Auteursrecht foto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xRaisin

Auteursrecht foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 08:27

Hallo, ik hoop dat het hier goed staat anders hoor ik het wel.

Hoe dan ook, ik vroeg me af hoe het precies zat met auteursrecht van foto's. Geldt dat alleen als je er een copyright op zet?

Ik fotografeer wel eens voor de hobby met mijn spiegel reflex camera en ook vrij regelmatig ga ik mee met vriendinnen naar hun paardrijden om foto's voor ze te maken. Aangezien het voor vriendinnen is en ze het meestal alleen gebruiken voor facebook, twitter etc, vond ik het nooit nodig om er een copyright of mijn naam op te zetten.

Nu heeft gisteren dus een vriendin een foto die ik heb gemaakt opgegeven voor de Bit Fotowedstrijd. Dit was een close-up foto van het van een manegepaard.
Ze vroeg of wij wilde stemmen, dat heb ik wel gewoon gedaan, maar ben ook gaan kijken bij de wedstrijdregelementen. Daar stond dat de deelnemer ook de maker van de foto moest zijn.
Nouja, dat ben ik dus en zij niet en daar heb ik haar op gewezen. Dan heb ik niet een gevraagd of ze de foto wilde verwijderen, maar alleen of ze de volgende keer dat ze aan een wedstrijd mee wil doen waarbij je een eigen gemaakte foto op moet sturen, níet een foto die ik heb gemaakt wil pakken en anders even toestemming vragen.
Toen kreeg ik terug dat ik een aansteller was en niet zo moest overdrijven, het is maar een foto.

Nu vraag ik me dus af ofdat ik nog wel in mijn recht sta om te zeggen dat ik niet wil dat ze zomaar een foto van mij voor een wedstrijd opgeeft. Ookal staat er geen naam op of heb ik het wel voor haar gemaakt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:31

Als ze zo in de verdediging schiet zou ik dat ook doen om eerlijk te zijn.. :=
Door te melden dat ze de foto weg moet doen.
Straks wint ze wel iets als geld of andere dingen door die fotowedstrijd met jouw foto.

Dit is strafbaar...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:08

Jij hebt toch veel tijd, geld en moeite in jouw hobby gestoken? Zij niet. Haar reactie vind ik ook wel een beetje kinderachtig, het is niet 'maar een foto' het is namelijk een creatie van jou. Als het trouwens 'maar een foto' is, dan zou ze niet zo jammeren om jouw reactie, denk ik dan.

Verder, om antwoord te geven op je vraag, beeldmateriaal is in NL altijd standaard voorzien van auteursrecht, een copyright teken of naamsvermelding hoeft er niet op te staan. Jouw foto's zijn van jou, punt :j wat je vriendin deed is dus inderdaad auteursrechtschending.

Als het je hoog zit dan zou je de bit wellicht nog erop kunnen attenderen dat de foto van jou is, dan zullen ze hem er wel af halen aangezien het gewoon vals spelen is wat ze doet.

Vanillia

Re: Auteursrecht foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:10

Als het een wedstrijd is 'wie maakt de mooiste foto' vind ik het vreemd dat zij een foto instuurt die zij niet heeft gemaakt, ongeacht wie de echte fotograaf was. Je zou Bit een berichtje kunnen sturen, maar als ik heel eerlijk ben zou ik het gewoon laten zitten.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:28

Ik zou het niet laten zitten. Dit is gewoon pronken met het werk van een ander.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:39

De kans dat ze wint is verwaarloosbaar, het levert je uiteindelijk niks op als die foto wordt verwijderd en de tijd die je moet investeren om het allemaal 'recht te trekken' is aanzienlijk. Dus neuh, ik zou er geen tijd in steken en het gewoon laten zitten.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 10:40

Ik geloof wel dat ze er niet bij stil gestaan heeft dat het een eigen gemaakte foto moest zijn en dat ze gewoon wilde winnen met een foto van haar favoriete manegepaard.

Ik geloof niet dat de foto kans maakt om te winnen en ik wil geen ruzie, dus hoeft ze het van mij niet te verwijderen.

Het was alleen dat toen ik haar erop wees dat het een zelfgemaakte foto moest zijn en vroeg of ze in het vervolg niet meer foto's die ik maak op wil sturen zonder mijn toestemming, dat ik meteen werd uitgemaakt voor een aansteller en normaal moest doen. Daarom ging ik twijfelen.

Maar bedankt voor jullie reacties. Nu weet ik in iedergeval dat ik wel gelijk had en niet hoef te accepteren dat ze mijn foto's voor zulke wedstrijden opgeeft.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:41

En stel dat ze toch wint?

Ik zou het er ook niet bij laten zitten nee..

Edit; Voortaan anders gewoon je naam op de foto's zetten die je naar haar stuurt :)?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:42

nee hoor, niet mee akkoord gaan

ik had ook iemand die het wou doen maar die vroeg netjes toestemming, maar idd het reglement is duidelijk dus ging het feest niet door
En gelukkig werd dat sportief en perfect opgevat

de reactie van jouw vriendin is nogal kinderachtig. Na zo een reactie zou ik juist benadrukken dat ze nu verplicht is om jouw foto te verwijderen

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 11:23

Ze heeft inmiddels zelf de foto laten verwijderen!

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:41

Fijn! En volgende keer gewoon je naam centraal op de foto zetten zodat ze m der ook niet kan af croppen ;)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:57

Zoals ik al zei, naamsvermelding of een copyright teken is niet nodig om aan te geven dat er auteursrecht op een foto zit. Dat zit er gewoon standaard al op.