Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

xLauLaUx schreef:Als het donkerder is, is het sowieso al een heel stuk moeilijker om goede foto's te maken. Het beste is om gewoon vroeger op de dag foto's te maken, wanneer het mooi licht is. Als je toch in donkerdere omgeving foto's wilt maken, zul je je camera goed moeten leren kennen en instellingen aanpassen zodat hij toch mooie foto's kan maken. De precieze instellingen ken ik ook niet, ben zelf ook maar een amateurtje
Kort samengevat: als je de camera moeilijke dingen wilt laten doen (bij slecht licht fotograferen) moet je hem toch echt een handje helpen (zelf instellen ipv een automatische functie).
bedankt!
xLauLaUx schreef:Als je te snel achter elkaar foto's probeert te maken (ontspanknop ingedrukt houden) wanneer de afstand tussen jou en het paard verandert (één van beide of allebei in beweging), moet je ook opnieuw scherpstellen. Ik weet niet of je aan één stuk door foto's maakt of net één moment probeert te pakken te krijgen, maar dit maakt een groot verschil! Vroeger probeerde ik altijd zo veel mogelijk foto's in een korte tijd te proppen, maar dan heeft de camera weinig tijd om goed aan te passen en kom je vaak een kleinere hoeveelheid goede foto's uit dan wanneer je rustig de tijd neemt en dat ene moment probeert te hebben. Als je bijvoorbeeld enkel het begin van de galopsprong wilt hebben, volg je beter in je hoofd de passen van het paard om te weten op welk moment hij gaat afzetten, zorg je dat je camera op dat paard gefocust is en druk je af op het moment dat je wilt. Hoe je dat het gemakkelijkste doet moet je zelf achter komen, ik vind het fijnste om het paard zelf te volgen en dan scherp te stellen, anderen doen dit misschien anders.
Als ik complete onzin verkoop mag iemand het gerust zeggen, ik probeer me zo goed mogelijk te verwoorden door wat ik zelf zie als ik fotografeer, maar misschien ben ik in jullie ogen compleet uit mijn nek aan het kletsen