Canon EOS hoe beter scherpstellen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelkous

Canon EOS hoe beter scherpstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 18:52

Hallo iedereen,

Onlangs kocht ik mijn eerste eigen 'betere' toestel: een Canon EOS 1200D met een tamron 18-270mm lens.
Op zich heel tevreden van, maar, ik merk dat mijn foto's niet altijd voldoende scherp zijn.. :(

Ik baal er echt enorm van! Voorheen trok ik meestal met de Nikon D40 van m'n mama en daar had ik dat probleem nooit mee..

Nu ja, ik vermoed dat er iets in de instellingen veranderd moet/kan worden, mogelijk iets met de AF-punten e.d.? maar voorlopig geraak ik er niet echt uit.. :(

Wie kan mij helpen?

Ik plaats dadelijk enkele foto's om te illustreren wat ik precies bedoel.. Het is vooral dat er vaak bv op een foto met meisje en paard, enkel het paard scherp is en het meisje niet helemaal.. :?

SOS!!!! :):)

Alvast bedankt!

Groetjes

Edit: paar foto's ter illustratie ;)
(foto's zijn wel via mijn album geupload waardoor ze veel hebben verloren aan kwaliteit uiteraard.. maar los daarvan is wel duidelijk wat ik bedoel denk ik? :) )

http://www.mijnalbum.be/Foto-UOXFT4F4.jpg

http://www.mijnalbum.be/Foto-4N4TWVP7.jpg

http://www.mijnalbum.be/Foto-QC8F6BIN.jpg

Loeky01

Re: Canon EOS hoe beter scherpstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:31

Hoe groot staat je diafragma op de foto's als het meisje bijv. wel scherp is en het paard niet?

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 19:36

Ben fototechnisch gezien nog een echte leek.. :o Kan je mij helpen waar ik dat kan zien of vinden? :)

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:41

Oef ja ik zie dat altijd in Lightroom :P.

Dit tekentje; klik staat voor diafragma. Dit wordt in je camera ook wel aangegeven als een f/ cijfer.

Als je bijvoorbeeld f/4 pakt, dan staat je diafragma ver op en en krijg je meer scherpte-diepte in je foto's. Oftewel; de achtergrond wordt waziger bij een kleiner getal. Er komt dan wel meer licht in je lens btw.
Bij een f/12, staat je diafragma wat kleiner, wordt het scherpte-diepte gedeelte ook minder. Maar krijg je meer op de voorgrond scherp, dus als het goed is ook paard+amazone.

Ik weet niet of dat je dit zelf doet instellen? Maar anders zou ik gewoon eens een keer gaan proberen te klieren met alle instellingen zoals sluitertijd, diafragma en ISO.

Misschien helpt deze link ook wel wat; klik
Ik heb het vooral veel geleerd door me in te lezen en dan gewoon te doen :j. Je basis van de foto's is netjes, dus gewoon lekker dooroefenen

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 19:57

oh dank u voor de info!! :) ik ga eens wat zoeken en proberen dan!
En bedankt voor het complimentje over de basis van m'n foto's.. :o Vind het heerlijk om foto's te maken, geniet daar echt van! :) Maar dan zo'n half scherpe foto's deden me bijna huilen.. :o
Gelukkig zaten er wel wat scherpere tussen, maar toch niet zoals ik zou willen..

De link lijkt me alvast enorm interessant! Ga ik meteen bekijken :) Bedankt voor de rijke info :j Daar ben ik alvast veel mee :)

Nog tips zijn uiteraard meer dan welkom ! :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:37

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 20:14

Dank je wel!! Had dat topic idd gevonden maar vond het zo onoverzichtelijk doordat het al zoveel pagina's telt en alles er wat door elkaar staat.. :o
Vond er niet veel bruikbaars snel in terug.. :)