[UK][VER] Dyvana

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liekenola

[UK][VER] Dyvana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 15:30

ik heb op de laptop een oud verhaal gevonden van een paar jaar geleden.
het leek me leuk om er een topic over te maken, dus hier is hoofdstuk 1
upjes zullen niet heel snel komen aangezien ik ook met wat andere verhalen bezig ben

Stevie
Langzaam zakt ze door haar benen, de fjord die ze in het bos hebben gevonden, iets minder dan 2 jaar geleden.
Ze hadden haar de mooie naam Gaia gegeven en nu krijgt ze haar eerste veulen.
Hier heb ik zoveel maanden op gewacht!
We zitten samen in de 3e stal, die groot genoeg is voor een merrie met haar veulen. Vorige week hebben we de wanden mooi wit geschilderd.
"Ze gaat bijna beginnen" zeg ik tegen mijn tweelingzus Isa, die zenuwachtig aan haar haar zit te frunniken. "Ik hoop zo dat het goed gaat" Zegt ze.
Haar paard Spirit heeft al een keer eerder een merrie gedekt,
en die merrie met haar veulen hebben het niet overleefd. Dit is de eerste keer dat ze weer bij de geboorte van een veulen is na een lange tijd.
"Hoe weten we nu dat het veulen komt? " Vraagt ons kleine zusje Noa van 7, die ook bij ons in het stro zit. "Nou Noa" leg ik rustig uit.
"Ze gaat helemaal plat liggen en spant haar buik aan.
Dan komt er na een tijdje bij haar staart een soort ballon. Daar zit het veulen in. " Ik, Stevie en Noa zitten vol spanning te wachten. Zo gaan er minuten voorbij.
Langzaam zakt de zon naar beneden, langs de steeds donkerder worden hemel.
"O nee!" Zegt Noa "Het wordt al donker en ze moet zo slapen! Dan moet het veulen wachten tot morgen!" We moeten lachen om haar serieuze gezicht.
"Zusje van me, paarden bevallen meestal s' nachts.
Dan hebben ze in het wild geen last van de roofdieren"
zegt Isa die nog steeds probeert haar lach in te houden. Verbaasd kijkt Noa eerst Isa en dan mij aan.

Zachtjes streel ik haar hoofd. 2 lieve ogen kijken me smekend aan.
"Hoe lang nog? Ik kan niet meer." Lijkt ze me te willen zeggen.
Gaia is helemaal bezweet, maar het veulen zit nog steeds in haar buik.
"Kom op, nog heel even doorzetten. Kom op Gaia. Je kunt het."
fluister ik bemoedigend. Ze geeft alles wat ze heeft en ja hoor,
daar is het kleine koppie. Gaia is totaal uitgeput, maar het veulen is eruit.
"O wat fijn, het is allemaal goed gegaan." zegt Isa opgelucht.
"Kom kijken Stevie, wat een lief veulen, en een bijzondere vachtkleur." Hoor ik Isa opgewonden zeggen. Ik kijk op en zie het schattigste veulentje dat ik ooit heb gezien.

Isa
Het veulen kijkt nieuwsgierig om zich heen, zo te zien neemt ze de ruimte in zich op.
Ze staat wankel op en loopt naar Gaia.
Hongerig drinkt ze en als ze klaar is draait ze zich om.
Ze schrikt van ons en begint te hinniken. Gaia hinnikt terug.
Opeens is ze niet meer bang, maar zelfverzekerd. Ze komt ineens vastberaden op ons aflopen.
Ik ben verbaasd, komt ze nu echt zomaar naar ons toe?
Dat is nog nooit gebeurd. Vanaf dat moment wist ik het zeker, dit word een bijzonder veulen.

Dyvana
Voorzichtig doe ik mijn kleine oogjes open. Waar ben ik nu weer terechtgekomen?
Ik weet het niet. Het is een grote ruimte, helemaal wit. Met allemaal houten planken. Er zijn 4 wanden, 3 met hout. En een met een dubbele, lange deur.
In een wand zit een groot raam waar op dit moment weinig licht vandaan komt.
Daardoor is het erg donker in de stal.
In de hoek, een stukje van mij vandaan, ligt mama.
Langzaam krabbelt ze overeind. Ik heb zo'n verschrikkelijke erge honger.
Aarzelend zet ik het eerste beentje omhoog, ja dat lukt. En nu het tweede,
ja en nog een. Nu de laatste, ja ik sta! Snel drink ik bij mama.
Ik drink to mijn maag vol is en dan kijk ik op.
Ik schrik, er staan 3 schaduwen in de stal. 2 grote en 1 hele kleine
"Wat zijn dat?" Hinnik ik geschrokken naar mama. Ze hinnikt zachtjes terug:
"Dat zijn Stevie, Isa en Noa. Loop er maar naar toe. Je kunt ze vertrouwen."
Het klinkt veilig. Ik zet een stapje, en nog een, en nog een, het ene na het andere.
Als ik al een heel stuk verder ben gelopen, ben ik op nog geen meter vandaan bij de schaduwen.
De langste van de schaduwen stapt uit het donker en komt tevoorschijn in het schemerige licht van de lampen die in de stalgang hangen.
Het wezen heeft, net als ik, 4 lange benen.
Alleen staat dit wezen op haar achterpoten. Ze heeft een vriendelijk gezicht en al snel merk ik dat ze geen kwaad in de zin heeft.
Ik ontspan een beetje. Dat heeft ze gemerkt en nu steekt ze voorzichtig haar hoef uit. Aan de hoef zitten een soort van staafjes, 5 zijn het er.
Ik merk dat ik totaal niet meer bang ben. Ik vertrouw haar.
Ik druk mijn neus zachtjes tegen haar hand.

tips en kritiek zijn welkom, houd er wel rekening mee dat dit van een of twee jaar geleden is.

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:07

Leuk verhaal, maar waarom na iedere zin een enter? Dat leest best vervelend . Er zitten een paar spellingsfoutjes in, maar dat heb ik ook wel eens. Verder wel leuk verhaal!

liekenola

Re: [UK][VER] Dyvana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:45

Oke, ik zal er bij het volgende upje op letten

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:48

Leuk verhaal, ik volg! ;) er zitten inderdaad een paar spellingsfoutjes in, maar ach ja.. :)

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 08:55

Ja sorry, ik heb er niet echt naar gekeken toen ik het zag. Even snel door gelezen.

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:52

Bijna hoofdstuk 2 klaar. Misschien vanavond, anders morgen.

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:39

Leuk verhaal!
Misschien een kleine tip: ik vind wel dat het veulentje erg snel op staat en inderdaad de spaties.
Over de spelfouten ga ik niets zeggen, daar bak ik zelf al helemaal niks van :P

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 20:28

iertje93 schreef:
Leuk verhaal!
Misschien een kleine tip: ik vind wel dat het veulentje erg snel op staat en inderdaad de spaties.
Over de spelfouten ga ik niets zeggen, daar bak ik zelf al helemaal niks van :P

Oke, ik heb trouwens niet veel verstand over de geboorte van veulentjes.

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 08:06

Upje

Dyvana
Ik sta op en loop naar de andere kant van de stal. Daar ligt mama. Ik plof neer in het warme stro en begraaf mijn neus in mama's vacht. Het is nog donker in de stal.
Mijn oogleden worden zwaar. Langzaam vallen mijn ogen dicht. Ik snuif tevreden in mijn slaap. Ik slaap maar een minuut tot het plekje dat ik heb uitgekozen begint te kriebelen. Ik loop naar het midden van de stal en ga daar liggen. Nu slaap ik wat wat langer. Ik heb een verschrikkelijke nachtmerrie. Vuur, overal vuur. Grote rode en orange vlammen. Ze grijpen snel om zich heen. Ze komen op mij af. Het vuur komt steeds dichterbij. Dichter en dichterbij. Het is bijna bij me. Helemaal bezweet schrik ik wakker. Ik ben bang en ren naar mama. "Vuur." Hinnik ik doodsbang. Mama stelt me gerust. "Er is nergens vuur." Briest mama zacht. Ik ontspan een beetje en ga weer liggen. Helaas krijg ik al snel weer diezelfde nachtmerrie. Elke keer weer. Opnieuw en opnieuw, keer op keer. Zo gaat het door. Steeds maar nachtmerries over vuur en vlammen. En steeds word ik maar net op tijd wakker. Net voor het vuur mij bereikt.

Stevie
Ik kan niet slapen. In tegenstelling tot Isa, die ligt keihard te snurken. Ik wil weten hoe het met het veulen gaat. Ik stap uit mijn bed en loop naar dat van Isa. We slapen in dezelfde kamer. Mijn kant is turquoise en die van Isa is donkerroze. Daartussen zit een lang rood met wit lint. "Isa, Isa. Kom je mee. Ik ga bij het veulen kijken." Fluister ik en ik schud Isa door elkaar. Ze doet slaperig haar ogen open en zegt: "Het is pas 4 uur 's nachts. Kun je niet wachten tot morgen?" Ik zeg gelijk nee. "Ik wil weten of ze goed slaapt de eerste nacht." Met tegenzin kleed Isa zich aan en loopt ze achter mij aan richting de stallen. We lopen naar buiten, de regen in. De kiezels kraken onder onze voeten. Ik schuif de grote deur van de stallen open. We komen aan bij de stal van Gaia en Dyvana. Ik kijk naar binnen en schrik. "Ze heeft duidelijk een nachtmerrie." Zeg ik. Dyvana trilt en shockt. Gaia kijkt bezorgd naar haar veulen. Dan schrikt Dyvana wakker en ze hinnikt angstig. "Bukken!" Fluister ik. We duiken weg achter de deur en gluren door een kiertje in het hout. Ik wil weten wat Gaia nu doet. Dyvana rent naar haar moeder en gaat bij haar liggen. Gaia briest geruststellend. Als Dyvana weer rustig gaat liggen lopen we weg. Als we in onze kamer zijn gaan ik en Isa in bed liggen. Ik denk nog lang na over wat Dyvana's nachtmerrie geweest zou kunnen zijn. Het schijnt dat de dromen van paarden vaak echt gebeuren.

Dyvana
Er beginnen lichtstraaltjes door het raam in de stal te schijnen. De stal word verlicht en er gaan lampen aan in de gang. Ik doe mijn ogen open. Ik hoor iemand door de stalgang lopen. En ik ruik iets lekkers, het spul dat de volwassen paarden eten. Een paar stallen verder hoor ik een merrie hinniken: " Mmm, lekker. Vers hooi." Hooi. Wat is dat nou weer? Stevie komt langs met een emmer vol gele sprietjes. Dus dat is hooi. Ik wil ook hooi. Ik hinnikt luid naar haar. Ze glimlacht en doet een berg van die gele sprietjes in een bak aan de muur. Hé, ik kan er niet bij. Ik kijk Stevie chagrijnig aan. Ze moet lachen. "Hooi is niet voor veulentjes. Jij moet nog even een jaartje wachten." Zegt ze, duidelijk om mij te plagen. Voordat ze naar de volgende stal loopt geeft ze me toch nog een sprietje van het hooi. Het smaakt best lekker. Maar ik hou het toch liever bij de melk van mama.

Isa
Ik word door elkaar geschud. "Isa, Isa. Kom je mee. Ik ga bij het veulen kijken." Hoor ik en ik herken de stem van Stevie. Ik doe mijn ogen een beetje open en kijk op de wekker. 00:04, echt niet! Ze wacht maar tot morgen, of ze gaat alleen. "Het is pas vier uur 's nachts. Kun je niet wachten tot morgen?" Zeg ik. Meteen zegt Stevie nee. "Ik wil weten of ze goed slaapt de eerste nacht." Oké dan. Ik loop naar de kledingkast van mij en mijn zus en trek een zwarte joggingbroek en een T-shirtje aan. We lopen de trap af en doen de deur open naar buiten. Bah, het regent. We rennen samen over de kleine kiezels en bij de stal doet Stevie de schuifdeur open. Eerst lopen we langs 2 van onze rijpaarden in hun stal en dan komen we bij de stal van Gaia en Dyvana. Dyvana shockt en trilt. Wat is dat nou? Stevie zegt dat ze een nachtmerrie heeft. Dyvana schrikt wakker en Stevie fluistert: "Bukken!" We hurken achter de staldeur en kijken naar binnen. Dyvana rent naar Gaia en hinnikt panisch, nu briest Gaia zachtjes en ontspant ze een beetje. We lopen weer terug naar buiten, en daarna naar onze kamer. Ik ga in bed liggen en val in een diepe droomloze slaap.

En?
Laatst bijgewerkt door liekenola op 06-05-14 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 08:15

liekenola schreef:
Bijna hoofdstuk 2 klaar. Misschien vanavond, anders morgen.

Sorry dat het toch niet morgen werd, ik had echt geen inspiratie en wou het niet afraffelen.
En ik probeer zoveel mogelijk vanuit Dyvana ( dus vanuit paardenperspectief ) te schrijven. Dat vind ik heel leuk. Wat vinden jullie ervan dat er dingen in mensenperspectief zijn geschreven, maar het meeste vanuit paarden? Daar ben ik wel benieuwd naar.

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 09:08

Geen reacties verder?

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:25

Ik vind het weer een leuke update! :)
Alleen soms wel weer wat foutjes. En bij het deel van Stevie stond 4 uur 's nachts en bij het deel van Isa stond 00:04, dus dat was ook een foutje ;)
Soms vind ik het bij het deel van Dyvana wel wat vluchtig geschreven.
Ik vind het wel leuk dat het vanuit paarden- en mensenperspectief is :)

Ik ben benieuwd naar de rest :) ;)

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 07:57

Kimara_00 schreef:
Ik vind het weer een leuke update! :)
Alleen soms wel weer wat foutjes. En bij het deel van Stevie stond 4 uur 's nachts en bij het deel van Isa stond 00:04, dus dat was ook een foutje ;)
Soms vind ik het bij het deel van Dyvana wel wat vluchtig geschreven.
Ik vind het wel leuk dat het vanuit paarden- en mensenperspectief is :)

Ik ben benieuwd naar de rest :) ;)

O haha, dat had ik niet gezien bij 00:04 inplaats van 04:00.
Dankjewel

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 19:30

Ben begonnen aan hoofdstuk 3. Ik ga proberen het steeds spannender te maken.

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 09:32

Zouden jullie het erg vinden om even een paar vraagjes in te vullen?
http://www.survio.com/survey/d/D4N9Y6K2F5R7A1T7N
Alvast dankjewel, zo probeer ik mijn verhaal te verbeteren

Ben trouwens nog niet zo ver. En ik heb nog een vraagje die ik net ben vergeten erin te zetten :o :
is het erg als sommige stukjes wat korter zijn en andere wat langer?
Bijv. Bij het eerste stukje zeiden jullie dat het stukje van Isa heel kort was vergeleken bij de rest.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:33

leuk verhaal,
er zitten inderdaad een aantal spellingsfouten in, maar dat doet iedereen toch wel eens

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:35

liekenola schreef:

Ben trouwens nog niet zo ver. En ik heb nog een vraagje die ik net ben vergeten erin te zetten :o :
Bijv. Bij het eerste stukje zeiden jullie dat het stukje van Isa heel kort was vergeleken bij de rest.

ingevuld

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 09:39

Veertje11 schreef:
liekenola schreef:

ingevuld

Thnx

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 09:42

@veertje11 Bedoel je met een enter alinea's?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:43

liekenola schreef:

nou ja, nee. lastig uit te leggen haha

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 09:44

Veertje11 schreef:
liekenola schreef:

nou ja, nee. lastig uit te leggen haha

Maakt ook niet uit

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:45

o zo ja ik bedoel van hoofdstuk 1 maar dat is dus de alinea haha, foutje :x

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 11:30

Ik ben wel bezig, maar ik heb waarschijnlijk nog geen eens 200 woorden

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:58

Hele leuke update wil! Eigenlijk niet zoveel op aan te merken :)
Wel vond ik het stuk van Isa en Stevie zoveel op elkaar lijken dat het een beetje saai was om dat van Isa nog te lezen ;)
Verder heel leuk!
En een tip: de updates moeten 1500 woorden zijn anders wordt je topic gesloten :(

liekenola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 14:34

iertje93 schreef:
Hele leuke update wil! Eigenlijk niet zoveel op aan te merken :)
Wel vond ik het stuk van Isa en Stevie zoveel op elkaar lijken dat het een beetje saai was om dat van Isa nog te lezen ;)
Verder heel leuk!
En een tip: de updates moeten 1500 woorden zijn anders wordt je topic gesloten :(

O ja, maar hoe moet ik dat tellen?