Nikon D5100, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Herlinde98

Nikon D5100, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 20:14

Hey allemaal,

Ik heb voor mijn verjaardag mijn eerste spiegelreflex camera gekregen :D
Het is de Nikon D5100 met de kitlens 18-55mm
Ik had al wat kennis van een Canon maar de Nikon nog niet dus t is nog wel even zoeken.
Mijn problemen liggen vooral bij sluitertijd, ISO en grootte van het diafragma... dat zullen wel een beetje de standaard dingen zijn bij mensen die een spiegelreflex voor het eerst vast hebben.
Ik heb al wel wat geprobeert en opgezocht maar zoek toch nog wat verduidelijking en misschien tips en oefeningen met deze camera.. Ik ben er wel achter dat als ik (in de M stand) mijn sluitertijd langer maak je eerder "bewogen" foto's krijgt en dat je foto lichter is doordat er meer licht binnen kan komen zegmaar. ISO veranderen
gaat niet echt zoals ik wil.
Wat mij ook erg is opgevallen is dat ik deze camera in standaard standen als Automatisch en de sportstand er donker vind in vergelijking met de Canon.. Of ligt dit aan mij ? :O
Ik maak dus ook graag foto's van de paarden sport en had hier voor een leuk pocket cameratje die je ver kon inzoomen en ook best lekker scherp was !
Deze nieuwe is wat dat betreft een beetje moeilijker, ik heb voor dit soort foto's, waarbij het paard oid dat je wilt fotograveren ook iets verder weg is, ook niet erg fijn in beeld te brengen is maar dat komt ook wel doordat mijn zoom dus niet zo groot is.

Maarja, heeft iemand nog tips of andere op of aanmerkingen die mij misschien kunnen helpen ?
Als ik thuis ben en nog tijd heb wil ik binnenkort ook even foto's plaatsen zodat jullie kunnen zien wat ik al heb gemaakt en me misschien kunnen helpen mijn foto's te verbeteren

Groetjess Herlinde

lucifertje

Re: Nikon D5100, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:35

Als je een bewegend object fotografeerd kan je beter een korte sluitertijd nemen zodat hij snel knipt. Je wilt daarbij de juiste hoeveelheid licht, je diafragma. Is het schemerig zet je deze meer open dan als je fotografeerd bij volle zon.
De iso is kunstmatige overbelichting, volgens mij. Hoe hoger je iso hoe meer ruis je op de foto krijgt. De iso zet je alleen omhoog bij donkere ruimtes, bv een kerk. Deze 3 dingen noem je ook wel de belichtings 3 hoek, deze behoren in verhouding van elkaar te staan. Vergelijk het met bv, 8 uur slaap, 8 uur werk en 8 uur vrijetijd. Als 1 van deze uit verhouding is klopt je 3 hoek niet meer.
Vwb het inzoomen, je hebt nu een lens welke niet ver kan inzoomen, je kan hiermee bv het witte huis helemaal op de foto zetten. Met een zoomlens, 55-300 kan je de snipers op het dak van het witte huis fotograveren :D
Ga veel oefenen met foto's maken, neem een mooie dag en ga spelen met je sluitertijd, iso en diafragma en ook met in en uitzoomen.

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 20:39

Jeehj dankje :D

even voor mij op een rijtje
- iso zo laag mogelijk
- beweging korte sluitertijd
- groot diafragma bij schemer, kleiner bij zon

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:41

In het kort samengevat ja :-) maar het is vooral heel veel oefenen met je instellingen.

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 10:17

Ja snap ik maar het valt me zo tegen, mijn oude cameratje was echt geweldig wat dat betreft.
En wat ik toen met de canon van m'n vriendin maakte vind ik er toch echt veel beter uit zien..

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 14:53

weet iemand hoe je je foto's kan laten opslaan zodat er per dag een map foto's ontstaat? Ik ben dit wel zo gewent van canon maar weet niet of dat ook kan met nikon..

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:57

Ik wist helemaal niet dat dat kon met Canon, dat opslaan per dag? Dat ga ik ook eens toepassen, lijkt me ideaal!

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 15:40

Jupp, ik had hiervoor zon pocket camera en die slaat de fotos op de sd kaart op in mappjes die per dag zijn gesorteerd.. Echt heel handig voor het overzetten van de SD naar pc.. !