[TEK] Weer begonnen met tekenen: tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

[TEK] Weer begonnen met tekenen: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 14:06

Hallo :)

Ik ben na 7 jaar weer begonnen met tekenen, maar loop een beetje vast. Mijn ruwe schetsen kunnen er wel mee door, denk ik, maar als ik meer in detail wil gaan werken (bijvoorbeeld een oog, of schaduwen uitwerken), dan lijkt het nergens meer naar -O- Misschien hebben jullie tips? En ik twijfel nogal over mijn tekeningen, zijn ze de moeite of kan ik mijn droom ooit te kunnen tekenen beter ergens ver weg stoppen? :+

(Sorry voor de slechte kwaliteit, ik heb ze snel met mijn webcam getrokken.)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sadira

Re: [TEK] Weer begonnen met tekenen: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:39

Mooi hoor Hadewijch :) Vooral die eerste is leuk.

Tips voor details maken.... ik zie dat je werkt op een best wel schetserige manier, zoals bij die vogel. Mijn manier is altijd om met een dunne lichte laag te beginnen en het dan rustig op te bouwen. Zorgen dat je niet 10 verschillende lijntjes hebt staan als "outline" van je tekening, maar gewoon maar eentje (rest weggummen bijvoorbeeld). Als je er meer de tijd voor neemt en rustig te werk gaat is het best makkelijk om meer details in je tekening te stoppen. Moet je potlood wel scherp voor zijn overigens, anders lukt het niet. En als je op een groter formaat tekent is het ook makkelijker.

Iedereen kan leren tekenen :) Dus je droom vooral niet wegstoppen en gewoon lekker blijven oefenen! Niemand leert tekenen door rustig af te wachten tot het lukt, je moet er wel echt moeite voor doen ;)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 14:42

Dankje voor de tips :) Kan ik zeker wat mee. Ik werk nu inderdaad wel klein, meestal A5-formaat. Een gom ga ik ergens moeten zoeken, die bleek spoorloos verdwenen :')
En tijd nemen, dat is ook zoiets :j Ik denk dat ik veel te snel iets moois wil staan hebben, terwijl daar waarschijnlijk wel wat tijd in kruipt.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:49

Je kunt echt wel tekenen hoor :j
Zeker de eerste twee zijn al erg leuk !
Vooral veel oefenen en uitproberen waar je sterke en zwakke punten liggen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 14:51

Dankje :o Ik wil inderdaad veel oefenen, maar het is ook best moeilijk om goede voorbeeldfoto's te vinden ;)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:51

Hm mijn gemiddelde tekening duurt minimaal 8 uur en kan oplopen tot 40 uur :') dan krijg je een ideetje hoeveel tijd daarin kan gaan zitten :+

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 17:31

40u :oo Maar het is ook wel zo dat ik nu examens heb, dus dan doe ik altijd "snel wat tussendoor tekenen". Vanaf volgende maandag heb ik meer tijd :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:40

Ow maar dat doe ik ook! :Y) Maar dan telkens een stukje aan dezelfde tekening.

Ik denk ook dat naar mate je langer tekent je vaak ook meer tijd voor een tekening gaat nemen :) Dus dat komt wellicht vanzelf als je er langer mee bezig bent!

Ben wel heel benieuwd waar je gaat komen als je weer vaker gaat tekenen. Gewoon blijven doorgaan hoor, ben benieuwd! Blijf je posten? :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 18:48

Ja, dat zal wel zo zijn, dat je er dan langer over doet. Nu werk ik hoogstens 2 keer aan een tekening, of zit ik er gewoon nog wat aan te prutsen achteraf...
Haha, ik wil wel af en toe iets plaatsen :) Dan heb ik meteen een kritische blik er bij :D

Ik wou net om een potlood gaan, want die die ik nu gebruik is al een paar keer gevallen denk ik :o (Zit ook al jaren in mijn pennenzak overal heen te reizen :') ), maar het begon net te regenen, dus ben ik maar binnen gebleven. Dat doe ik morgen dus :)