Ik ben nog niet zo lang bezig met fotografie, maar ben nu wat aant opzoeken over het omzetten naar webformaat, zodat je je foto's kan doorsturen naar mensen.
Ondertussen ben ik al een stukje wijzer, dat webformaat vooral bedoeld is voor op facebook e.d. dat webformaat vaak met logo is, en dat de orginele zonder logo zijn, maar niet voor op internet te gooien, eerder voor op te hangen?
Nu vraag ik mij af, verkleinen jullie de foto's hand matig? Heb ook al gelezen dat mensen de orginele met logo op google + gooien, en dat ze dan automatisch verkleind zijn. Daarna word de link van het mapje doorgestuurd naar de 'klant'?
Hoe doet iedereen dat zoal? Ik gebruik om te bewerken photofilter.
Ik verklein mijn foto's idd in Photofiltre en zet er een logo op. En idd zijn die dan voor internet/FB gebruik. En ik verklein ze dus allemaal handmatig. Als ik een nabestelling heb krijgt de klant het originele formaat zonder logo toegestuurd. (via email of bij meerdere bestanden via wetransfer)
k_m
Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-14 10:14
Oke bedankt, wat een werk steekt er achter zeg!
In welk formaat verklein jij ze? En waar doe je dat in photofiltre?
Ik verklein ze naar 600x900 voor op Bokt. En het is wel veel werk want ik bewerk ze eerst nog in Lightroom en daarna gaan ze dus door PF om te verkleinen en logo erop te zetten.
Maakt jij dan ook mapjes met de bewerkte originele, en de bewerkte verkleinde met logo? Ik vraag me altijd af of het kwaad kan om op kopieën van de orginele te werken.
Je zet de foto's op je pc, en dan bewerk je ze en dan sla je zo op als. Dus dat is al één kopie in principe, daarna nog eens verkleinen en logo en dan opslaan als, is nog een keer een kopie.. Gaat daar de kwaliteit niet wat mee verloren?
Bellatrix, waarom verklein je met Photofiltre als je Lightroom gebruikt? Via lightroom kun je juist heel makkelijk al je foto's (of alleen jouw selectie) in één keer verkleinen en van een logo voorzien
Ja dat weet ik maar ik wil mijn logo niet elke keer op dezelfde plek. Ja, willen wel maar soms staat dat niet mooi omdat hij dan over een oor ofzo komt. Dus ik wil per foto bekijken waar ik hem wil hebben. En ja ik weet dat het extra werk/tijd kost.
IloveAnoukje
Geplaatst: 04-04-14 06:21
Ik gebruik bordermaker Werkt super makkelijK! Je hoeft alleen je mapje aan te vinken en hij verkleind meteen 200 fotos