Pastel: welke kleuren kan ik gebruiken in deze tekening?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Realisartz

Pastel: welke kleuren kan ik gebruiken in deze tekening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 13:28

Hey ik wil namelijk een pasteltekening maken van deze foto.
Ik heb namelijk al pasteltekeningen proberen maken maar deze mislukten altijd en deze keer wil ik goed beginnen.
Ik vraag me dus af welke kleuren ik hierin kan gebruiken.
Want deze pony betekent super veel voor me en wil het inkaderen achteraf.
Als jullie eventueel nog tips hebben om het realistisch te krijgen mogen jullie het altijd plaatsen. Ik werk met Rembrandt krijtjes en pastelpotloden.
En het papier is mi teintes (A3 formaat)
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:34

Je kan beter vragen welke kleuren niet, denk ik :D Er zijn zoveel kleuren. Denk vooral buiten het standaard bruin en zwart. Gebruik zo min mogelijk zwart, dit maakt je tekening doods en geeft weinig diepte. Als je naar de manen kijkt zie je dat je daar al ver kan komen met tinten blauw en paars. Allerlei bruintinten voor de vacht, wat meer rood en geel, wat grijzige tinten, wit, roze voor de sneb en ga zo maar door... Probeer te kijken wat voor kleuren je nou eigenlijk allemaal ziet op de foto. Dat zijn er ontzettend veel. Gebruik meerdere kleuren door elkaar heen voor een beter resultaat en wees niet bang om van het bruin en zwart af te stappen.

Realisartz

Re: Pastel: welke kleuren kan ik gebruiken in deze tekening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 13:38

Ok ja zie soms bij mensen allerlei kleuren die ik er soms niet in had gezien dus is het handig wat te weten wat er in kan ben absoluut al een stap verder met je tips

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:45

Voor de donkere delen, bijv de manen kun je donkerdere kleuren gebruiken zoals blauw en paars (en binnen verschillende kleuren heb je natuurlijk ook nog meerdere tinten waartussen je kunt afwisselen. Het is niet dat je maar één kleur blauw zou kunnen gebruiken, daar kun je ook mee variëren). In de vacht zie je meer rood en op sommige plekken is het juist meer gelig. Als je dus bruin gebruikt voor de vacht kies er dan voor om meerdere tinten te gebruiken zoals roodbruin en geelbruin aangezien je die kleuren steeds terug ziet komen. Op de donkere plekken zou je weer het blauw terug kunnen laten komen. Gewoon veel oefenen, dan krijg je er vanzelf meer gevoel voor!

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 13:47

Ok super bedankt ik weet waar ik wat kan gebruiken dus zal het eens uitproberen hopelijk lukt het me

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:52

Succes :) je kunt ook eerst wat schetsjes maken in kleur om het uit te proberen. Of een keertje echt alleen kleuren zoals rood, groen, geel, blauw etc. te gebruiken en dan kijken hoe je het zo 'realistisch' mogelijk kunt maken. Natuurlijk krijg je dan een heel felgekleurd paard, maar je leert wel omgaan met welke kleuren je het best kunt verwerken op welke schaduw/licht plekken en wat die kleuren nou eigenlijk doen voor het beeld.

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 14:07

Ok