Tussenringen of toch een macro lens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Tussenringen of toch een macro lens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 18:47

Ik twijfel enorm. Ik maak de laatste tijd wat macro opnames voor mijn blog, dit zijn zo'n 5 tot 8 foto's per maand. De foto's die ik maak moeten gewoon goed zijn.
Ik heb een aantal Canon L objectieven maar geen van allen is macro. Nu heb ik een Canon macro lens gehad maar die past niet meer op mijn camera.

Nu twijfel ik dus of ik een macro lens moet kopen OF dat ik een set tussenringen koop. Het lichtverlies met de ringen is geen issue, ik fotografeer in de studio met zware flitsers erbij.

De macro lenzen voor mijn camera zijn vrij aan de prijs en ik vraag me af of ik er voldoende foto's mee ga maken.

Ik heb overigens een Canon 5D, een full frame dus.

Goof

Re: Tussenringen of toch een macro lens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:56

Ik heb twee jaar terug tussenringen gekocht, volgens mij was een setje 25 euro ofzo, en ben zeer tevreden.
Het gebruik is prima, de kwaliteit van je foto's echt helemaal goed en voor de kosten hoef je het helemaal niet te laten. Ik zou zeker de tussenringen aanschaffen. Mocht je dan alsnog niet tevreden zijn kun je altijd nog een macrolens kopen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 19:01

Zijn dat tussenringen die ook voor EF geschikt zijn? En hebben ze het behoud van TTL flitsen?

Ik had een set gezien van €89 en daarvan kreeg ik het gevoel dat dat nooit veel kon zijn voor zo'n lage prijs.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:10

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:12

Als je in het noorden woont, mag je wel even spelen met mijn ringen en macrolens.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 19:13

Buiten is flitsen, zeker bij macro opnames, heel gebruikelijk ;-)

Ik ga nog even nadenken erover. Bedankt voor je info!

Lief aanbod F_Orumster maar ik woon helaas niet in de buurt en ik ben ook niet mobiel genoeg om ergens langs te kunnen gaan ;(
Met een macrolens heb ik redelijk wat ervaring. Ik heb een lange tijd een Canon 50D gehad met een goede macrolens alleen dat was een EF-S lens en dat past niet.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:33

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 18:57

Ik heb voorzet lenzen maar die nemen veel te veel kwaliteit van mijn lens weg en dat kan ik niet hebben.

Wel bedankt voor het meedenken!!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 06:49

Is die Canon 100mm f/2.8 USM Macro geen fijne lens voor op je voelvreempje?

Als alternatief heb je nog de Sigma 105mm f/2.8 OS Macro of de Canon 100mm f/2.8L IS USM Macro.

Ik vind zelf de 100mm een erg fijn brandpunt voor een voelvreempje om naast productfotografie ook mensenportretfotografie te kunnen doen in de studio.

Jouw vraag hoort misschien beter thuis in:
[FK] [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 10:44

Die 100 mm is inderdaad wel een mooi ding.

Ik heb mij vraag juist niet in dat topic neergezet omdat ik niet zozeer twijfel aan het model maar of ik voor een lens of tussenringen moet gaan.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:52

Ik heb vaker jouw dilemma voorbij zien komen in dat topic. Vandaar dat ik het topic noemde. := Ik heb zelf de knoop doorgehakt en ben voor een macrolensje gegaan. Het is op dit moment mijn meest favo-portretlensje. <3 Ik gebruik hem minder vaak voor macro dan voor portret. Haha! :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 10:57

Hij is ook echt heel goed. Mijn probleem zit er momenteel vooral in dat ik qua gezondheid heel erg beperkt ben in wat ik kan doen. Op zich wil ik best dat objectief aanschaffen maar aan de andere kant zegt een klein stemmetje dat het zonde is van het geld omdat ik er op dit moment alleen af en toe een macro foto voor mijn blog mee maak.

Snap je het nog? :o

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:11

Als je hem weinig zult gebruiken is het inderdaad zonde van het geld en zijn tussenringen beter te verantwoorden. Ik wilde gewoon weer stapje verder met fotografie en heb daarom er een speciaal objectief voor aangeschaft. Ik vind de onscherpte gewoon erg fijn. :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 11:22

Dat zou ik graag willen maar bij mij staat het momenteel volledig stil door mijn rug. Ik was aan het sparen voor de 24-105L maar die heb ik op dit moment niet écht nodig.

Ik denk dat ik toch voor die ringen ga en mocht ik in de toekomst mijn werk weer kunnen oppakken dan kan ik altijd nog het objectief aanschaffen.

Nu op zoek naar goede ringen. Liefst met behoud van AF want ik moet het met 1 hand doen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 06:28