Help! Foto verandert van kleur?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Captain_

Help! Foto verandert van kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 07:38

Ik zit met een probleem.. Sommige foto's waar in mijn watermerk op heb gezet veranderen (in sommige programma's) van kleur.. Bijvoorbeeld als ik de foto's open in Photoshop is de kleur gewoon hetzelfde zoals ik de foto heb opgeslagen. Als ik hem open in bijvoorbeeld paint of photofiltre zijn de kleuren ineens veel doffer. Maar ook op internet: als ik hem upload via tinypic krijg ik de normale kleuren in de foto te zien, maar als ik dezelfde foto op pinterest upload is hij dof van kleur (dit gebeurt ook wanneer ik de link van de foto in tinypic kopieer en als pin upload op pinterest).

Even een voorbeeld:
normaal: http://i59.tinypic.com/2sjz9.jpg
dof: http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/8e/af/2d/8eaf2d2589ce03b8df44d9ab1bb2c931.jpg

Nu zat ik even bij de instellingen te kijken hoe die is opgeslagen, en daarbij staat bij "kleurvoorstelling = niet gekalibreerd". Heeft het daar misschien mee te maken? En hoe verander ik dat?
Voorbeeld: http://i61.tinypic.com/123y8a1.jpg

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen! :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:41

It's all about colour management. :)

Waar staat je kleurprofiel/ruimte precies op? Het beste kun je in je hele workflow sRGB als kleuruimte kiezen. Dus instellen op je body en in Lr/Ps ook met sRGB blijven werken. Daarnaast is het verstandig om ook je scherm te kalibreren zodat dat kleuren ook correct worden weergegeven op je scherm.

Deze vraag hoort eigenlijk thuis in:
[FK] [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Captain_

Re: Help! Foto verandert van kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 08:03

Bedankt voor je reactie! :)
Ik had hem als nieuw topic geopend omdat het volgens mij niet gaat om een fotografie probleem, maar de weergave in diverse programma's / internetsites.

Mijn beeldscherm had ik al gekalibreerd (tenzij ik het verkeerd heb gedaan?)
Ik ben nog maar net bezig in photoshop, dus waar kan ik vinden waar mijn kleurprofiel/ruimte op staat? :o

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 08:05

Oja, ik heb dit probleem trouwens niet met alle foto's, waarin ik hetzelfde te werk ben gegaan als met deze voorbeeldfoto.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:23

Dan lijkt het erop dat Pain/Photofilter niet om kunnen aan met een gekalibreerd scherm. Zelfs de standaardfotoviewer van Windows heeft daar last van. Die laat de foto's alleen in de juiste kleuren zien in in gemaximaliseerd scherm. Ik snap echt niet waarom Microsoft dat issue nog steeds niet heeft opgelost. :=

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:32

Ken het probleem ook! Opslaan als PNG zorgt bij mij voor wat meer kleur en kwaliteit behoud. Je zou het is kunnen proberen. Verder scheel de kleurruimte idd ook veel. sRGB is het beste daarin :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 06:29