[ART][WIP]Hunger Games mokingjay pin van papier mache

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

[ART][WIP]Hunger Games mokingjay pin van papier mache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 20:17

Een vriend van me wil heel graag voor zijn verjaardag (12 april) een mokingjay ketting.

Deze
Afbeelding

We zagen die te koop in de fantasy shop en hij vroeg aan mij of ik die wilde halen voor zijn verjaardag. Nee, zei ik. Ik ga je niets geven wat je van te voren zelf uitzoekt, want dat is saai. Dat was een maand of twee geleden. Hij blijft het af en toe noemen. Ik blijf nee zeggen :P Ik ben nogal van de aparte cadeautjes en verassingen en ik vind het serieus niets aan, om gewoon die ketting te kopen.

Omdat ik ook nogal gemeen ben, krijgt hij wel die ketting.. Maar dan een hele grote zelfgemaakte :')

Alleen, hoe maak je dat? Er staan geen tutorials op internet. Nou, dan maar zelf wat verzinnen.

Ik had dit voorbeeld gevonden. Deze is dus NIET van mij :)
Afbeelding

Van papier mache. Alleen, heeft de maker geen papier mache pulp gemaakt, maar krantenknipsels in repen erom heen gedaan met behanglijm. Dat wilde ik niet, ik wil echt een glad iets.

Dus ik moest papier mache pulp maken.

Ik had dat alleen nog nooit gemaakt :+ . Een paar pogingen en een paar weg gegooide emmers met behangplaksel en kranten later, had ik eindelijk een mengsel *\o/* . Het heeft me wel even heel wat tijd gekost.. En heel wat pakjes behanglijm haha.

Maar we konden beginnen.

Allereerst even een afbeelding van de mokingjay uitprinten. Vervolgens uitknippen en overtekenen op karton.
Afbeelding

Het karton uitsnijden
Afbeelding

En smeren maar
Afbeelding

Is nog best verdomd lastig om dat egaal te krijgen.. Maar goed, dit laagje zit er nu op aan beide kanten. Dat laat ik nu drogen.
Afbeelding

Morgen ga ik verder met nog een extra laag. Diepte en details in de vleugels etc. De achterkant laat ik 'plat'.

Als dat klaar is er een laagje gesso overheen om het goed even te maken en ook glad te kunnen schuren.

Dan goudverf :D

En dan hoop ik dat het er goed uitziet. Ben zelf behoorlijk benieuwd naar hoe dit eindigt. Ik ben namelijk helemaal geen crea bea :')
Laatst bijgewerkt door ElineS op 29-03-14 20:24, in het totaal 3 keer bewerkt

eclair98

Re: Hunger Games Mokingjay pin van papier mache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:18

Ziet er creatief uit!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:19

Ziet er al grappig en leuk uit

CastaMickey

Re: [ART][WIP]Hunger Games Mokingjay pin van papier mache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:21

Leuk! Koop de ketting alsnog en stop hem erin haha

ElineS

Re: [ART][WIP]Hunger Games mokingjay pin van papier mache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 20:24

Dat was ik eerst ook van plan ZeSteigert! Maar dat zou betekenen dat hij deze kapot moet maken en dat vind ik zonde. Dus ik koop de echte alsnog, maar hoe ik dit ga geven moet ik nog even bedenken!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:21

'Klepje erin maken? :)

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:32

Wat een gaaf idee zeg...
Ben benieuwd hoe het er uit ziet als het klaar is.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:37

hee, wat origineel :D
en dat voor de eerste keer dan nog, spannend. hoeveel uurtjes werk kruipt er in zoiets?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 20:33

@Irmalouise: Ikzelf ook haha.
@Merrylegs: Het valt wel mee. Het is vooral wachten tot het droog word.. En dat is irritant.

Nadat het voor een deel gedroogd was, gisteravond alsnog de details erin gebracht met papier mache. De vleugels waren best een werk. Allemaal kleine stukjes.

Afbeelding

De volgende dag was het best droog en kon ik laagjes gesso aanbrengen. Ik begon eerst met gewoon een paar laagjes zonder iets, want ik dacht, daar kan ik het vast wel mee glad maken.

Laagje 1
Afbeelding

Dat werkte alleen niet zo, het werd alleen mooi wit en niet glad. Dus heb ik de gesso gemengd met behanglijmpoeder en voila, een super mooi goedje om alles glad te strijken. Het is net plamuur.

Afbeelding

Nu droogt hij weer. Het gesso droogt gelukkig snel! Het is wel behoorlijk lastig om het echt compleet glad te krijgen, dus denk niet dat dat gaat lukken. Wil het ook niet te dik laten worden. Maar het ziet er al een stuk beter uit dan wat het was :)

En dit is de bende :P

Afbeelding

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 21:46

Tadaaa! :D

Afbeelding

Hij is niet zo glad, maar goed, hier zal hij het mee moeten doen. Nu nog een ketting eraan.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:09

wauw, dat zou ik ook wel als cadeau willen krijgen! dat het niet helemaal glad is, maakt het juist realistischer vind ik ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 22:32

Dankjewel :D Ben benieuwd wat hij er van vind. Maar komen we de 17de achter. Nu nog even drogen en dan de achterkant goud spuiten :) Zal morgen even een goede foto maken met mijn camera ipv met mijn mobieltje.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:41

Wat gaaaf! Persoonlijk zou ik dit leuker vinden dan een kant en klaar kado, maar ja ik ben niet degene die m krijgt haha.
Creatief hoor!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:15

Heel gaaf gedaan! :D
Kom je ook op mijn verjaardag? O:)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:22

Hoe groot is hij precies?

Ik vind hem heeeel gaaf.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:36

Wow supermooi gedaan! Ik wil er ook een :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 13:19

Hij zag er uiteindelijk dus zo uit
Afbeelding

Maar ik kan het gewoon niet hebben dat hij niet glad is .. Dus ik dacht, ik gooi er toch nog een laag overheen. Klei wil vast wel werken!

En toen was die inderdaad prachtig glad. Ik helemaal happy

Afbeelding
(hand ernaast om te zien hoe groot hij is. Het is niet echt een echte ketting, maar gewoon dat hij het ergens in zijn kamer kan hangen.)

Maar het klei begon met het drogen te breken.. En hoe ik dat ook telkens weer repareerde, er kwamen constant scheuren in... Dus heb het laten drogen en vervolgens de kleilaag er weer afgepulkt :')

Ik moet er dus nog wel weer iets anders omheen gooien, want nu ziet het er niet uit.. Maar ik weet niet zo goed wat. Ik kan er weer een dunne papier mache laag omheen gooien en dan met wc papier. Dat is meestal gladder dan kranten papier mache of de pulp die ik eerder had gebruikt. Of misschien iets met gips. Mensen nog suggesties? :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:25

Epoxy hars? Wordt ook nog eens knetterhard, dus de 'hanger' zal jaaaaaren meegaan.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:25

Ik zou hem opnieuw maken :P Met brooddeeg met extra veel zout (google maar eens op zoutdeeg) en dan afbakken in de oven. Kan je daarna heel mooi schilderen..

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:30

Wel creatief!
Ik zou ook zoals hierboven met brooddeeg en zout doen!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 13:32

Opnieuw maken kan en dan even kijken naar andere materialen. Denk dat ik dat maar ga doen. Heb nog tijd tot de 17de :) Op zich was met papier mache prima, alleen dat niet glad krijgen zit me dwars.. Dus daar zal ik toch iets anders voor moeten zoeken. Ik heb geen oven :P Maar ik kan vast wel even afbakken bij een vriendin. Hoe werkt dat dan precies? Gewoon iets maken van deeg, afbakken en klaar? Stuk makkelijker dan dit! En dat gaat niet scheuren?

Epoxy hars, nooit van gehoord. Even naar gegoogeld, maar dat is best gevaarlijk spul als het niet gedroogd is?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:35

Klopt. Het moet echt heel goed uitharden :). Je kan het ook niet zomaar overal kopen. Aquarianen gebruiken het veel voor de achterwand in het aquarium, heel duurzaam, knetterhard en daarmee zo goed als niet kapot te krijgen.

Wel giftig, ook in gedroogde vorm, dus het moet wel goed gespoeld worden met water.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 13:36

Ik houd het dan maar op zoutdeeg :P

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:04

Verstandig :P Zoek maar eens naar ' zoutdeeg' op google, kom je wel tegen hoe je het maakt en als je bij afbeeldingen kijkt zie je wat voorbeelden (voornamelijk van kinderen :P ) maar het is wel goed te zien dat je het heel glad kan krijgen en goed kan verven..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:34

Ik zou er alleen niet van snoepen :)).