[FOTO] Honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

[FOTO] Honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:31

Al een aantal jaar heb ik een spiegelreflexcamera, maar eigenlijk kan ik er niet mee overweg. Ook niet na hulp van de fotograaf waar ik hem gekocht heb. Ik zou dus graag wat opmerkingen en tips willen over de volgende foto's:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Deze is niet helemaal scherp.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

Het zijn niet de beste achtergronden, maar ik ben vooral nog aan het uittesten hoe alles werkt en wat de effecten overal van zijn. Dat doe ik in de achtertuin, omdat het daar zonder hulp kan. ;)

Dani

Re: [FOTO] Honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:12

Haha, ik zag eerst de honden en wist toen al wie je was. :)
Waar loop je precies tegenaan? Heb je deze foto's op de automatische stand gemaakt? Fototechnisch vind ik ze helemaal niet zo slecht namelijk. De compositie is wat saai, en de omgeving leent zich niet voor vreselijk mooie plaatjes zoals je al zegt, maar dat heeft niet direct met je camera te maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 10:27

Dani schreef:
Haha, ik zag eerst de honden en wist toen al wie je was. :)
Waar loop je precies tegenaan? Heb je deze foto's op de automatische stand gemaakt? Fototechnisch vind ik ze helemaal niet zo slecht namelijk. De compositie is wat saai, en de omgeving leent zich niet voor vreselijk mooie plaatjes zoals je al zegt, maar dat heeft niet direct met je camera te maken.

Ik wissel af tussen zelf instellen en half automatisch. Hoewel ik niet bij elke foto zeker weet of hij niet op auto stond. Het ligt ook niet aan de camera, maar wel aan mij. Maar ik snap toch niet helemaal wat ik fout doe, behalve de compositie. ;) Ik krijg heel vaak flinke ruis in de foto's, ook op lage ISO waarde. Ook zijn ze 9 van de 10 keer niet scherp. Ik krijg ook geen goede actiefoto's, die zijn altijd zo onscherp dat ik er niks mee kan. Ik heb niet het allerbeste materiaal, maar volgens mij hoor ik gewoon wel een actiefoto te kunnen maken en foto's wanneer het licht bewolkt is. Ik snap dat Tay niet de makkelijkste kleur heeft voor foto's.

Deze foto's zijn nabewerkt en dat valt me inderdaad niet tegen.

Hier is niks aan gedaan.
Afbeelding

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:28

Ik vind ze er helemaal niet zo slecht uit zien hoor! Wat jij nodig hebt is gewoon iets meer kennis over je toestel :) Ik heb ooit een tutorial geschreven over hoe je van de automatische stand af komt, deze is gericht op paarden maar natuurlijk ook voor andere onderwerpen te gebruiken! :)
Hoe kom je van de automatische stand af - paardenfotografie

Je hoeft echt niet meteen vol handmatig te gaan, de Av-stand is een hele fijne beginners-stand die ik ook nog steeds veel gebruik.

Maar je scherpstelling heb je al goed onder de knie, vooral foto 1 is heel goed.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:29

Ik vind het hele nette foto's hoor MWM! Mooi scherp.
Gewoon veel blijven oefenen. Verschillende standen uitproberen, kijken wat jij nu fijn vindt.
Probeer goed op je achtergronden te blijven letten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:05

Actiefoto's zijn ook best lastig, vind ik. Als ik 10 foto's van Dexter in actie maak ben ik blij als er 2 echt goed gelukt zijn :D En nabewerkt of niet, de scherpstelling in de foto's uit je OP is gewoon prima in orde. En zeker die eerste is gewoon een hartstikke toffe foto. Ik gebruik ook vaak de Av-stand, de sluitertijd geloof ik wel. Ik vind het vooral belangrijk dat ik de scherptediepte zelf kan bepalen. Die laatste foto van Tay lijkt op foto's die ik krijg als ik te gehaast werk en niet fatsoenlijk scherpstel. Kan het bij jou ook zoiets zijn, dat je net te ongeduldig bent?

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:28

Mooie foto's MWM, zoals Goof zegt hou erg in je achter gronden en probeer ook straks
eens met het licht te spelen. Is echt heel gaaf om gewoon te ondervinden wat welk
effect geeft!