Foto's worden niet meer scherp?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Foto's worden niet meer scherp?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:58

Hoi!

Sorry modjes, ik weet niet of dit hier goed staat maar dit leek me een logische plek.

Sinds een tijdje komen er gewoon geen scherpe foto's meer uit mijn camera.
Daarvoor waren ze wel nog gewoon scherp en duidelijker, maar ik merk dat ze gewoon niet meer scherp worden.
Ik heb de camera 2/3 jaar dus hij word ook iets ouder, maar het is niet de bedoeling dat hij denkt hey ik ga de foto's onscherpen.. :+
Ik heb de Canon Eos 1100d dus het is een nieuwe versie.
Heeft iemand tips hoe ik weer scherpe foto's krijg?

Voorbeeld :
http://i41.tinypic.com/2a0gqjo.jpg
http://i43.tinypic.com/2nuqhvm.jpg

Anoniem

Re: Foto's worden niet meer scherp?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:07

Misschien kan je ze het beste even onbewerkt in groot formaat uploaden met je instellingen er ook bij? Heb je het met ieder objectief wat je erop hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:12

Ze zijn onbewerkt? Instellingen weet ik zo niet meer aangezien deze foto's van aantal week geleden zijn, maar meest recente foto's. Groter formaat probeer ik zo even. Ik zal binnenkort even uitproberen of het ook met mijn andere lens zo is. Fotografeer namelijk alleen met 70-300 en mijn andere lens licht in de kast. Maar probeer het morgen even uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:22

Hoe bedoel je? Ik heb ze via tinypic op 640x480 geupload.
Heh waar is je reactie? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:28

Ja die had ik verwijderd omdat ik een nieuwe wilde typen haha. Maar dan zijn ze dus verkleind en dat bedoelde ik met 'onbewerkt in groot formaat', ik kan op dat miniformaat helemaal niet zien hoe scherp ze precies wel of niet zijn :D
Je instellingen staan er nog bij als je met je rechtermuisknop erop klikt op je eigen PC en dan 'Eigenschappen' opzoekt en dan 'Details' :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:35

Oke ik maak er even een printscreen van hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:38

Van de eerste foto van 't paard:

Afbeelding

Zonsondergang foto:

Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:10

Misschien een heel stomme vraag maar staat je objectief toevallig op MF?

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:20

Het foto van dat paard lijkt me gewoon scherp, en de foto van de zonsondergang is idd niet zo scherp. Maar ik denk dat dat komt door de hoge ISO, en je hebt daar ook geen hele lange sluitertijd.. Komt daardoor denk ik :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:25

Tazzey schreef:
Misschien een heel stomme vraag maar staat je objectief toevallig op MF?

Grinnik dat was ook mijn eerste gedachte. Die grap hebben we hier al eens gehad, en juist met onze bruiloft. Wel 4 die aan het fotograferen en filmen waren, en echt iedereen had zijn camera op MF staan :')

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:40

ik heb dit probleem ook met mijn 1100d en deze zit nu terug bij de winkel voor reparatie..
Ik vond ook ineens foto's niet meer scherp zoals vroeger, er zat altijd een lichte 'waas' over vond ik.
Als ik iets meer weet laat ik het je weten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:12

MF? Leg uit. :o :') Ik heb m altijd op de M staan als je dat bedoeld haha.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:24

autofocus en manuale focus

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:28

Mf en af zit als goed is klein schuifje op je lens

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:37

Bij Nikon heb je ook nog een instelling waarbij je kunt bepalen of je pas een foto kan maken nadat de autofocus heeft scherp gesteld of niet. Die was bij mij omgesprongen en toen had ik ineens veel onscherpe foto's. Ik weet alleen niet of canon ook zoiets heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 01:32

Afbeelding

Op je lens zit een schuifje om te bepalen of je automatisch wilt scherpstellen (camera stelt scherp) = AF of dat jij zelf handmatig gaat scherpstellen = MF. In dat laatste geval klopt het dus inderdaad dat je dan sneller onscherpe foto's krijgt, als je niet bewust handmatig scherpstelt als je de foto's neemt :D

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 01:50

Elienee schreef:
ik heb dit probleem ook met mijn 1100d en deze zit nu terug bij de winkel voor reparatie..
Ik vond ook ineens foto's niet meer scherp zoals vroeger, er zat altijd een lichte 'waas' over vond ik.
Als ik iets meer weet laat ik het je weten :)

Oh ik lees ook even mee, heb hetzelfde probleem met mn 1000d!
Denk al een tijdje dat ik gek ben, aantal klicks etc nagekeken maar dat valt ook nog wel mee..
Als ik dan foto's zie die ik maakte toen ik de camera net had kijken die kwa scherpte en helderheid enz net fijner weg, terwijl ik nu toch beter weet wat ik aan t doen ben is t nu net niets meer.. Inderdaad alsof er een soort waas op ligt
(Geen mf hier trouwens, heb t wel op mf geprobeerd om te kijken of het aan de af ligt maar ik kan manueel niet goed genoeg scherpstellen dus dat schoot niet op)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:46

Ik heb hem gewoon op AF, tenminste dat moet ik even checken maar aangezien hij wel gewoon zelf ''scherp'' stelt neem ik aan dat hij goed staat.

Zou ik misschien er even mee terug moeten naar de winkel? En moet ik dan naar de winkel waar ik mijn lens heb gekocht of body?
Weet nog niet of het met mijn kitlens ook zo is, mocht het aan de 70-300 liggen ga ik naar de winkel van mijn lens. Bij beide ga ik naar de winkel van mijn body. :)

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:45

ik heb mijn lens getest op 1100d van een vriendin en daarna een andere lens op mijn eigen body. de fotos met andere body waren gewoon scherp en die met andere lens even slecht. ben benieuwd wat ze in de winkel over de mijne gaan zeggen