1.

2.

3. Deze is niet helemaal scherp.

4.

5.

6.

7.

Het zijn niet de beste achtergronden, maar ik ben vooral nog aan het uittesten hoe alles werkt en wat de effecten overal van zijn. Dat doe ik in de achtertuin, omdat het daar zonder hulp kan.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Dani schreef:Haha, ik zag eerst de honden en wist toen al wie je was.
Waar loop je precies tegenaan? Heb je deze foto's op de automatische stand gemaakt? Fototechnisch vind ik ze helemaal niet zo slecht namelijk. De compositie is wat saai, en de omgeving leent zich niet voor vreselijk mooie plaatjes zoals je al zegt, maar dat heeft niet direct met je camera te maken.
Ik krijg heel vaak flinke ruis in de foto's, ook op lage ISO waarde. Ook zijn ze 9 van de 10 keer niet scherp. Ik krijg ook geen goede actiefoto's, die zijn altijd zo onscherp dat ik er niks mee kan. Ik heb niet het allerbeste materiaal, maar volgens mij hoor ik gewoon wel een actiefoto te kunnen maken en foto's wanneer het licht bewolkt is. Ik snap dat Tay niet de makkelijkste kleur heeft voor foto's.
Ik heb ooit een tutorial geschreven over hoe je van de automatische stand af komt, deze is gericht op paarden maar natuurlijk ook voor andere onderwerpen te gebruiken! 
En nabewerkt of niet, de scherpstelling in de foto's uit je OP is gewoon prima in orde. En zeker die eerste is gewoon een hartstikke toffe foto. Ik gebruik ook vaak de Av-stand, de sluitertijd geloof ik wel. Ik vind het vooral belangrijk dat ik de scherptediepte zelf kan bepalen. Die laatste foto van Tay lijkt op foto's die ik krijg als ik te gehaast werk en niet fatsoenlijk scherpstel. Kan het bij jou ook zoiets zijn, dat je net te ongeduldig bent?