Betalen voor het maken van foto's??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Betalen voor het maken van foto's??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 21:13

Hoi allemaal,

Ik weet niet of het hier goed staat, maar dat hoor ik vanzelf ;-)
Een vriend van ons is semi professioneel fotograaf, en mag komend weekend meefotograferen op een shoot in gilze, zij het met de nodige tegenwerking vanuit de organisatie.
Hij moet betalen voor het maken van de foto's, dat is iets waar ik toch van opkeek, en ik vroeg me af of dit gebruikelijk is, dat je als fotograaf moet betalen om foto's te maken?
Betreffende persoon is een bekend gezicht op de elf fantasy fair en maakt veel landschapsfoto's.

Hoe gaat dat in zijn werk bij de fotomeetings van bokt? Hij zou nl erg graag een keer meedoen met een shoot met modellen en paarden..

Benieuwd naar de reakties!

JoycexEnya

Re: Betalen voor het maken van foto's??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:26

Bij paardenmeetings is het zo dat als mensen nabestellen pas betalen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:29

Als fotograaf betalen? := Dus je doet het werk en moet daarvoor betalen... dat hij daarmee akkoord is gegaan zeg.

Met fotomeetings op bokt is het gewoon gratis: de eigenaren krijgen leuke foto's van hun paarden, jij doet ervaring op en heb leuke paarden voor je lens. Betalen als fotograaf hoef je niet, willen de eigenaren foto's bestellen, dan moeten ze logischerwijs daarvoor betalen. :)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 21:51

En is dat ook het geval als er modellen aanwezig zijn dan?
Ik vind het echt erg vreemd dat hij moet betalen.... Die modellen schijnen wel apart te zijn en niet bij de paarden te horen..? Wat ik ook al vreemd vind want ik zou zo gauw niemand met mijn paard op de foto laten poseren, mocht ik zelf een paard hebben..

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:38

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik moest betalen om ergens foto`s te maken. Ja misschien de entree van een evenement oid maar dan waren de foto`s puur voor mezelf en niet in opdracht van het bedrijf.

Voor mijn gevoel is het ook de bedoeling dat de fotograaf betaald wordt voor het werk wat hij/zij levert en zeker niet andersom.

Dat zou hetzelfde zijn als de loodgieter jou geld geeft zodat hij het lek kan maken oid. beetje krom zo werkt dat niet in dit land haha.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:47

Ik kan me wel voorstellen dat de fotograaf moet betalen als de organisatie de modellen regelt, alsmede visagie, lampen, locatie e.d. Maar dan moet er dus wel echt iets voor de fotograaf tegenover staan wat de organisatie ook echt geld kost.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:35

Het is niet ongebruikelijk, op het moment dat er iemand een shoot regelt kan hij/zij de voorwaarden stellen. Dat er voor regelwerk (model, vinden van de juiste locatie, etc) een vergoeding tegenover staat, is niet ongebruikelijk.
Het is vervolgens aan de fotograaf zelf om daar al dan niet mee accoord te gaan. Vind je wat er aangeboden wordt leuk / bijzonder genoeg om te betalen? Dan doen :)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:42

Eens met Eline.
Misschien goed voor jezelf en of leert hij veel.