[FOTO] Foto's katten | Nikon D3100

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sannerocky

[FOTO] Foto's katten | Nikon D3100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 21:59

Halloo!

Ik ben een beginnende fotografe, en maak zo nu en dan oefenfoto's van onze katten. Nu ben ik erachter gekomen dat er nog best wel wat te verbeteren valt. Zo heb ik regelmatig ruis op de foto.. Heb ik dan de ISO te hoog..? Waar ligt dit aan en hoe kan ik dit voorkomen?
Ik fotografeer met een Nikon D3100, met de lenzen 18-55 en 70-300.
Dan heb ik nog iets, een vriendin van mij fotografeert met een Canon 600D geloof ik, en die heeft wel eens van die 'bolletjes' als achtergrond. Ligt dit aan de camera, lens of kan ik dat ook? Heb het al aan haar gevraagd, maar ze wist t niet precies. Weet iemand of en hoe ik dat kan?

Dan heb ik hier een aantal foto's, ben benieuwd wat jullie er, buiten de ruis om, van vinden :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Houd het lief !
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 05-02-14 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

Iolanthe

Re: Foto's katten | Nikon D3100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:04

Met je technische vragen kan ik niet helpen, maar de twee zwartwit-foto's vind ik heel gaaf!! :)

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 22:16

Toch bedankt!! :)

Rozenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:23

Sanne! Ik heb ook een D3100 en ook die twee lenzen. Als je contact dr over wil mag je me wel een pb sturen. Of dat we nummers uitwisselen en appen oid.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:06

De tweede foto vind ik de beste. Qua positie, uitsnede... kleur. De ruis komt waarschijnlijk door een te hoge iso, die kan je handmatig instellen op een andere waarde. Maar als je in een donkere omgeving bent wordt dat vaak gecompenseerd door een langere sluitertijd waarmee je een hogere kans op on scherpte hebt. Dat is dus een beetje zoeken, dat leer je wel.
Die bolletjes kan je krijgen als je met tegenlicht fotografeert

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 23:08

Ja, ik snap het! En ik weet ook inderdaad dat het met sluitertijd en ISO te maken heeft, maar vind de combi vaak nog lastig.

Bedankt!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:38

Je hebt het waarschijnlijk over bokeh, die krijg je als je met een laag diafragma werkt en als je het object verder van de achtergrond plaats.
Als ik naar jouw foto's kijk dan zie je dat je daar ook al wat bokeh krijgt, maar hier kan je meer lezen over bokeh en hoe je dit kan doen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bokeh

Verder vind ik je foto's helemaal niet slecht! Vind ze zeker wel lekker wegkijken, met leuke composities.
Kan je me vertellen wat je instellingen waren bij deze foto's, schiet je in auto of manual?

sannerocky

Re: [FOTO] Foto's katten | Nikon D3100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 23:48

Ik heb van alles geprobeert! Auto, maar ook wat manual. Dat lag aan het licht. Als de foto's bij auto goed worden, zet ik m daar in, zo niet, probeer ik het zelf te verbeteren met sluitertijd, diafragma, iso e.d. Tot nu toe gaat het best goed, vind ik zelf. Veel oefenen, en veel tips van andere fotografen, dat helpt namelijk echt!

Ja, iemand vertelde muj van bokeh naar aanleiding van dit topic inderdaad! Heb het meteen op google opgezocht, was veel over te vinden. Dankjewel!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:53

Als je minder ruis wilt, zul je moeten proberen om het "gebrek" aan licht op een andere manier te compenseren.
Als je dus je sluitertijd wat terug zet, zal je je ISO lager kunnen zetten.
Met dieren is dat wel lastig, omdat ze bewegen, dus is een erg lage sluitertijd minder wenselijk.
Als ik dieren schiet (foto's, niet letterlijk schieten :+ ) kies ik meestal voor een zo laag mogelijk F cijfer, dus je diafragma.
Dit betekent dat je diafragma zo ver mogelijk open staat, waardoor er snel veel licht op je sensor valt.
Door dit te doen kan je ook je ISO omlaag zetten, wat dus minder ruis veroorzaakt.

Daarnaast zorgt een laag diafragma dus ook voor bokeh, dus twee vliegen in een klap :)

Je kunt ook eens schieten in aperture (diafragma) mode. Jij kiest dan het diafragma en je camera bepaalt de bijbehorende ISO en sluitertijd :)

Succes en lekker blijven genieten.

sannerocky

Re: [FOTO] Foto's katten | Nikon D3100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 07:41

Leuk, ik ga het eens proberen!