[FOTO] Heeeel graag tips (witbalans?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

love_Soraya

[FOTO] Heeeel graag tips (witbalans?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:53

Hoi :o ,

Ik ben sinds een tijdje bezig met hobby matig fotograferen, dit doe ik met mijn Nikon D3100 55-200mmVR lens.
Ik heb het ebook gekocht van paardenfotografie (Hypofocus hier op bokt) en daar echt al enorm veel uit geleerd.
Alleen snap ik sommige dingen nog niet helemaal lekker ..
Hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven.
Ik fotografeer in de A stand, voorheen alles automatisch, *\o/* hoop geleerd van het Ebook :D !

Zie nou dit paardje, prachtige kleur, alleen heb ik dan het probleem dat de kleur overgaat in lucht, geen verschil :o

1: F5, iso 200, 1/400sec
Afbeelding

2: F5, iso 200, 1/640sec
Afbeelding

Dan nog een bar slechte gemaakt op een dag van mijn hond ,ze waren allemaal even slecht :(

3: F4,8, iso 800, 1/100sec
Afbeelding

Hebben jullie nog tips voor actiefoto's? (ben al heel blij dat ik de benen aardig scherp krijg :j )
4:F6,3, iso 400, 1/800sec
Afbeelding

Gelukkig maak ik ook foto's waar ik wel weer blij en trots op ben :j .
Afbeelding

Bedankt voor het kijken en hopelijk hebben jullie wat tips waar ik lekker mee aan de gang kan :) .
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 24-04-14 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

saskiakefie

Re: Heeeel graag tips (witbalans?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:05

F1 is wat teveel overbelicht, daardoor zie je het verschil niet. Verder wel mooi scherp, de omgeving het hek erachter vind ik wat minder.

F2 Hetzelfde commentaar als F1.

F3 Hm zie ook niet waar de scherpte eigenlijk ligt, qua instellingen ziet het er namelijk wel goed uit.

F4 Een tip is een wat lager standpunt nemen, lijkt de hond net wat groter en maakt de foto spannender en ik vind het persoonlijk ook mooier. Wel mooi moment gepakt en nette compositie!

F5: Niet verkeerd inderdaad, echter ligt de scherpte hier wel op de neus en niet op de ogen. Verder spreekt de foto vaak meer als de hond zijn bek dicht heeft, maar dat is vooral als het warm is vaak niet zo makkelijk. :P

Een algemene tip is verder om te letten op dat je niet overbelicht. Zoals dat zand ook, als je een wat donkerder dier in een lichte omgeving fotografeert gaat je camera vaak overcompenseren. Je kunt dan de lichtmeting bijvoorbeeld van matrix op spot zetten, of je belicht bewust wat onder.

saskiakefie

Re: Heeeel graag tips (witbalans?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:10

Wat wil je trouwens weten over de witbalans? Ik vind die in principe niet slecht hoor op je foto's. Vaak kun je 'm gewoon op automatisch zetten, en als het bewolkt is op het wolkje.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:11

Ik ben ook geen kenner hoor maar......kan het niet zijn dat je iso wat hoog staat?

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 18:09

Bedankt voor de tips iig alvast :D ! Hier kan ik al verder mee aan de slag .

Klopt van de achtergrond bij de foto's, heb ook andere gelukkig gemaakt waarover ik wel tevreden ben, heb deze eigenlijk alleen geplaats voor hulp met overbelichting (noemde dit witbalans,is dit wel hetzelfde).

Lekker onduidelijk :') maar ik bedoel dus de overbelichting ! Kan ik de instelling veranderen in Matrix op Spot zetten in het menu ,zou het dan beter moeten zijn?

Hoe stel ik op een ander punt scherp als ik de ogen wil bijv. en de scherptepunt op de buik zit? Gewoon met de pijltjes en dan blijven vasthouden?

Maaaarije

Re: [FOTO] Heeeel graag tips (witbalans?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:44

Zet je camera eens op de P.. hoef je zelf niet alles te doen maar word het al beter van dan op automatisch :)
Je kunt dus dan wel je sluitertijd of diafragma instellen als je dit wilt, wil je het niet, doet hij het zelf..
Bij actie foto's kun je natuurlijk nooit alles gaan instellen voordat "de actie" alweer afgelopen is.
Verder heb ik mijn camera overdag met goed weer altijd op iso200 staan.
& ik heb een jaar een fotografie opleiding gevolgd en ja, mij gebeurt het ook nog steeds wel eens dat iets overbelicht is hoor.
Als je nog wat wilt weten mag je me gerust een pb sturen!

Succes in elk geval! :)

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:35

mag ik je een tip geven:
Kijk naar hoe de verhoudingen van je hond het beste eruit komen
Zoals bij foto 3 lijkt het een erg dikke hond, hoewel dat best mee valt te zien aan de actiefoto's)

Natuurlijk verschilt de verhoudingen weer per hond en zul je dus per hond moeten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:27

Het licht op foto 1 en 2 is niet logisch.
Beide foto's zijn met de zon in je rug genomen. De lucht die er achter zit, zou dan juist wat donkerder moeten zijn ipv zo licht.
En dan met name in het midden en juist niet aan de randen. Die randen zouden eventueel wel lichter kunnen zijn.

Dus daar is iets geks aan de hand.
Sowieso zie ik dat je camera de lichtmeting niet helemaal fijn heeft gedaan op veel van de foto's. Op welke stand heb je 'm daarvoor staan? (Centrum, spot, matrix, etc.)

Merk je tijdens het fotograferen (altijd eerst testfoto maken) dat je overbelichting krijgt, pas dan wat belichtingscorrectie toe. Op -0,3 of -0,7 bijvoorbeeld.
Dat kun je doen met de +/- knop die op je camera zit. In de gebruiksaanwijzing kun je daar meer over vinden.
Wel weer op 0 zetten na iedere reportage.

Hoe je van scherpstelveld kunt veranderen is ook iets dat bij veel camera's anders werkt. Het antwoord daarop kun je het beste vinden in je gebruiksaanwijzing.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:46

Zet je witbalans op auto, dat scheelt altijd een boel.. Verder zou ik in de half automatische stand foto's maken als je het nog lastig vind.. Dus of in de stand waar je zelf je sluitertijd kunt instellen(je diafragma kiest hij er dan automatisch bij) of in de stand waar je je diafragma zelf kunt kiezen (hij zoekt automatisch de sluitertijd er bij)

Zorg verder dat je foto goed belicht is en dat je lichtmeter op 0 staat.. Staat je lichtmeter te veel naar rechts word het overbelicht, te veel na links onderbelicht..

Spotmeeting zou ik niet gebruiken. De camera gaat dan van een bepaalde plek uit in je foto en gebruikt die witbalans waarde.. Gebruik de meervlaksmeeting bijvoorbeeld.

Voor vragen mag je me altijd pb'en

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 14:52

Bedankt voor jullie tips :D

@Femke , Super van je uitgebreide uitleg, het is mij ook al opgevallen dat de lichtmeting op de meeste foto's niet goed zijn. En eerlijk gezegd heb ik me nog niet verdiept in de standen (Centrum, spot, matrix, ect. ) Goed dat je dat zegt :j !
Ik ga van het weekend eens uitgebreid naar me camera kijken :o .
Welke stand zou jij me aanraden?

@_Juudith , Ook heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg :j ! Ik ga van het weekend eens goed kijken waar mijn witbalans op staat.. In de half automatische stand fotografeer ik ook. Op de A stand ( stel zelf mijn iso waarde in en diafragma, sluitertijd zoekt de camera er bij )

Lichtmeter heb ik ook nog nooit naar gekeken (erg he) :o die moet dus op 0 staan.
De meervlaksmeeting raad jij aan dus :D !

Echt super bedankt, hier kan ik al heel veel mee .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:21

Ik zou voor de Matrix gaan (Dat is meervlaks bij canon)