Plastic modelauto andere kleur geven, hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy1978

Plastic modelauto andere kleur geven, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 19:37

Ik heb even een vraag aan de creatievelingen onder ons :o

Ik heb een plastic modelautootje gewonnen op Ebay
Om de grap nu verder door te zetten wil ik deze eigenlijk gaan verven
(Voor een vriendinnetje)
maar hoe kan ik het beste dit witte modelautootje geel of oranje krijgen?
http://www.ebay.com/itm/WELLY-1-38-WHIT ... true&rt=nc

Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

*merken van bv de beste verf die ik online kan kopen etc?

Ik heb al wat dingen opgezocht op internet, maar hier hebben ze het over autolakken bestellen bij de autodealers en dan het autootje helemaal uit elkaar halen en overspuiten

maar zo precies hoeft het nou ook weer niet :+
(+ Ik ben a technisch met dingen uit elkaar halen whahahha)

Ik dacht... er is hier vast wel iemand die keer ook iets van plastic over heeft geverfd en wat tips met mij wil delen :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:22

Is hij van plastic of metaal? metaal hecht wat lastiger dan plastic, maar verder zal dat denk ik ook niet echt een issue zijn. Ik raad acrylverf aan, welke kwaliteit je daarvoor graag zou willen pakken kan je denk ik zelf het beste uitkiezen: the sky is de limit aan kwaliteit, maar de prijs is dat ook. Ik gebruik zelf voor mijn kleinere modellen meestal verf van Citadel, het verf merk dat ze verkopen bij de Games Workshop (ik zie aan je woonplaats dat je wellicht vlakbij een zo'n winkel woont, hij zit in het centrum aan de oldenbarneveldweg (of straat?) naast de ulla popken. In het verlengde van de koopgoot, zeg maar. Dat scheelt je mogelijk al de verzendkosten :)

Om je model zo lang mogelijk mooi te houden kan je rekening houden met het volgende: zonlicht kan de verf verkleuren, en het vet op de vingers kan de verf ook beschadigen. Met name bij metaal, dan zijn met name de hoekjes (zijspiegels, rand van het dak, rand van de bumper etc.) kwetsbaar. Voor een goede hechting van de verf kan je primer gebruiken, dit is te krijgen in smeerbare variant en spuitbus (hint: lokale bouwmarkt) maar dat is wellicht niet eens nodig :)

Laatste tip, verf hecht niet goed op een vettige ondergrond. Kans zit er in dat het model een beetje vettig is, dit kan je oplossen door hem even schoon te maken met handzeep, gewoon zoals je je handen ook schoon zou maken. Even afdrogen, en de verf krijgt direct een betere kans om te hechten. Zeker als hij van metaal is, ff goed vetvrij maken want metaal is (imo) een hel om te schilderen.

Echt de laatste tip, het eindresultaat is het mooist als je heel veel dunne lagen verf gebruikt. Met dikke lagen verf ben je sneller klaar, maar dan blijf je sneller zien dat de kleur er op geschilderd is, ipv dat hij mooi egaal van kleur is. Met veel geduld, steeds laagje voor laagje en wachten tot elke laag gedroogd is, geeft het mooiste resultaat.

Succes hopelijk heb je hier wat aan :D

Wendy1978

Re: Plastic modelauto andere kleur geven, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 22:10

Volgens de omschrijving is hij van plastic (kunststof)

Oh bedankt voor je tips! Hier kan ik idd echt wat mee :D
Dank je wel voor meedenken :)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 22:13

Oh nog 1 vraag... is juist glans verf of mat verf aan te raden en dan aflakken met doorzichtige glans?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:17

Als het echt een plastic modelautootje is, moet je die blauwe blikjes van Ravell hebben. Meestal te koop bij goede hobby zaak en soms bij een speelgoed winkel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:25

Idd Ravell voor plastic modellen, en dan glanzend voor een auto. Te koop bij een goed gesorteerde modelbouwzaak.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 22:38

Dank :D
Ga ik van de week meteen naar opzoek :D

:):) Benieuwd of het gaat lukken :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:41