Onechte kleuren bij afdruk op plexiglas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkee

Onechte kleuren bij afdruk op plexiglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:47

Ik heb onlangs van de onderstaande foto van mijn paard een afdruk van 50x70 op plexiglas besteld bij Albelli.

Afbeelding

De kleuren van de ontvangen afdruk waren echter niet mooi. Erg geel, alsof er een verouderingsfilter over gezet was.
Dus een klacht ingediend en Albelli zou een nieuwe maken.
Helaas had deze 2e poging precies dezelfde onechte kleuren. Weer contact opgenomen, maar nu kreeg ik te horen dat zij hun producten extern laten maken en zelf ook niets aan de aangeleverde foto mogen veranderen kwa kleurbalans etc. (juridische kwestie). Mocht ik de kleuren van het uiteindelijke plexiglas dus anders willen zien, dan moest ik het origineel hier thuis maar aanpassen, opnieuw indienen en dan maar afwachten wat het resultaat op plexiglas wordt...
Niet handig dus :(

Wie heeft er meer ervaring met 'andere/onechte' kleuren bij een afdruk op plexiglas?
Of moet ik misschien ook de 'schuld' geven aan de kleur van mijn paard. Zij is namelijk een classic champagne, erg moeilijk vast te leggen op foto en ook in real life bij elke lichtinval een andere kleur :+

Owja, als ik via de camera van mijn iPhone naar het plexiglas kijk, zijn de kleuren op mijn schermpje plots wel normaal! :o?

BBBeau

Re: Onechte kleuren bij afdruk op plexiglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:16

Bij fotoafdrukken op profotonet kan je een kleurprofiel downloaden van het fotopapier. Want een foto op je beeldscherm is niet de foto die je afdrukt. En die kleurprofiel die kan je gebruiken in Photoshop, zo kan je zien hoe de kleuren worden als je de foto zou afdrukken, en zo nodig kan je de kleuren dus aanpassen.

Heeft de site waar je het afdrukt geen kleurprofiel zodat je hetzelfde kan doen als met fotoafdrukken bij profotonet? Dan kan je zelf helemaal die kleuren veranderen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:24

Is jou beeldscherm ook gekalibreerd? Want ik vermoed dat de kleur van het plexiglas niet heel extreem afwijkend is.. Ik werk op een gekalibreerde monitor en bij is de foto eigenlijk ook best wel heel erg geel.

Als dat niet zo is, is de tip van Brontide een hele goede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:24

Wat zegt Linsey (als fotograaf) er zelf van? Heb je een foto van hoe de afdruk geworden is? Want de oorspronkelijke foto ziet er op mijn gekalibreerde beeldscherm ook erg geel uit.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 17:57

Bedankt voor de top, Brontide. Ik zal eens kijken wat ik op profotonet kan vinden. Ik ben wel behoorlijk blondt op fototechnisch gebied hoor!

WiancaR schreef:
Is jou beeldscherm ook gekalibreerd? Want ik vermoed dat de kleur van het plexiglas niet heel extreem afwijkend is.. Ik werk op een gekalibreerde monitor en bij is de foto eigenlijk ook best wel heel erg geel.

Als dat niet zo is, is de tip van Brontide een hele goede.

Gekalibreerd? Uhh...geen idee :o

WildWings, mijn foto hierboven is wel een 'slechtere' uploadversie. Ik heb van Linsey het origineel gekocht en die zo onveranderd naar Albelli gestuurd. Heb Linsey ook een linkje naar dit topic gegeven :)

Zoals ik in mijn eerste post al aangaf, lijkt het plexiglas wel normaal als er via de camera van mijn iPhone/iPad ernaar kijk. Zou het dan toch iets met kleurweergave op schermen te maken hebben ofzo??
Hier heb ik een (hele slechte) foto van het plexiglas met het origineel op iPad ernaast:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:10

Als je dat niet weet is je scherm niet gekalibreerd :). Dat moet je namelijk regelmatig zelf doen dmv. een spider.

Op de foto die jij nu geplaatst hebt komt het plexiglas veel dichter in de buurt van de foto die in de openingspost staat dan de ipad.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 18:21

WiancaR schreef:
Op de foto die jij nu geplaatst hebt komt het plexiglas veel dichter in de buurt van de foto die in de openingspost staat dan de ipad.

-O-

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:27

Ik kom ook even het topic in. Mariska had mij een pb gestuurd met deze link, en het lijkt inderdaad dat haar schermen anders staan want de foto lijkt bij mij ook meer op de plexi (alleen heb nog nooit gehoord over het te gelig, dus ging er ook vanuit dat de kleuren goed waren). Ik heb al voorgesteld om de foto opnieuw te bewerken :) Ze komt hier langs, en dan kijken we er samen even naar!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:32

Ja hier ook, de foto is lijkt 'goed' te zijn op het plexiglas. :j

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:34

Het origineel is iets gelig, maar de afdruk is wel heel erg geel. Dit is precies de reden waarom het zo goed is om als klant je afdrukken bij de fotograaf te bestellen, die zoeken (verschilt wel per fotograaf en hobby of prof) de beste leveranciers. Deze leveranciers zijn vaak ook niet voor particulieren toegankelijk/ alleen professionals en echt niet te vergelijken met de goedkope afdrukcentrales. Goedkoop is bij afdrukken echt duurkoop. Waarschijnlijk is dit ook een direct druk.

Wel ontzettend jammer, maar ik las op Facebook dat je gelukkig je geld al terug kon krijgen van Albelli, dat is wel heel netjes van ze :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:58

Zonde van de afdruk... Al moet ik zeggen, dat de foto van het plexiglas op mijn gekalibreerde scherm ongeveer hetzelfde is als de digitale foto die hier geplaatst is. Misschien is het afdruk iets geler, maar dat scheelt niet heel erg veel vind ik persoonlijk...

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 20:48

Net terug van Linsey. Volgens mij schrok zij ook wel van hoe geel het plexiglas daadwerkelijk is!
De bovenstaande foto die ik ervan heb geprobeerd te maken, is daarbij vergeleken nog best ok :=

Lisa, welke afdrukservice kun jij aanraden?

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:43

Ik stuur je een pbtje :)