foto bewerken maar toch bestandsgrootte behouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sumic

foto bewerken maar toch bestandsgrootte behouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:15

Ik heb een vraag voor de kenners. Ik wil graag een foto bewerken zoals onderstaand, en vervolgens laten afdrukken als tuinposter. Maar nu geeft hij tijdens het bestellen aan; te weinig kwaliteit om af te drukken. De originele foto is van goede kwaliteit. Met welk programma kan ik soortgelijkte bewerkingen maken zonder dat de kwaliteit van de foto erop achteruit gaat?
Mijn zusje staat op het punt van bevallen...en ik wil als het zover is deze tuinposter in de tuin kunnen zetten. :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-RZG73JBN.jpg

Anoniem

Re: foto bewerken maar toch bestandsgrootte behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:17

Photoshop is de beste optie, maar niet gratis. Gratis geschikte programma's zijn: GIMP, photofiltre etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:25

Zorg dat je de originele, grote foto gebruikt om mee te bewerken.
Verklein de foto niet.

Verder moet je dan de foto opslaan met zo min mogelijk compressie (= maximale kwaliteit, maar ook maximale bestandsgrootte).

Stel dat de foto 2000x3000 pixels was, dan kun je 'm niet op groot formaat afdrukken als hij nog maar 800x600 pixels is.
Dus het aantal pixels moet zeer groot blijven. En afhankelijk van het formaat dat je kiest, moet je de foto misschien zelfs nog zelf gaan vergroten om aan de eisen van de drukker te voldoen.
Bijvoorbeeld zodat de foto geen 2000x3000 pixels is, maar 4000x6000 pixels (bij groot formaat print).

Je kunt dit inderdaad zoals WiancaR al schreef doen met programma's zoals Gimp en Photofiltre.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 19:46

Ok, bedankt voor jullie tips! Ik ga ermee aan de slag