
Natuurlijk snap ik het dat je als fotograaf niet wil dat je ansichtkaarten tegenkomt van jou werk. Waarom moet je je eigen lieverd bijbestellen als het eigenlijk jouw foto's zijn die de fotograaf mag gebruiken??

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:46

Daar heb je het dus fout, je laatste zin. Het is jouw pony, je hebt toestemming gegeven voor foto's, echter zit er auteursrecht op de foto's die gemaakt zijn door de fotograaf, en zijn daarmee ook van de fotograaf tenzij hij ze verkoopt of vrijgeeft met toestemming :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:19

Hoe kom je bij het gekke idee dat het jouw foto's zijn, als de fotograaf ze maakt :') Wat heb jij daar voor fototechnisch voor gedaan???

En weet je wat het mooie nou toch is? Als het je niet bevalt, dan sta je toch geen model. Easy as it is. Genoeg mensen die een praktisch gratis fotoshoot wél waarderen hoor :)

Celiien

Re: fotoshoot ,portfolio, heel leuk maar eigenlijk idioterie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:30

Precies. Want heb je enig idee hoeveel tijd er gaat in het bewerken van de foto's, het bestuderen van het maken van goede foto's en de kosten van de camera zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:32

Zoals al te zien is aan de plek waar je je topic plaatst, is fotograferen een dienst die een fotograaf aanbiedt. Mocht jij professioneel model zijn en hier enorm veel ervaring in hebben, dan is het ook logisch dat je een (beginnend) fotograaf zou laten betalen voor jouw diensten. Echter in de meeste gevallen is de fotograaf de ervarene en wil een heel aantal paardeneigenaren héél graag een fotoshoot (met paard). In dit geval zou je dus eigenlijk de fotograaf moeten betalen voor de dienst die hij/zij levert.

Een oproepje dat een fotograaf gratis zijn/haar diensten levert is alleen maar een uitkomst voor 'modellen' die graag op de foto willen. Reiskosten vergoeden is dan meer dan normaal en dat je überhaupt foto's op groot formaat geleverd krijgt, is al heel wat.

Mocht je het niet goed begrijpen kan je misschien even naar Vodafone bellen om te vragen of je voor hen gratis nieuwe telefoons zal uitproberen en de verbinding zal testen? Dat is eigenlijk hetzelfde principe...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 19:39

Okee misschien verkeerd verwoord, maar jij stelt je model ter beschikking en de fotograaf kan daar dus zijn/haar portfolio mee uitbreiden... Wat hopelijk leidt tot opdrachten. Tenminste zo zie ik het.

Mijn tattoo mocht opgenomen worden in zijn boeken, maar niet gebruikt worden. Mijn ontwerp, mijn ding.. maar ook mijn paard. Waarom zo zuinig als het om een wederdienst gaat?

Tegenwoordig is het allemaal digitaal.. Waarom zo moeilijk. Tuurlijk zit er werk in, onderschat ik heus niet. Maar ik vind het raar als je aan de weg aan het timmeren bent dat je betaald moet worden. Is niet alleen bij shoots hoor, ook bv bij verzorgpaardjes of pony's..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:40

Maar daar is het dus al anders: jouw ontwerp, jouw auteursrecht.
De fotograaf zijn foto(immers, jij staat alleen met pony in een houding en fotograaf maakt er iets moois van), de fotograaf zijn auteursrecht :)

En verzorgpony's is weer een ander verhaal lijkt me :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:43

Als jouw tattoo jouw ontwerp is, dan snap je toch ook dat de foto van de fotograaf is? Ik snap niet hoe je zo krom in jouw eigen voordeel kan denken, zo kun je alles ter wereld gratis proberen te krijgen.

Heb jij jouw paard btw zelf vooraf ontworpen en vervolgens gebaard? In dat geval zou ik nog wel begrip kunnen brengen voor jouw mening, want dat moet een flinke klus geweest zijn, respect :D

Fotograaf zoekt locatie, model, bedenkt een idee, maakt een moodboard aan, heeft de apparatuur, stelt de camera juist in, bepaalt de compositie, kijkt naar de belichting, heeft hier allemaal vooraf kennis voor moeten opdoen en tijd en geld in geïnvesteerd, vertelt jou hoe jij en/of je paard moeten staan, legt iemand uit hoe en waar de aandacht van het paard getrokken moet worden, beschrijft hoe jij moet kijken, selecteert achteraf de juiste foto's, bewerkt deze zorgvuldig na... en dan vind jij dat het JOUW foto's zijn? Hoe dan?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:46

Als je het daar niet mee eens bent, doe je toch lekker niet mee?
Het is verder maar net wat je onderling afspreekt. Een 'normale' fotoshoot kost vaak ook al een hoop en dan krijg je vaak ook maar een beperkt aantal foto's.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 19:58

hihi. Ik geloof dat er wat mensen een beetje pissed beginnen te worden.
Een fotograaf kan hele leuke ideeën hebben maar als je je portfolio aan het uitbreiden ben, ben je dus aan het oefenen. Of , ach ik zal t wel verkeerd zien.
Als ik een fotoshoot zou willen, dan betaal ik er voor, maar huur dan een professioneel fotograaf. Als je je aanbied als fotograaf behoor je niet te rekenen om ervaring op te doen in mijn ogen. Hetzelfde als verzorgpaardje.. als je geen tijd heb of door omstandigheden je paardje niet kan doen, dan moet je niet een verzorgster vragen om geld om jou je paard te laten houden. Nee dan moet je blij zijn als je een verzorgster heb gevonden waarmee jij en je paard op 1 lijn zitten.

Ik hoef geen shoot, maar lees gewoon de advertenties wel eens. en vroeg het me gewoon af. Maar blijkbaar ben ik in de middeleeuwen blijven steken :D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:00

Niet pissed, maar jij wilt alles gratis, en dat zonder goede reden. Zo werkt het natuurlijk niet. En je gaat ook niet in op tegenargumenten, wilt alleen naar jezelf luisteren en jezelf herhalen kennelijk. (Zo werkt het ook niet ;) hihi.).

Misschien wil ik als "professioneel fotograaf" ook wel eens mijn portfolio uitbreiden, kennelijk ga ik dan terug naar het niveau van "ervaring opdoen" en "oefenen"? Zal het onthouden. hihi.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:06

Je mag hier altijd oefenen hoor Nikki :P

Ik denk dat je rekening moet houden met de wisselwerking. Wat er nu precies gewisseld wordt is aan de twee partijen om af te spreken. Als je het te weinig of onvoldoende vind dan doe je het niet. Er zijn situaties waarin het zo goed is dat het zelfs wel geld waard is, en er zijn situaties waar je misschien niet eens zo nodig de foto's hoeft te hebben. Ook dat is voor beide een leerproces.
En het opdoen van portfoliomateriaal is een dynamisch iets. Als fotograaf blijf je je altijd ontwikkelen en zal je portfolio ook altijd bijgewerkt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:43

Iedereen blijft altijd ervaring opdoen en verbeteren, ongeacht het niveau. Om in de vergelijkingen te blijven zou een psychologe ook geen geld mogen vragen omdat ze door jou te coachen meer ervaring opdoet en wellicht beter wordt. Snap je? :)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 00:23

pipo schreef:
Een fotograaf kan hele leuke ideeën hebben maar als je je portfolio aan het uitbreiden ben, ben je dus aan het oefenen. Of , ach ik zal t wel verkeerd zien.

Ik denk dat je dat inderdaad verkeerd ziet.. :) Mijn portfolio dient namelijk als reclameblaadje voor mijn werk, en niet om te oefenen.
(of nouja, aangezien je bij elke gemaakte foto iets leert, kan je alles wel als oefening zien, maar dat is niet de reden waarom ik een portfolio heb noch waarom mensen een fotoshoot bij me aanvragen) De bakker leert er ook elke keer weer bij als ie een brood bakt, maar toch staat ie ze niet gratis weg te geven bij de deur :D

Zoals het zo mooi in wikipedia staat: "Een portfolio, van het Latijnse portare (dragen) en folium (vel papier), is in het algemeen een verzameling van werken of verwezenlijkingen van een persoon of organisatie." Verzameling, je reclameblaadje dus. Als je portfolio's in het algemeen bekijkt zal je merken dat mensen er hun beste werk in zetten, niet al hun oefenmateriaal.

Ik vraag me eigenlijk wel af, TS, of je niet toevallig een aantal slechte voorbeelden bent tegengekomen omdat je stomweg de "niet zo ervaren" fotomensjes hebt gezien, want iedere fotograaf die ik ken regelt het altijd heel netjes, wat je er voor "in moet leveren" staat heel goed in verhouding met wat je ervoor terug krijgt. Wel zie ik veel "tieners-met-camera" die deze verhouding nog niet helemaal goed voor ogen hebben omdat je dan meestal -als je net begint- àl je foto's helemaal geweldig vind :') (no offense tegen de tieners die dat wèl kunnen inzien uiteraard! )

W.b.t. het "jouw paard, jouw foto" of niet: mensen hebben portretrecht, paarden niet. Als jij je opgeeft voor zo'n portfolioshoot, ga je er toch mee akkoord dat je foto gebruikt gaat worden voor het portfolio? Als je niet blij bent met wat de wederdienst inhoudt, moet je dat van te voren aangeven, en niet achteraf door alle fotografen over één kam te scheren...

Als afsluiting hoop ik van harte dat je niet in de Middeleeuwen bent blijven steken, lijkt me geen pretje te zijn geweest in die tijd! Stel dat iemand dit als laster gezien had; voor je het wist was je gebrandmerkt en je tong kwijt :))

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 00:33

Ik doe vaak genoeg portfolio shoots omdat ik het gewoon LEUK vind :') niet omdat ik perse iets wil leren of omdat ik opdrachten wil :+ Want die komen echt niet perse door portfolioshoots hoor. Ben geen beginnende fotograaf, beleef gewoon plezier in wat ik doe. En ik vind het al helemaal tof als ik iemand anders daar ook blij mee kan maken, maar ik ben natuurlijk niet gek :') Ik ga geen onbewerkte digitale weggeven en ook geen afdrukken bij een portfolioshoot. Nabestellen mag altijd en is vrijblijvend :j Enkel reiskosten dienen vergoed te worden...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:32

gewoon lekker niet doen TS! Gelukkig voor ons dat er genoeg mensen zijn die het wel willen :Y)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 17:10

Nou dat is een antwoord waar je iets mee kan! super bedankt Ojajoh.Top!
Ik kan me heus wel verplaatsen in anderen. Zoals bv de uitleg van _l_amanda_l_ .
Maar ik ben nu eenmaal simpel en als ik mijn veestapel ter beschikking stel voor een fotograaf, verwacht ik ook een stel fotos als dank.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:33

Zulke advertenties gewoon niet op reageren. Er zijn genoeg fotografen die op TFP basis willen werken. (dus hij mag de foto's gratis gebruiken, maar jij krijgt de foto's ook gratis). je moet ze maar net tegenkomen :P

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:53

pipo schreef:
Nou dat is een antwoord waar je iets mee kan! super bedankt Ojajoh.Top!
Ik kan me heus wel verplaatsen in anderen. Zoals bv de uitleg van _l_amanda_l_ .
Maar ik ben nu eenmaal simpel en als ik mijn veestapel ter beschikking stel voor een fotograaf, verwacht ik ook een stel fotos als dank.

uh, die krijg je toch ook die foto's, je zegt het zelf in je OP Enkele foto's en een voor een afdruk
dus wat wil je nog meer dan?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:52

ED -> FK

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:39

Ik vind het nogal wat hoor, bij sommige fotografen mag je in je handjes knijpen als je een portfolio shoot krijgt. In principe heb je dan een volledig gratis shoot waar anderen misschien wel 100 euro voor betalen. Lijkt me niet dat je dan nog heel veel te klagen hebt.. :+

Het is misschien anders als een beginnend fotograaf jouw dieren op de foto zet en je niet zo blij bent met de resultaten. Maar dan moet je je niet aanmelden. Fotograaf en model doen beide moeite, en hebben er beiden wat aan. Dan kun je misschien zeggen dat het model 'maar' 10 foto's krijgt, maar de fotograaf gaat ze ook echt niet alle 500 in z'n portfolio zetten. De fotograaf houd er met een beetje mazzel 1 goede foto voor zijn/haar portfolio aan over, en jij krijgt er wel 10. Helemaal gratis, terwijl de fotograaf kosten heeft gemaakt voor apparatuur, hardware, bewerkingsprogramma's en er nog veel meer tijd kwijt aan is dan het model. Zo kun je het ook zien.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:43

Zoals als Marit zegt wilde ik net typen.

Ik heb nu sinds 2 maanden portfolio shoots voor honden buiten en in studio
Veel mensen melden zich aan, ik vraag dan 7,50 per dier en reiskosten. Ze krijgt dan 5 foto's klein en logo en 1 groot digitaal voor afdruk.
Ik ben gemiddeld per shoot ong 1/2 dagen bezig met nabewerking.
Vaak ook al meegemaakt dat ik idioot dikke honden kreeg etc etc helemaal niet wat ik in gedachten heb.
Nouja dan reis ik eigenlijk voor niks heeft de klant een shoot voor amper wat en ik heb dan niks want is niet top voor portfolio