Nikon D3000 trekt niet zuiver ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

Nikon D3000 trekt niet zuiver ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 22:02

sorry als het hier niet goed staat modjes.

hoi bokkers,
vandaag ging ik weer even op stap met mijn nikon D3000 voor wat rijfoto's te maken. het werd wel al iets donkerder het zal ong 6uur geweest zijn. Toen ik thuis kwam zag ik echter dat zeer veel foto's heel wazig en onzuiver waren. en dit is niet de eerste keer dat ik het merk bij rijfoto's.
http://s3.amazonaws.com/nl.hub.foobar/i ... 1317047318

mijn camera staat dan op het 'lopend mannetje" deze functie zou dus bedoeld zijn voor bewegende beelden. ik merkte ook dat als ik mijn camera op "M" "A" "S" of "P" zet hij vaak gewoon zwart beeld geeft. Ik ben niet echt proffesioneel bezig met de camera maar als je zoveel geld geeft wil je toch echt wel goede foto's de camera zal nu wel zo een 2 jaar oud zijn maar hij word niet zo vaak gebruikt.

iemand die mij kan helpen ?

xLauLaUx

Re: Nikon D3000 trekt niet zuiver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:06

Als het donkerder is, is het sowieso al een heel stuk moeilijker om goede foto's te maken. Het beste is om gewoon vroeger op de dag foto's te maken, wanneer het mooi licht is. Als je toch in donkerdere omgeving foto's wilt maken, zul je je camera goed moeten leren kennen en instellingen aanpassen zodat hij toch mooie foto's kan maken. De precieze instellingen ken ik ook niet, ben zelf ook maar een amateurtje :+
Kort samengevat: als je de camera moeilijke dingen wilt laten doen (bij slecht licht fotograferen) moet je hem toch echt een handje helpen (zelf instellen ipv een automatische functie).

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 22:09

xLauLaUx schreef:
Als het donkerder is, is het sowieso al een heel stuk moeilijker om goede foto's te maken. Het beste is om gewoon vroeger op de dag foto's te maken, wanneer het mooi licht is. Als je toch in donkerdere omgeving foto's wilt maken, zul je je camera goed moeten leren kennen en instellingen aanpassen zodat hij toch mooie foto's kan maken. De precieze instellingen ken ik ook niet, ben zelf ook maar een amateurtje :+
Kort samengevat: als je de camera moeilijke dingen wilt laten doen (bij slecht licht fotograferen) moet je hem toch echt een handje helpen (zelf instellen ipv een automatische functie).

hij heeft het ook soms bij goed licht hoor dit weekend nog rond 2uur alle paardjes de paddock op gegooid en ook daar zaten vaak onzuivere tussen of is dat dan om dat er teveel in eens beweegt ? ik zal in ieder geval eens snuffelen aan de instellingen dan en wat opzoeken :j bedankt!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:11

En een lichtsterke lens zou dan ook helpen. :+ Je kan mooie sfeervolle foto's maken met ondergaande zon maar dan moet je wel de instellingen weten...en rijfoto's kan je ook beter op de dag maken...vooral als je je camera niet goed kent en hem alleen op auto of sportstand hebt staan.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:18

Als je te snel achter elkaar foto's probeert te maken (ontspanknop ingedrukt houden) wanneer de afstand tussen jou en het paard verandert (één van beide of allebei in beweging), moet je ook opnieuw scherpstellen. Ik weet niet of je aan één stuk door foto's maakt of net één moment probeert te pakken te krijgen, maar dit maakt een groot verschil! Vroeger probeerde ik altijd zo veel mogelijk foto's in een korte tijd te proppen, maar dan heeft de camera weinig tijd om goed aan te passen en kom je vaak een kleinere hoeveelheid goede foto's uit dan wanneer je rustig de tijd neemt en dat ene moment probeert te hebben. Als je bijvoorbeeld enkel het begin van de galopsprong wilt hebben, volg je beter in je hoofd de passen van het paard om te weten op welk moment hij gaat afzetten, zorg je dat je camera op dat paard gefocust is en druk je af op het moment dat je wilt. Hoe je dat het gemakkelijkste doet moet je zelf achter komen, ik vind het fijnste om het paard zelf te volgen en dan scherp te stellen, anderen doen dit misschien anders.
Als ik complete onzin verkoop mag iemand het gerust zeggen, ik probeer me zo goed mogelijk te verwoorden door wat ik zelf zie als ik fotografeer, maar misschien ben ik in jullie ogen compleet uit mijn nek aan het kletsen :+

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 22:21

xLauLaUx schreef:
Als je te snel achter elkaar foto's probeert te maken (ontspanknop ingedrukt houden) wanneer de afstand tussen jou en het paard verandert (één van beide of allebei in beweging), moet je ook opnieuw scherpstellen. Ik weet niet of je aan één stuk door foto's maakt of net één moment probeert te pakken te krijgen, maar dit maakt een groot verschil! Vroeger probeerde ik altijd zo veel mogelijk foto's in een korte tijd te proppen, maar dan heeft de camera weinig tijd om goed aan te passen en kom je vaak een kleinere hoeveelheid goede foto's uit dan wanneer je rustig de tijd neemt en dat ene moment probeert te hebben. Als je bijvoorbeeld enkel het begin van de galopsprong wilt hebben, volg je beter in je hoofd de passen van het paard om te weten op welk moment hij gaat afzetten, zorg je dat je camera op dat paard gefocust is en druk je af op het moment dat je wilt. Hoe je dat het gemakkelijkste doet moet je zelf achter komen, ik vind het fijnste om het paard zelf te volgen en dan scherp te stellen, anderen doen dit misschien anders.
Als ik complete onzin verkoop mag iemand het gerust zeggen, ik probeer me zo goed mogelijk te verwoorden door wat ik zelf zie als ik fotografeer, maar misschien ben ik in jullie ogen compleet uit mijn nek aan het kletsen :+

dat kan dan wel eens de oplossing zijn ik trek namelijk ook vaak gewoon achter elkaar door zodat ik alle mogelijke passen heb om zeker zijn dat er dan toch wat goeie inzitten maar dat is dan blijkbaar een heel verkeerde aanpak :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:29

Bij onscherpe foto's kunnen er 2 problemen zijn:

- Je sluitertijd is te laag, waardoor je onderwerp onscherp is en "vegen" heeft door de foto.
Oplossing: kies een hogere sluitertijd

- Je hebt verkeerd scherpgesteld
Oplossing: correcte manier scherpstellen

Hoe dan ook; een camera is geen fotograaf, JIJ bent de fotograaf achter de camera.
Zelfs met de duurste camera ter wereld kun je waardeloze foto's schieten als je ZELF niet goed kunt fotograferen.

Het is dus niet een kwestie van een dure camera kopen, op het knopje drukken en professionele resultaten krijgen; je moet zelf echt even de boeken in duiken om iets te leren over waar je mee bezig bent: fotografie.

Ontdek wat je camera nou precies doet, wat van invloed is op je foto en hoe je dat kunt instellen (wat je gebruiksaanwijzing dan weer kan uitleggen aan je).

In de standen M, A, S en P moet je zelf een aantal waardes instellen.
Staat je iso toevallig laag en je sluitertijd standaard heel hoog en je diafragma ver dicht, dan geeft dat inderdaad een pikzwarte foto als resultaat, zelfs als het heel zonnig is buiten.
Dat komt dus omdat je zelf niets hebt ingesteld, het is niet de fout van je camera.

Als je nog nooit in een auto gereden hebt, en je koopt een dure ferrari, verwacht je dan ook dat je plotseling een top coureur bent en er direct goed mee weg kunt rijden? Nee, toch?
Met fotografie is dat niet anders... Voor goede resultaten moet je je even verdiepen in het onderwerp. Alleen een dure camera kopen is niet genoeg. Jij maakt de foto, jij moet dus tegen de camera vertellen wat je precies wil :)