Hoi bokkers,
om te beginnen wil ik zeggen dat ik bezig ben met een verhaal schrijven en dat ik niet wist waar ik dit bij moest zetten. Ik wil jullie graan al de inleiding laten lezen want ik ben benieuwd wat andere ervan vinden. Mijn moeder heeft een boekwinkel en kent de mensen van de uitgeverij kluitman. Ik ga dus ook proberen als mijn verhaal lang genoeg is dit boek te laten uitgeven daar, ik weet natuurlijk niet of dat lukt.
Hierbij de inleiding ik ben benieuwd naar reacties. Tips en Tops zijn altijd welkom wel graag waar ik iets aan heb en let alsjeblieft niet op de spellingsfouten want ik moet het nog nalopen.
De Paardenzusjes!
Personages
Iris: De tweelingzus van Roos, rijdt nu 5 jaar op deze manege, is 13 jaar, heeft blond haar, heeft geen eigen paard, misschien later wel, blijft elke zaterdag tot laat op de manege.
Roos: De tweelingzus van Iris, rijdt nu 4,5 jaar op deze manege, is 13 jaar, heeft donkerblond haar, heeft geen eigen paard, misschien later wel, blijft elke zaterdag tot laat op de manege.
Esther: De manege eigenaresse, is heel aardig en altijd behulpzaam, als er een paard in nood is helpt ze altijd, heeft ook pensionstallen.
Romy: De instructrice op de manege, is de dochter van Esther, is heel behulpzaam, is altijd tot laat te vinden op de manege, vind het erg fijn als kinderen extra helpen met mesten.
De vader (van Iris en Roos): Is erg behulpzaam en als zijn dochters bellen komt hij altijd gelijk.
De moeder (van Iris en Roos): Is erg bang dat alles heel veel geld kost maar is altijd wel blij voor haar dochters.
Inleiding
Het begon allemaal op een zaterdag. De zusjes, Iris en Roos, waren naar de manege zoals elke zaterdag. Ze waren hun paard aan het poetsen. Toen de les begon stegen ze allemaal op. Ze reden vandaag in een groep van 5, normaal waren ze met 7. Ze hadden een super les gehad en gingen hun paarden afzadelen. Ze hadden hun zadels opgehangen en de bitten schoongemaakt, dus pakte ze snoepjes voor de paarden. Alle paarden kregen een lekker snoepje, omdat ze zo goed hun best hadden gedaan. Nu gingen alle meiden naar de kantine om even wat lekkers te drinken en misschien wat te snoepen. Ze zaten gezellig met z'n allen na te kletsen over de les. Ze gingen weer naar stal en toen werden er drie meiden opgehaald dus waren alleen Iris en Roos er nog. Ze gingen maar eens mesten. Natuurlijk waren de eigenaresse, Esther, en hun instructrice, ze is de dochter van de eigenaresse, ook aan het helpen met mesten. Toen ze klaar waren met mesten gingen ze dekens verwisselen, want alle paardjes die gereden hadden, hadden hun zweetdeken om, maar moesten de winterdeken om. Dus zo gezegd zo gedaan alle paarden hadden lekker hun winterdeken om. Er moest alleen nog gevoerd worden, maar voordat ze konden voeren moesten alle voerbakken schoongemaakt worden. Iris en Roos gingen alvast alle voerbakken schoonmaken, terwijl hun instructrice, Romy, alvast wat slobber stond te maken voor de oudere paarden. Alle voerbakken waren schoon en de slobber stond klaar, dus ze konden de voerkar pakken. Romy deed alles in emmertjes en Iris en Roos deden alles in de voerbakken. De paarden wisten dat ze eten kregen en werden onrustig. Nu was alles geregeld en gingen Iris en Roos richting huis. Ze zeiden Romy en Esther gedag en gingen op de fiets naar huis. Op de fiets praatte ze altijd nog na over de les. Ze waren gezellig aan het praten totdat ze een paard in nood zagen. Iris zei tegen Roos: "Kijk Roos daar is een paard in nood.". Roos antwoordde hierop: "We moeten het paard helpen.". Iris belde eerst haar vader en legde alles uit. Toen stapte ze af en zette ze hun fiets op slot. Iris zei: "Ik heb nog een wortel over van de manege zal ik die pakken?". Toen zei Roos: "Ja misschien kalmeert die dan een beetje als die de wortel ziet.". Dus pakte Iris de wortel en gingen ze op het paard af. Ze liepen heel langzaam op hem af en praatte ook al zachtjes tegen hem. Het paard werd rustiger en zag de meiden aankomen.
Hoofdstuk 1
Iris en Roos staan nu bij het paard. Het is een heel mooi zwart paard, Iris denkt dat het een fries is, omdat hij helemaal geen aftekeningen heeft. Hij staat nu heel rustig bij de meiden en de meiden aaien hem rustig en geven hem een lekker worteltje. Ze zien nu wat het probleem is, want zijn voet zit vast in het hek. Iris zegt tegen Roos: "Blijf jij hem aaien en rustig houden, dan probeer ik zijn voetje uit het hek te halen.". Roos vind het goed. Iris pakt voorzichtig het voetje van het paard en tilt hem heel voorzichtig op. Het lukt haar en het voetje is los. Ze vraagt aan Roos wat ze moeten doen. Dan zegt Roos: "We kunnen kijken hoe hij loopt want het is nog maar een klein stukje naar huis dan gaan we lopen, anders bellen we nu de dierenarts of papa.". Daarop antwoord Iris: "Ja als we dan papa bellen dan haalt die even een trailer bij de manege, die mogen we vast wel lenen.". Ze kijken hoe het paard loopt, maar ze loopt niet goed. Ze bellen hun vader. Iris is aan het bellen en vraagt of haar vader kan komen. Haar vader komt er meteen aan en rijd gelijk op de heenweg langs de manege. Iris is blij en dat ziet Roos. Dus vraagt Roos of haar vader komt en Iris roept blij wat hij allemaal heeft verteld aan de telefoon. Daar komt een auto aan, maar dat is niet hun auto. Dat is de auto van Esther. Ze stopt en ziet hen staan. Ze vraagt wat er allemaal aan de hand is en de meiden leggen het uit. De eigenaresse zegt dat ze het paard gratis bij haar mogen stallen omdat zij elke zaterdag tot laat blijven. De meiden bedanken Esther en zien dat hun vader aankomt. Hij heeft ook een halster met halstertouw meegenomen. Ze doen het paard het halster om en gaan een beetje om de trailer heen lopen zodat ze er aan kan wennen. Dan probeert Iris haar in de trailer te zetten, maar dat lukt niet. Dan probeert Roos het, maar dat lukt ook niet. Gelukkig is Esther er nog. Ze vragen of zij wil helpen en natuurlijk wil ze dat. Ze probeert het paard erin te zetten. De eerste keer lukt het haar ook niet. Ze probeert het nog een keer en dan loopt het paard er heel voorzichtig in. Iris en Roos bedanken Esther en zetten het paard vast. Ze doen de klep en het deurtje dicht en stappen in de auto. Hun vader zegt: "We gaan gelijk langs de veearts en dan kijken we van wie ze is en of ze ernstig gewond is.". De meiden vinden het goed. Als ze bij de veearts zijn, moet het paard weer uit de trailer. Dat gaat heel erg goed, ze loopt superbraaf achteruit eruit. Dan komt de veearts naar buiten en kijkt hen verbaasd aan. De veearts kent hen natuurlijk wel maar wist niet dat ze een paard hadden. Iris legt alles uit, vanaf het moment dat ze weg gingen bij de manege tot dat ze hier waren. De veearts begint meteen met zijn onderzoek. Alles is goed met het paard alleen moet ze rustig aan doen. Hen vader vraagt of de eigenaar bekend is en of het paard gechipt is. Dus loopt de veearts met hun vader even naar binnen. De veearts kijkt op en zegt dat het paard niet gechipt is en dat er geen eigenaar is. De meiden mogen hem dus houden. De zusjes staan buiten gespannen te wachten. Dan zien ze de mannen aan komen lopen. Iris vraagt: "En en en en..". Haar vader vertelt dat het paard niet gechipt is en dat hij dus ook geen eigenaar heeft. De veearts vult haar vader aan: "Jullie mogen het paard dus houden!". De meiden gillen enthousiast en zijn super blij. De meiden gaan gelijk een naam bedanken. Iris zegt: "Zullen we haar Angel noemen?". Dat vind Roos een goed idee. Ze laten Angel meteen chippen en vragen een paspoort aan. Ze zetten Angel op de trailer en rijden naar de manege. Er is al een stal opgestrooid speciaal voor haar. De meiden lopen naar Esther en Romy. Die komen gelijk kijken, Romy heeft Angel natuurlijk nog niet gezien. De zusjes vertellen hoe het was bij de veearts en dat ze niks heeft maar dat ze wel rustig aan moet doen. Ze halen Angel uit de trailer en zetten haar op stal. Dan belt de veearts:" Het paardje is nog jong meiden, hij is nog niet ingereden. Dat mogen jullie dus doen hij is nu twee jaar en 8 maanden. Zorg wel dat je hem pas inrijdt als hij 3,5 jaar is.". Dan beseffen de meiden dat ze een eigen paard hebben, maar dat ze geen spullen hebben. Ze zeggen het tegen hun vader en gaan gelijk naar de winkel. Romy voert Angel en Angel komt bij haar knuffelen. De meiden zijn bij de winkel en mogen van hun vader €1.000 euro uitgeven. Dat is veel geld. De meiden lopen rond in de winkel en weten meteen wat ze willen kopen. Namelijk: een zadel, een hoofdstel, een poetskoffer (met borstels), 2 nieuwe rijbroeken, 3 dekjes, een winterdeken, een zomerdeken, een zweetdeken, 3 paar peeskappen, een halster+touw en een zweepje. Dan gaan ze naar de kassa en moeten €1200 euro betalen dus dat is €200 euro teveel. Hun vader zegt dat die dat wil voorschieten maar dat moeten ze wel terugbetalen.
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 17-02-14 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Verhaal aangevuld tot ± 1500 woorden.