Tot een maand geleden bestempelde ik mezelf nog als beginnend fotografe en vroeg ik geen geld voor foto's. Ik deed dan ook enkel paarden van vrienden die dichtbij stonden of waar ik met de bus heen kon. Sindsdien is het allemaal wat vlotter beginnen lopen, heb ik mijn eerste betaalde shoots erop zitten en krijg ik meer aanvragen, ook voor iets verder weg. En eigenlijk vroeg ik geen geld voor mijn eigen vervoer omdat ik er toch kwam met het OV of ik het combineerde met een andere uitstap.
Nou heb ik sinds enkele weken mijn voorlopig rijbewijs en kan ik dus ook wat verder reizen. Maar uiteraard is benzine - helaas - niet gratis en ben ik toch van plan om wat aan te rekenen voor de benzinekosten. Ik vraag niet bijster veel geld voor mijn fotoshoots en dadelijk maak ik verlies als ik geen vervoerskosten ga vragen.
Ik ben dus benieuwd hoe andere fotografen dit aanpakken. Ik zie voornamelijk dat men rond de €0,20/kilometer aanrekent en dat vind ik zeker degelijk. Maar hoe bereken je dit juist? Reken je enkel de heenweg of ook de terugweg mee? En vaak wordt ook de 'eerste 10km zijn gratis' regel gehanteerd. Gelden deze 10km enkel op de heenweg en laat je de klant op de terugweg alsnog de 'volle pot' betalen?
Ik ben erg benieuwd