Digitaal tekenen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ValerieV

Digitaal tekenen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 15:08

Hallo,

Ik wil graag beginnen met digitaal tekenen, maar wat voor programma's gebruiken jullie hiervoor?
Ik gebruik nu zelf Adobe Illustrator CS6 en vind dit erg fijn werken omdat ik hier ook mee werk voor mijn opleiding. En hebben jullie hier speciale tekentablets voor? Die van mij is namelijk onderweg, een Wacom Bamboo Fun, pen and touch :D

Ook tips zijn welkom, vind ik allemaal heel leuk!

Alvast bedankt!!

Nista_RX

Re: Digitaal tekenen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:11

Tsja, tips geven is lastig als je nog niet begonnen bent! Ik zou zeggen, ga lekker aan de slag zodra je je tablet hebt! :) Werk je vaker met photoshop? Weet je wat lagen (layers) zijn en waar die handig voor zijn? :)

ValerieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 15:12

Nista_RX schreef:
Tsja, tips geven is lastig als je nog niet begonnen bent! Ik zou zeggen, ga lekker aan de slag zodra je je tablet hebt! :) Werk je vaker met photoshop? Weet je wat lagen (layers) zijn en waar die handig voor zijn? :)

Ja ook daar ben ik mee bekend! Dankjewel!

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:16

Het gaat je helemaal lukken. Gewoon veel doen en oefenen! :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:19

Ik gebruik photoshop om te tekenen en heb ook een pen & touch.
Sai schijnt heel fijn te zijn maar werkt niet met pendruk op een macbook dus voor mij valt dat dan al af.
Mocht je geen mac hebben kun je dat programma (paint tool sai) eventueel ook gebruiken.
En er is nog een gratis programma dat gimp heet dat ook veel mensen gebruiken.

En tips, tsjah, probeer een vaste hand te krijgen, mij lukt het nog steeds jaren later niet :+

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:04

Persoonlijk zou ik voor echt tekenen eerder Photoshop dan Illustrator gebruiken :j
Illustrator is toch meer voor vectorlijnen, niet direct om "freehand" te schilderen.
Toen ik afgestudeerd ben heb ik deels geld voor een Cintiq gehad van m'n ouders, dus ja ik heb een speciaal tekentablet :o maar ik gebruik 'm dan ook erg vaak (zit op de kunstacademie, en hiervoor deed ik Grafisch Lyceum).

Achja en verder....
Ik zou als ik jou was niet teveel smudgen ook trouwens. Wat je beter kan doen is de kleur in elkaar over laten lopen doormiddel van het pipet (sneltoets als je een brush gebruik is de ALT toets op je toetsenbord), dan veranderd de kleur van de brush in de kleur die je pipetteerd dus dan krijg je een mooiere overgang vind ik persoonlijk. Gewoon lekker veel oefenen! Lekker cliché :+

ValerieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 19:08

Warboel schreef:
Persoonlijk zou ik voor echt tekenen eerder Photoshop dan Illustrator gebruiken :j
Illustrator is toch meer voor vectorlijnen, niet direct om "freehand" te schilderen.
Toen ik afgestudeerd ben heb ik deels geld voor een Cintiq gehad van m'n ouders, dus ja ik heb een speciaal tekentablet :o maar ik gebruik 'm dan ook erg vaak (zit op de kunstacademie, en hiervoor deed ik Grafisch Lyceum).

Achja en verder....
Ik zou als ik jou was niet teveel smudgen ook trouwens. Wat je beter kan doen is de kleur in elkaar over laten lopen doormiddel van het pipet (sneltoets als je een brush gebruik is de ALT toets op je toetsenbord), dan veranderd de kleur van de brush in de kleur die je pipetteerd dus dan krijg je een mooiere overgang vind ik persoonlijk. Gewoon lekker veel oefenen! Lekker cliché :+

Haha dankjewel!!