Hoe beslis jij om een reportage door te laten gaan of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Priscilla__

Hoe beslis jij om een reportage door te laten gaan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 06:52

Hoihoi!

Ik ben wel benieuwd hoe mijn mede fotografen dit doen. Waar ligt bij jullie qua weersomstandigheden de grens om een reportage door te laten gaan of niet. Zodra ze al veel kans op regen geven? (>50%) of ga jij dan altijd nog kijken wat het weer doet? Ook wanneer je bijvoorbeeld een langere reistijd heb (>1 uur)?
En hoelang van tevoren beslissen jullie dit?

Meestal kom ik er wel uit, maar ik ben erg benieuwd hoe de anderen dit doen. :) Ook omdat je natuurlijk met mensen te maken hebt die vaak al hun paard gewassen en gepoetst hebben staan etc.

Groetjes,
Priscilla.

Wilawander

Re: Hoe beslis jij om een reportage door te laten gaan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:04

Ik overleg dit meestal een dag van te voren. Om te voorkomen dat mensen helemaal klaar staan voor niks.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 19:02

Ik kijk een dag van te voren of er kans is op regen, is dit het geval meld ik de persoon bij wie ik de fotoshoot heb van te voren even dat als het gaat regenen we een andere afspraak zullen moeten maken, vaak snappen ze dat wel en is dat geen probleem, ik wacht tot 1,5 uur voor afspraak met wat het weer doet en kijk nog eens op buienradar vanuit daar beslis ik.

Heb eerder gehad dat ik weg ging met mot regen maar tijdens de shoot ineens de wolken verdwenen en er een zonnetje bij kwam.

1x gefotografeerd in de regen maar dat doe ik niet meer, had een paraplu vastgebonden aan me jas, maa alsnog werd mijn camera nat en de foto's waren aanzienlijk minder door de regendruppels :(

SSDesign

Re: Hoe beslis jij om een reportage door te laten gaan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 20:37

Ik hou de berichten meestal vanaf een week van te voren in de gaten. Vaak kun je een beetje een trend zien. Meestal neem ik 3 tot 4 dagen voor aanvang van de fotoreportage even contact op met de eigenaar wat die ervan vindt. Goed genoeg of toch niet? Dat is dan nog geen definitieve beslissing, maar soms heb je mensen die dan al kunnen melden dat het weiland écht te nat is voor actiefoto's. Als het om actiefoto's gaat, is het zonde om het door te laten gaan en weet je dan eigenlijk al dat je het af kunt zeggen.

Meestal kijk ik dan 2 dagen van te voren zelf nog een keer. Bij twijfel bel ik de eigenaresse van paard om te overleggen, wanneer het goed weer lijkt te worden stuur ik een mailtje dat het hoogstwaarschijnlijk door kan gaan. De dag van te voren kijk ik nogmaals, als het heel twijfelachtig is, zeg ik het liever af. Ligt ook een klein beetje aan de omstandigheden. Sommige fotoreportages kunnen prima plaatsvinden bij iets minder mooi weer, maar voor andere fotoreportages heb je wel écht goed weer nodig. Een zwart paard met extreem dikke bewolking fotograferen is gewoon niet handig.

Ik beslis wel altijd een dag van te voren, mensen moeten ook hun paarden wassen en spulletjes klaarleggen. Of bij twijfel overleg ik in ieder geval altijd even bij de eigenaresse. Dan is het aan de eigenaresse de keus om wel of niet te gaan wassen/spullen schoonmaken en dergelijke. Als het net voor vertrek plotseling toch niet goed blijkt te zijn, dan neem ik alsnog contact op.

Maar door de trend een beetje te volgen heb je niet/nauwelijks verassingen en gaat het bijna altijd goed :)