Digitale tekening

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Keell94

Digitale tekening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 00:07

Ik kwam een foto tegen bij het aanvraagtopic die mij erg aansprak. namelijk het paardje van Carolaaxxxx
Het gaat om de volgende foto:
http://i42.tinypic.com/2lsd6vl.jpg

Nu ben ik niet goed in het tekenen met potlood maar wel met het digitale deel.

Ik ben begonnen met de vlakken te kleuren in de juiste kleuren:
Afbeelding

Afbeelding

Tigress

Re: Digitale tekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:08

Beetje jammer dat je de foto overtrekt, en niet zelf tekent :o

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 00:09

het kan ook zonder maar dan krijg ik nooit het resultaat die ik uiteindelijk wil bereiken omdat ik de kleuren dan niet zo precies krijg

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:10

Dit is niet digitaal tekenen...

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:12

Ik vind niet dat dit onder tekenen valt, eerder een soort kleurplaat inkleuren..

Waarom probeer je niet om de schets zelf te maken en zelf te zoeken waar de kleuren horen? :) Ik snap wel dat je een mooi resultaat wil, maar krijg je hier evenveel voldoening van? Je doet natuurlijk wat je zelf wil, ieder z'n ding, maar dit is niet tekenen. :)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 00:12

heb jij er een andere benaming voor dan? en het is een wip ben nog geeneens klaar

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:19

Joh, als zij dit leuk vind om te doen, laat haar?
Het lijkt me een fantastische manier om ervaring op te doen. En zelfs dan, doe het maar eens na :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:20

Is misschien een manier, maar je leert er niks van ;) Je leert niet kleuren kiezen, je leert niet schetsen en verhoudingen pakken...
Dat dat moeilijk is, jazeker....dat is het...maar zonder oefening zal daar ook geen verandering in komen :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:21

Dit is kleuren nemen en die met het penseel weer neerzetten? Beetje smudge en je hebt je foto compleet.

Imo niet digitaal tekenen maar digitaal letterlijk overnemen.. je kunt toch ook zelf wat vogelen? Dan is het resultaat maar wat minder, is bij niemand meteen goed. Dat kost oefening en daar geldt voor iedereen :) (ja ook degene die nu prachtwerken makeb zijn ergen begonnen)

Ben alsnog benieuwd naar het eindresultaat!

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 01:08

Ik doe het op deze manier juist om te oefenen zodat ik straks zelf weet wat voor kleuren ik waar moet gebruiken en hoe ik de lijnen moet zetten.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:02

Ik kan me voorstellen dat het een goede oefening is, en je moet ook helemaal zelf weten wat je doet, maar ik denk dat je dit niet onder Uit de kunst had moeten plaatsen, omdat ik het niet echt als 'kunst' zie. Zoals je zelf al aangeeft, het is een oefening in kleuren, geen eigen creatie. Als je een velletje overtrekpapier over een foto legt en hem zo gaat overtrekken plaats je het resultaat toch ook niet op bokt? Het is zeker een goede oefening, maar niet UK-waardig.
Dit niet om je aan te vallen, absoluut niet! Ik probeer alleen uit te leggen waarom ik denk dat mensen hierover vallen. Blijf vooral oefenen hoor!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:59

De reacties kan ik op zich wel begrijpen, maar ik vind ze wel een beetje flauw. Op deze wips is zichtbaar hoe ze werkt, en ik durf te gokken dat het gros van de digitale artists op deze manier werkt of gewerkt heeft. Je moet ergens beginnen toch? Het handige van werken met de pc is dat je zelf de moeilijkheidsgraad van een project kan bepalen. Zodra je er handigheid in krijgt en er zin in hebt kan je vanzelf dat stapje verder gaan, en meer gaan experimenteren. Komt vanzelf :)

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:03

Ik ga met de rest eens, tuurlijk je begint pas net etc. maar met deze methode leer je, in mijn ogen, niet digitaal tekenen. Experimenteer zelf met
kleuren, ga schetsen, en dan zo verbeteren. Dit is simpel colorpicken en wat vakjes invullen. In mijn ogen is dit alles behalve een digitale tekening.

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:08

Kleurplaten zijn toch ook niet verboden? ;) En dit kan best heel erg leerzaam zijn! Natuurlijk minder leerzaam dan zelf schetsen en kleuren vinden, maar je leert er wel degelijk iets over kleur en verhouding van. En zeker als ze dit leuk (er) vindt om te doen, zie ik geen reden om de TS iets anders op te dringen. Dus ga lekker zo door, TS! :) Het "stapje verder" komt inderdaad vanzelf wel.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:11

Nirvana_ schreef:
Joh, als zij dit leuk vind om te doen, laat haar?
Het lijkt me een fantastische manier om ervaring op te doen. En zelfs dan, doe het maar eens na :)

ben helemaal met je eens
ze laat iets zien en dan reageren de bokkers zo!!!
dat is gewoon niet aardig

ik vind het super mooi TS :)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 17:24

Ik ben ook altijd bang om iets op bokt te plaatsen omdat er meteen zo gereageerd wordt, iedereen mag zijn mening geven tuurlijk maar iemand meteen afkraken (terwijl ik net begin en het werk nog geeneens af is) het is heel makkelijk kritiek te geven,

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:27

Ga lekker zo door joh, ik heb ook jarenlang alleen maar overgetrokken en kleuren gecolorpickt, maar ben uiteindelijk ook zelf gaan schetsen/meten/kiezen om zelf te tekenen en kleuren te zoeken.
Het is lastig, en de een leert het sneller dan de ander. Ben benieuwd wat je eindresultaat word!
Met welk programma werk je? En met muis of tablet?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:32

Is het niet een leukere uitdaging om alleen de lijnen over te trekken, en dan met het voorbeeld ernaast in te kleuren? :)

Ben wel benieuwd naar het eindresultaat.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:54

Je moet inderdaad ergens beginnen, en in mijn ogen is dat met pen en papier schetsen maken. Schetsen is de basis en het belangrijkste van het tekenen. Inkleuren kunnen er veel, uit de hand tekenen een stuk minder. Ook hier op bokt zie je dat het gros rasters gebruikt als hulpmiddel, waar verder niks mis mee is - maar hoe meer je oefent, hoe sneller je die hulpmiddelen los kunt laten.
Uiteraard kun je ook direct digitaal beginnen, maar digitaal tekenen houdt niet in dat je gewoon een foto inkleurt. Dat valt imo meer onder fotomanipulatie aangezien het met tekenen weinig te maken heeft. Digitaal tekenen is hetzelfde als gewoon tekenen, alleen dan op de computer.

Van het inkleuren over een foto heen ga je niet snel leren tekenen. Van lijnen overtrekken ook niet. Van color picking krijg je vaak ook geen mooi resultaat aangezien de kleuren dan meestal erg dof zijn. Een tekening gaat namelijk leven door bepaalde kleuren die je eraan toevoegt, het is niet hetzelfde als een foto.
Tekenen leer je door véél te schetsen uit de losse pols. En ja, in het begin zal het er inderdaad niet uitzien zoals je dat wilt. Misschien lijkt het wel helemaal niet. Grote kans dat de verhoudingen niet kloppen. Dus met veel schetsen bedoel ik echt heel veel; het is oefenen, oefenen, oefenen. Tekenen leer je niet in één dag.
Zie het als een instrument, als jij geweldig viool wilt leren spelen gaat daar naast veel tijd ook veel oefening in zitten.

Maar als TS dit leuk vindt om te doen moet ze dat vooral doen; en ze is er eerlijk over, er zijn een hoop mensen die werk overtekenen/overtrekken en beweren dat ze het zelf getekend hebben. Alleen als TS echt wil leren tekenen schiet je hier weinig mee op en kun je je tijd beter steken in schetsen maken.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 01:12

Daar heb je gelijk in, heb ook eigenlijk niet verder meer gewerkt aan deze.
Ik teken wel veel maar dan vooral tatoeages.

Voorbeeld
Afbeelding

is alleen totaal anders dan paarden.
Ga het denk ik ook proberen met zo'n raster om mee te beginnen/

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 01:59

Nou dat ziet er hartstikke netjes uit toch! Dan moet een paard je vast ook wel lukken :) Je kunt ook gewoon een schetsboekje kopen (als je er al niet eentje hebt) en elke dag wat schetsjes van paarden maken, gewoon een paar leuke foto's uitzoeken en gaan schetsen. Hoeft helemaal niet uitgebreid te zijn, al ben je maar 10 (of minder) min bezig per schets, je zult vanzelf merken dat je er steeds beter in wordt.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:22

Nou dat vind ik dus heel erg mooi! Rozen zijn ook zeker niet makkelijk en lukten eerst vast ook niet..

gewoon lekker oefenen! Kont wel goed :)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 19:48

dankjewel :) ben ook best trots op deze tekening haha.

Fiffill: dat is wel een goed idee inderdaad, ga ik doen! :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:13

Omdat het topic geen WIP is, gaat dit topic op slot. In de regels kun je lezen dat in de openingspost minimaal 3 stappen moet hebben.

TS kan de resterende foto naar mij sturen, zodra ik deze binnen heb gaat het topic weer open.