Ik heb voor mijn verjaardag mijn eerste spiegelreflex camera gekregen

Het is de Nikon D5100 met de kitlens 18-55mm
Ik had al wat kennis van een Canon maar de Nikon nog niet dus t is nog wel even zoeken.
Mijn problemen liggen vooral bij sluitertijd, ISO en grootte van het diafragma... dat zullen wel een beetje de standaard dingen zijn bij mensen die een spiegelreflex voor het eerst vast hebben.
Ik heb al wel wat geprobeert en opgezocht maar zoek toch nog wat verduidelijking en misschien tips en oefeningen met deze camera.. Ik ben er wel achter dat als ik (in de M stand) mijn sluitertijd langer maak je eerder "bewogen" foto's krijgt en dat je foto lichter is doordat er meer licht binnen kan komen zegmaar. ISO veranderen
gaat niet echt zoals ik wil.
Wat mij ook erg is opgevallen is dat ik deze camera in standaard standen als Automatisch en de sportstand er donker vind in vergelijking met de Canon.. Of ligt dit aan mij ?

Ik maak dus ook graag foto's van de paarden sport en had hier voor een leuk pocket cameratje die je ver kon inzoomen en ook best lekker scherp was !
Deze nieuwe is wat dat betreft een beetje moeilijker, ik heb voor dit soort foto's, waarbij het paard oid dat je wilt fotograveren ook iets verder weg is, ook niet erg fijn in beeld te brengen is maar dat komt ook wel doordat mijn zoom dus niet zo groot is.
Maarja, heeft iemand nog tips of andere op of aanmerkingen die mij misschien kunnen helpen ?
Als ik thuis ben en nog tijd heb wil ik binnenkort ook even foto's plaatsen zodat jullie kunnen zien wat ik al heb gemaakt en me misschien kunnen helpen mijn foto's te verbeteren
Groetjess Herlinde
maar het is vooral heel veel oefenen met je instellingen.