[TEK] Nieuwe pasteltekenaar showt vooruitgang (tips graag)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emerelle

[TEK] Nieuwe pasteltekenaar showt vooruitgang (tips graag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 09:37

Hoihoi,
Ik ben nu sinds een aantal weken bezig met pasteltekeningen. Hiervoor tekende ik eigenlijk nooit, wist wel dat ik er iets aanleg voor had maar deed er verder niks mee. Ik heb ook geen les gehad hierin.
Ik heb er nu in totaal 6 gemaakt en zou jullie graag op volgorde mijn vooruitgang willen laten zien. En ik zou het echt super vinden als jullie bruikbare tips voor me hebben. (Wil natuurlijk graag beter worden)

Mijn eerste tekening van mijn eigen pony Sammy, was ik destijds best trots op maar als ik hem nu terug zie.. hahaha 8)7
Hier tekende ik ook op schilderpapier volgens mij, kwam er al achter dat dit niet geschikt was..
Afbeelding

Hier mijn 2e tekening, vond hem al gelijk niet gelukt.. Wss ook te moeilijk nog voor zo in het begin maar ik vond het een gave foto en wilde het gewoon proberen.. Van een pony van een vriendin van mij.
Hier maar een gewoon printpapiertje gepakt, structuur was al beter maar dat witte is niet echt mooi.
Afbeelding

Mijn 3e tekening, ook van Sammy. (ingescand) Deze heeft een beetje een rare uitstraling, iets klopt niet.. En echt nog aan het knoeien met de schaduwen.. Hier had ik een zandkleurig papiertje gebruikt, stond al beter dan het witte vond ik zelf.
Afbeelding

Hier mijn 4e tekening. (ingescand) Deze gemaakt voor een vriendin haar verjaardag. Al best wel tevreden over het resultaat! Tips?? Graag!!! Dit is gewoon een simpele pastel tekening en zou in de toekomst hem graag nog veel meer verfijnen.
Afbeelding

Hier mijn 5e tekening van mijn andere pony Suze. (ingescand) Grote uitdaging erbij, een hoofdstel. Hier gingen echt heel wat uurtjes inzitten en toch lukt het me nog niet om het hoofdstel goed te krijgen in de schaduwen.. Mijn witte en zwarte potlood willen niet goed over andere kleuren heen.. best een gedoe:( Bij deze tekening had ik ook van een ander merk wat meer kleuren bij besteld, deze waren ook wat zachter en werkte erg fijn in combinatie.
Afbeelding

Dit is mijn meest recente tekening. (ingescand) Ik kreeg een berichtje op FB of ik ook een tekening van haar pony wilde maken en dat wilde ik natuurlijk wel! Kreeg er zelfs een kleine vergoeding voor, echt heel leuk. Gelukkig was ze zelf ook heel blij met het resultaat, want ik had van te voren gezegd, geen idee of het lukt.. Want dit was weer een hele andere uitdaging, een grotendeels zwart paard. Tips? graag!!!
(Hier ook een nog wat donkere zand kleur gebruikt en iets grovere structuur, weet eig niet of ik dat nu fijner vindt of niet..)
Hier ook wat goedkoop pastelkrijt gebruikt voor de zwarte plekken, deze brengt namelijk wel heel makkelijk aan)
Afbeelding

Ook hebben 2 andere meiden mij zelfs ook nog gevraagd om een tekening te maken en daar ga ik zeker weer mee aan de gang. Vind het erg leuk om te doen en zou graag nog beter willen worden.
Dussss... Nog tips?? :)

En wat vinden jullie er tot nu toe van?

Groetjes Emma :)
Laatst bijgewerkt door Emerelle op 26-02-14 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne97

Re: [TEK] Nieuwe pasteltekenaar showt vooruitgang (tips graag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:39

Wauw je bent goed vooruitgegaan!
En die laatste is echt prachtig!!

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 09:40

Thanks!! Ja, die vindt ik ook echt goed gelukt.. echt blij mee:)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:41

Ik vind dat je goed vooruit gaat! +:)+
Ga de mogelijkheden van het materiaal optimaal benutten, dat is mijn advies en wees niet te bang om de tekening te verprutsen. Iets meer contrast geeft de paarden meer uitdrukking.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:47

Is die laatste Bandito. Ziet er echt goed uit je komt er echt wel

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 09:50

Bedankt!
En nee, ik ken geen Bandito haha.
Het is de pony Daline die onlangs is ingeslapen. Dit was voor haar een mooie herinnering die ze ergens kan plaatsen.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:52

Ik vind ook dat je echt vooruit bent gegaan! En die laatste is prachtig! _/-\o_

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:55

Mooie vooruitgang! Wat mij opvalt is dat het oog en de neus er echt uitkomen. Dat heb je zeker goed onder de knie.

Mijn tip voor nu, probeer meer met kleuren te spelen. Ik persoonlijk mis nog structuur en/ of diepte in de tekeningen. Als je rondkijkt bij andere bokkers zie je vaak dat ze ook blauwtinten gebruiken bij zwarte paarden.
Ik vermoed dat wanneer jij gedurfder met de kleuren speelt de vacht meer gaat leven. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld tekening 5. Dankzij de bles oogt het hoofd plat. En de bles is wit en verder niks. Terwijl tekening 6, ondanks de vacht, je toch structuur, spieren en gezichtslijnen ziet.

Wat mij ook opvalt is de oren en manen. Op alle tekeningen zijn de oren fluffy getekend. Met opzet of per ongeluk? Ik vind het niet storend en kan mij voorstellen dat dit signature is? En de manen mogen voor mij persoonlijk, meer leven- meer volume hebben. Ik vind het zo braafjes getekend ;)

Blijf vooral zo doorgaan. Je hebt zeker talent!

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 10:01

Bedankt voor je uitgebreide verhaal Lhinn!
Ik ga zeker lekker veel afkijken bij andere tekenaars! haha, daar leer je ook veel van. En ik vindt het idd nog moeilijk hoe ik dan meer structuur moet aanbrengen zonder dat het er dan zo uitknalt zegmaar.
Bedoel je met fluffy oren, dat er langere haren ofzo aanwezig zijn? De getekende paarden zijn allemaal idd in wintervacht dus dat kan wel kloppen dat ze er dan fluffy uit komen te zien haha. geen idee hoe ik het ga tekenen met een kortharige oor om zo maar te zeggen.
En de manen is idd een beetje een issue voor mij, vind het erg lastig!

Maar zeker bedankt! Ga er zeker wat mee doen:)

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:03

Gewoon zo doorgaan, je hebt het inderdaad in de vingers. Veel oefenen en niet te veel druk op jezelf leggen dan kom je er wel!

En inderdaad heel veel afkijken. Zo heb ik het ook geleerd.
Misschien eens een keer een workshop pastel voor de fine tuning.
Maar ik zeg lekker blijven oefenen!

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 10:08

Bedankt!

Ken/weet jij misschien iemand die een workshop geeft voor pastel gericht op paarden?

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:10

Ik binnenkort, maar volgens mij zit ik niet echt in de buurt.

Gewoon even rond blijven kijken en anders brutaal zijn en een kunstenaar die bewonderd vragen voor feedback, tips of enkele lessen.
Heb ik destijds ook gedaan. Vaak nee gehoord en soms een ja, veel van geleerd.

En de kritiek die je hier krijgt omzetten in je tekeningen. Niet persoonlijk opvatten, maar mee gaan werken. Dan zul je echt gaan groeien.
Er is ook een forum voor tekenen en schilderen.
Schilderen enzo.
Leuke mensen en daar kun je ook veel leren.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:21

Wat een vooruitgang zeg! :oo Die laatste is echt prachtig.
Mag ik je vragen wat voor pastelpotloden je hebt gebruikt? Ik zou zelf ook wel eens wat willen experimenteren met pastel, maar ik weet niet goed wat voor potloden niet te duur zijn en toch kwalitatief goed zijn. Hoe heb jij dat aangepakt?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:32

prachtig hoor! de laatste vind ik echt een hele vooruitgang! Zelf 1 tip die ik je wil geven is de neus,je hebt in de vorige tekeningen de neusgaten anders van elkaar, bij de 1 heel mooi en de ander heeft net een te rond/krom neusgat. (zeg maar 1 v vormig de ander o vormig)

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 11:51

@ Daisyree,
Okee, dat is dan jammer als het ver weg is. En inderdaad ik ga het gewoon eens hier en daar vragen!
En persoonlijk opvatten doe ik ook zeker niet:) Veel andere ogen zien weer andere dingen en daar heb ik alleen maar meer aan!

@Nightingale,
Bedankt zeg! Ik heb mijn eerste paar potloden gewoon los in een kunstwinkel gekocht. Dit zijn wat hardere pastelpotloden van het merk Conté à paris, deze waren €2,10 per stuk. ik heb later nog pastelpotloden bij gekocht via internet van het merk KOH I NOOR voor €0,90,- per stuk. Deze zijn wat zachter en werken fijn in combinatie met de hardere. Ik heb ook een setje pastelkrijt van de action gekocht, maar die zijn echt alleen geschikt om grof kleuren aan te brengen.
Ik raad je aan om dan idd eerst wat losse te kopen en geen hele set, begin dan eerst bij alle bruin kleuren en een zwart, grijs en wit potlood.

@Mioux,
Bedankt voor de tip!

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 08:55

Ik ben nu iets heel nieuws aan het proberen. Een heel lijf.
Afbeelding

Wat vinden jullie hiervan tot nu toe?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:06

Vind hem erg mooi worden,je bent natuurlijk nog bezig,maar zou zelf meer detail aanbrengen in de manen(voorpluk) nu lijkt het zeg maar,en is niet bot bedoeld!, meer op een shampoo reclame look...

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 09:07

Hahah okee!
Ja, door de wind waait ie zo in een scheiding op de foto..
Hoe zou jij hem nog aanpassen als ik vragen mag?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:16

EMMAxSAMMY schreef:
Hahah okee!
Ja, door de wind waait ie zo in een scheiding op de foto..
Hoe zou jij hem nog aanpassen als ik vragen mag?

Ik zou zelf de "glans" iets minder doen zodat er meer detail is zeg maar,de punten van de voorpluk zijn wit, die zou ik zelf donkerder maken

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 09:31

okee! dankuu :)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:50

Vind het heel knap wat je doet! Vooral die laatste is echt heel erg mooi. Je boekt absoluut vooruitgang, heel goed. :)

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 09:55

Dankjewel! Die is ook het beste gelukt :)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:05

Misschien komt het door de voorpluk of de voorbeeldfoto, maar ik vind het hoofd zo lang. Het hoofd lijkt zowel qua volume als grote gelijk is aan de hals van het dier := Wellicht kan je daar nog een keertje naar kijken?

Vanaf welke kant is de lichtinval? Misschien dat je daar iets meer mee kan spelen? Persoonlijk vind ik dat er meer contrast in mag.

Ik bedoelde met die 'fluffy' oren dat je op sommige plekken goed je best doet om vachtstructuur aan te brengen. Die structuur, het bijna haartje voor haartje tekenen, mis ik nog bij de oren. Het ziet er nu nog zo glad ingekleurd uit. Snap je wat ik bedoel te verwoorden?

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:07

Die laatste is echt heel erg mooi! :D

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 15:39

@Lhinn,
Ik begrijp het! Bedankt voor de tip/uitleg.
Het hoofd is idd een stukkie te groot/breed/lang, miss kan ik dat nog wat proberen aan te passen maar word wel lastig:(

@Joysieee,
Bedankt!