last van vignette + donkere foto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joey_lover

last van vignette + donkere foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:19

Ik kwam erachter dat m'n 55-250mm lens wel een erg sterke vignette heeft? Is dit normaal bij deze lens? Hij doet het zowel bij 55mm als bij 250mm en alles ertussen in.

2 voorbeeldjes (beiden onbewerkt):

55mm, F4.0
Afbeelding

250 mm, F5.7
Afbeelding

Daarnaast vind ik de foto's ook erg donker. Het was mooi weer, met veel licht. Ik fotografeerde in de Av stand, waarbij je dus zou verwachten dat de camera zelf de juiste hoeveelheid licht zou bepalen. Aangezien het redelijk donkere paarden waren tegen een lichte achtergrond, had ik de lichtmeting op deelmeting gezet. Dat de foto's zo donker zijn, komt dat omdat ik hem op deelmeting had gezet (wat ik raar zou vinden, want zou de foto's dan juist lichter verwachten), of is hier nog een andere reden voor te bedenken?

Bagheera_206

Re: last van vignette + donkere foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:28

Heb je er een filter voor zitten? Zo ja, zou je die filter er eens af willen halen? :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:30

ook als je in AV niet de juiste instellingen hebt (teveel onderbelicht) kun je deze foto's krijgen :) je kan de camera helemaal resetten en dan weer opnieuw proberen op AV :)

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:34

Bedankt voor jullie antwoord.
@Bagheera_206: Nee, er zit geen filter voor, alleen een zonnekap, maar die zou helemaal niets uit moeten maken, toch?
@lifaya: De camera resetten houdt in dat je hem weer op fabrieksinstellingen zet?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:41

Jup geloof het wel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:42

Dit zou best wel door de zonnekap kunnen komen denk ik? Ik merk dit bij mijn lens ook als ik de zonnekap gebruik..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:43

Of het was stiekem toch echt te donker voor deze foto's. Waar stond je ISO op? AUTO of had je hem vast gezet op 100 of 200? :=

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 13:08

@Bagheera_206: Ik had de iso inderdaad vast gezet op 100. Maar de sluitertijd bij de bovenste was 3200 en bij de onderste 1000. Ik neem aan dat de camera dan de sluitertijd toch een heel stuk naar beneden zou brengen als het te donker was?

@Jans: Bedoel je de vignette of dat ze zo donker zijn? Had trouwens niet verwacht dat de zonnekap daar invloed op zou hebben. Mmm, misschien dan toch eens zonder zo'n ding gaan fotograferen.

De f van de 2de foto moet trouwen 5.6 zijn ipv 5.7.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:53

Dat komt niet door de zonnekap lijkt mij, eerder door de te hoge sluitertijd.. Weet niet hoe het met Av zit verder (fotografeer altijd op M)

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 17:16

Kan een hoge sluitertijd dan ook vignette veroorzaken, of bedoel je dat de hoge sluitertijd de donkere foto's veroorzaakt?

Ik snap dat een hoge sluitertijd inhoud dat er minder licht doorkomt en dat je dan donkere foto's krijgt. Maar in de Av stand zou de camera toch moeten regelen dat de sluitertijd zo ingesteld is dat er genoeg licht binnen komt? Maar ik zal de camera eens gaan resetten, want misschien staat de lichtmeter inderdaad verkeert afgesteld.

Wat betreft de vignette, heb nog even gegoogled en daar vond ik dat een zonnekap inderdaad vignette kan veroorzaken, maar alleen als die niet goed past. Mijn zonnekap is wel speciaal voor deze lens, dus vind het dan toch wel raar dat deze ook zulke sterke vignette veroorzaakt.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:03

Ik kan de exif niet uitlezen maar kan het niet zijn dat je per ongeluk aan de belichtingscompensatie hebt gezeten?

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:20

Ik heb ook een zonnekap maar die veroorzaakt geen vignette..
Ik denk dat het toch komt door een te lange sluitertijd dat de foto's te donker zijn uitgevallen. Of inderdaad even kijken of je het kan resetten inderdaad..

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:44

Lijkt me een combinatie van... van ISO (daarmee houd je op 100 misschien te veel licht buiten, zelfs op een lichte dag) en deelmeting bij elkaar... Op de eerste foto staat de tinker redelijk in het midden van het beeld, waardoor misschien vanwege de deelmeting de omgeving te donker is geworden en op de tweede foto had je gewild dat het paard goed belicht was, maar is misschien de lucht gemeten en daardoor het paard te donker uitgevallen.

Maar ik ben geen expert, dus pin me er niet op vast :=

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:46

Heeft echt met je instellingen te maken. Daarnaast moet je sensor schoongemaakt worden.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:50

Ja ik zie ook vlekjes. Denk net als Bagheera dat het toch te donker is geweest voor jouw instellingen die dag. Zelf heb ik heel vaak mijn ISO op auto staan. Vooral met zon en wolkjes die elkaar afwisselen (gebeurt nogal eens in ons landje ;) ) vind ik dat prettig. Hoef ik niet continu mijn ISO aan te passen. In de gaten houd ik hem wel...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:45

Lijkt me onzin dat je verkeerd ingesteld hebt, immers je had hem op AV. Als je ISO te laag was geweest dan had je geen sluitertijden van 1/3200e en 1/1000e gehad, dan waren die wel aanzienlijk langer geweest. Als dit op M was geweest had het inderdaad gekund dat de instellingen samen niet voor genoeg licht zorgden, maar op AV had de camera gewoon een passende sluitertijd voor voldoende licht moeten kiezen. Daarom dat ik dus denk dat je misschien aan de belichtingscompensatie gezeten hebt. Als je die per ongeluk op onderbelichten hebt gezet dan krijg je inderdaad donkere foto's omdat je camera dan kiest voor een kortere sluitertijd dan je bij correcte belichting zou hebben.

Of deelmeting de oorzaak kan zijn durf ik niet te zeggen, maar zeker bij de tweede foto zou ik dan toch eigenlijk een te lichte foto verwachten inderdaad en niet te donker. :)

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 19:26

Iedereen heel erg bedankt voor het antwoorden. Dat wat jij zegt, Alwiene, zo dacht ik er ook over, dat de camera zelf wel de sluitertijd omlaag zou doen, mocht hij het te donker vinden. Ik heb de camera nu in ieder geval gereset. Jammer genoeg nog geen kans gehad om weer wat foto's te schieten, dus kan nog niet zeggen of het geholpen heeft.