betaalde fotografie opdracht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

thirteenn

betaalde fotografie opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 12:44

Ik ben gevraagd om foto's van ongeveer 50 man te maken voor in een jaarboek. Dus dat zijn gewone portraitfoto's. Ze wilde mij een kleine vergoeding ervoor geven. Hoeveel kan ik hiervoor vragen? wat zijn de richtprijzen?

boooo

Re: betaalde fotografie opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:47

Ik heb laatst 25 mensen gedaan voor 40 euro. :)
Dit was een familie die foto's als cadeau voor de opa en oma wilde doen.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:47

Lastig om zo te zeggen. Hoeveel/hoelang werk gaat er in zitten(ook na het foto's maken zelf), reiskosten, wat voor bestanden willen ze na afloop, waarvoor gaan de foto's precies gebruikt worden. Allemaal dingen die invloed hebben op de prijs.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 12:50

Ik reis gratis, ik heb zelf werkelijk geen idee hoeveel tijd erin zou kunnen zitten.. Dit is namelijk de eerste keer dat ik zo'n groot aantal mensen mag fotograferen. Moet ze wel 1 voor 1 op de foto zetten. De foto's komen in een jaarboek te staan. Verdere informatie heb ik nog niet, maar ik wil wel alvast een richtprijs in mijn hoofd hebben.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:51

Ik denk dat 100/150 wel een mooie prijs is.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:54

Als ze in het jaarboek komen, neem ik aan dat ze van iedereen een foto op origineel formaat willen.
Voor minder dan €100,- zou ik absoluut niet akkoord gaan, dat is 2euro p.p. en als je kijkt hoeveel werk je er aan hebt + een bestand is dat echt al weinig.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 12:55

echt waar? wow dat is veel zeg! ik heb geen speciale lampen etc, alleen mijn spiegelreflex met statief en lenzen, weet niet of dat mee telt?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:56

Ja daar was ik al vanuit gegaan, heb je wel een reflectiescherm toevallig?
Bij mooi weer zou je het buiten kunnen doen natuurlijk. Anders bij een groot raam.

Als ze hiervoor een prof. fotograaf inhuren krijgen ze een pittige rekening hoor ;)
Even als vergelijking een schoolfotograaf, deze rekenen vaak 9 tot 15 euro voor de afdrukken van de kinderen, originele digitale bestanden zijn vaak als duurder dan een afdruk.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 13:32

Nee helaas niet. Ze willen het ook in de avond doen ( vanaf half 5 ) dus dan begint het al donker te worden dus ik hoop dat ze een goed verlichte ruimte hebben met een zuivere achtergrond.. Ik weet verder ook niet precies wat ze willen daar word ik vandaag over gebeld. Maar als zij een prijs willen afspreken, wil ik wel even een richtlijn hebben

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:36

Oei, zonder lampen en in de avond... Wat voor lens heb je hiervoor?

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 13:42

Ik heb een 18-55 mm 75-300 en 50mm f1.8 (dat zijn de lenzen die ik heb) ik heb zelf ook een statief. Het eerste wat ik van hun ook wilt weten, is of ze een goede geschikte ruimte hebben die goed verlicht is. Vind het jammer dat zij zelf niet overdag zouden kunnen met mooi natuurlijk daglicht..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:46

Ik zou van te voren op papier laten zetten wat hun wensen en jouw mogelijkheden zijn. Wat willen zij exact en wat kun jij exact afleveren? Dit om misstanden later te voorkomen.

Denk hierbij aan:
- Hoeveel man
- Hoeveel tijd p.p.
- Hoe lever jij de foto's af (grootte, resolutie, watermerk, op een cd-rom etc.)
- Wat mogen zij met de foto's en wat niet?

Afhankelijk daarvan kun je een prijsopgave maken.

Je zou zelf een reflectiescherm kunnen maken door een wit laken over groot karton te spannen en eventueel gebruik te maken van aluminium folie. Heldere witte (staande) lampen kunnen je ook helpen.

Bespreek dit echter ook van te voren goed door zodat er geen teleurstellingen ontstaan.

Jullie moeten dus van elkaar exact weten wat er kan.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 13:53

@ Magda_90, Bedankt voor de tips! Hier heb ik zeker wat aan! Ik vind het zelf best wel 'eng' dit zou dan mijn eerste echte betaalde opdracht zijn en gelijk met een groot aantal mensen.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:51

Ja je zal wel een goede lichtsterke lens nodig hebben. 50mm is prima portretlensje :)

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:57

Tsja, richtprijzen :P Een prof vraagt hier 3 nullen voor.

Vijftig man is veel. Ik heb vorig jaar zeven werknemers gefotografeerd voor 150 euro, was een vrienden-dienstje en een 'kleine vergoeding'.
Wat is het voor bedrijf? Hoe kom je aan de opdracht? Zijn allemaal dingen die meetellen met het bepalen van een vergoeding. Slechte lichtomstandigheden betekent meer bewerken achteraf = dus meer werk. Bedenk een prijs waar jij je goed bij voelt. Je kan ook om het budget vragen eerst, en als de belachelijk laag is (zeg 70 euro), probeer dan met goede argumenten de prijs netter te maken. Je bent tenslotte een hele dag kwijt + bewerkuren.

Nog een algemene tip: ga van te voren kijken wat voor ruimte ze hebben (grote witte muur) en regel desnoods twee bouwlampen die oké kunnen fungeren als studio-verlichting.