Foto's maken in schemer.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Foto's maken in schemer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 13:58

Hallo!

Gister waren m'n vriend en ik onderweg naar huis toen ik opeens een ree op een parkeerplaatsje van bosjes zag eten en jawel, eindelijk eens geluk, ik had mijn camera mee.
We zijn langzaam teruggereden en de ree bleef gewoon staan, ik kon zelfs uitstappen. Ze stond toen nog een meter of 6/7 bij me vandaan, ze bleef gewoon door eten.

en wat denk je? Ik kreeg alleen maar bewogen/donkere en onscherpe foto's.
Ik baalde zo ontzettend!

Ik maak foto's met een NikonD5000. met een 70 - 300 lens.

Ik heb namelijk de hoop dat ze er vanavond misschien weer is.
Dus kan iemand mij vertellen met welke instellingen etc. ik de foto's kan maken?

Ik snap dat foto's met een statief natuurlijk nog beter lukken omdat je dan zelf niet beweegt maar dit lijkt me nogal een lastige opgave voor een foto van een ree.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:17

Zolang je ree niet beweegd: statief, heel lange sluitertijd en diafragma zo groot mogelijk (kleinst mogelijke f getal)

Zonder statief: sluitertijd tot op een punt dat je zelf geen bewegingsonscherpte creeert (reken op 1/focale lengte van je lens, dus op 300mm, zal je voor 100% scherpte tegen de 1/300 moeten zitten, pak met een goeie stabiele hand of steunondergrond 1/125, 1/100), diafragma zo groot mogelijk en dan je iso-waarden omhoog gooien in de mate dat het nodig is. Zal waarschijnlijk geen mooie foto zijn, maar je hebt m wel op beeld...

Tenshi

Re: Foto's maken in schemer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:01

1/50-1/80 zal zelfs werken vanuit de hand, net even geprobeerd met mijn 70-300. Niet ideaal, maar alsnog vrijwel geen bewegingsonscherpte. ISO hoger draaien dan je eigenlijk comfortabel vind.. geen ideale omstandigheden dus een ideale foto moet je niet op mikken. Waarschijnlijk had je m op diafragma voorkeuze/automatisch staan, als je camera zelf de sluitertijd mag kiezen in een donkere omgeving wordt die vanzelf te lang om scherp vanuit de hand te kunnen schieten.

Weet je zelf nog welke instellingen je hebt gebruikt?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:30

Tenshi schreef:
1/50-1/80 zal zelfs werken vanuit de hand, net even geprobeerd met mijn 70-300. Niet ideaal, maar alsnog vrijwel geen bewegingsonscherpte. ISO hoger draaien dan je eigenlijk comfortabel vind.. geen ideale omstandigheden dus een ideale foto moet je niet op mikken. Waarschijnlijk had je m op diafragma voorkeuze/automatisch staan, als je camera zelf de sluitertijd mag kiezen in een donkere omgeving wordt die vanzelf te lang om scherp vanuit de hand te kunnen schieten.

Weet je zelf nog welke instellingen je hebt gebruikt?

Dankje,
Ga inderdaad ook niet voor een foto die aan de muur moet maar wil toch graag weten hoe ik het goed krijg..
Eerlijk gezegd weet ik het niet meer, heb van alles geprobeerd met iso, diafragma en sluitertijd dus eigenlijk van alles haha maar aangezien ik zo zenuwachtig was dat ik zo dichtbij stond weet ik niet meer wat precies haha.

Tenshi

Re: Foto's maken in schemer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:36

En anders de volgende keer gewoon gaan voor de klassieke 'deer in the headlights' :+