How to? Geen handmatige sluitertijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cocodox

How to? Geen handmatige sluitertijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 14:13

Halloo!
Ik heb een Olympus SP-620UZ compact camera met 16 MP, 21x optische zoom, 4x digitale zoom.
De lens is 25 - 525 mm en het diafragma 3,1 - 5,8 en ik heb dubbele beeldstabilisatie. Ik weet niet of dit handig is om te weten voor mijn vraag.

Nu dus het volgende. Ik kan de sluitertijd niet handmatig instellen, hier heb ik bij aankoop niet op gelet. Dit is volgensmij ook de reden waardoor ik heel slecht bewegende beelden scherp vast kan leggen, dus paarden of konijnen of wat dat ook; het is bijna onmogelijk. Het is sowieso geen perfecte camera, omdat ik dat geld niet heb en wel graag de mogelijkheid wil hebben om mooie foto's te kunnen maken.
Ik ben ook echt geen prof wat betreft fotograferen, maar ik wil het (als ik later groot ben := ) wel graag leren.

Nou is mijn vraag dus of ik hier iets aan kan doen? Zijn er bepaalde instellingen die het toch iets beter een bewegend beeld vast kunnen leggen? Of faal ik misschien zelf gewoon? :')

Hier een paar voorbeelden

Afbeelding

Afbeelding

woops beetje groot maar duidelijk onscherp

CrazyIris

Re: How to? Geen handmatige sluitertijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:56

soms het je een sport-stand voor bewegende beelden op compactcamera's, die kan nog van pas komen ;)

Lipydo

Re: How to? Geen handmatige sluitertijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:51

Ik heb even je handleiding doorgelezen en dat kan inderdaad niet. Wat je wel kunt doen is in de SCENE stand kiezen voor C (sport/indoor/..). Daarnaast als het wat donkerder is zelf je ISO aanpassen; hoger (wat dus wel kan). Als je foto maakt van je konijn, kies dan voor de Macro stand, als je tussen de 20 en 180 cm zit.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 16:56

Lipydo schreef:
Ik heb even je handleiding doorgelezen en dat kan inderdaad niet. Wat je wel kunt doen is in de SCENE stand kiezen voor C (sport/indoor/..). Daarnaast als het wat donkerder is zelf je ISO aanpassen; hoger (wat dus wel kan). Als je foto maakt van je konijn, kies dan voor de Macro stand, als je tussen de 20 en 180 cm zit.

Heel erg bedankt voor je moeite! Ik had inderdaad de macrostand gebruikt voor zover ik me herinner, haha.
ISO kan inderdaad wel worden aangepast. Ik zal eens kijken naar de sportstand, misschien dat dit helpt :)