Is haar creativiteit verloren...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Lizanne

Is haar creativiteit verloren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 23:27

Hoi allemaal ! :wave:

Woooow raar dit, post normaal gezien NOOIT iets bij UK.
Maargoed, ik zit met een frustrerend probleempje...

Ik ben eigenlijk creatief geboren zal ik maar zeggen :+
Ik begon als klein meisje van 2-3 jaar al met tekenen en knutselen.
Nu ben ik daar een hele poos mee verder gegaan.
Ik begon mijn eigen schilderijen en tekeningen te ontwerpen.

Tot ik op een leeftijd van ong 12-13 jaar kwam, en ik het gewoon helemaal niks aan meer vond!
Sindsdien heb ik misschien nog 2 of 3 schilderijen gemaakt voor verjaardagen van familie of vrienden.

Ik ben nu inmiddels bijna 19 , en heb het in mijn hoofd gekregen op weer van start te gaan!
Hup schildersspullen van pap naar mam verhuist, en meteen begonnen.

Nouuuu, ik bak er dus niks meer van! -O-
Het frustrerende vind ik dat ik niet meer kan zien wat er fout is aan mn werk..

Hier dus de afbeelding van mijn paard Andres die ik geprobeerd heb te schilderen.

Afbeelding

Afbeelding

Op een leeftijd van 12 jaar schilderde ik dus op dit niveau:

Afbeelding

Iemand tips voor me ? Hoe kan ik gemakkelijk de draad weer oppikken?
Schilder of teken les vind ik zo duur!
Zijn er gemakkelijke truckjes om met schaduwen om te gaan?

EN please , vertel me wat er behalve het oog en de oren , nog mis mee is...
Ik kom er echt niet uit... -O-
Laatst bijgewerkt door _Lizanne op 03-01-14 23:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:29

Weet je.. Ik denk dat je het nog steeds kan, maar dat een portret oid niet je stijl is en je niet ligt. Probeer je wat meer de focussen op abstract zoals de danseres :)

Less is more

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:31

De lijnen op de " buik" anders, ik weet alleen niet hoe

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:33

Heb je vaker paarden getekend? Want ieder begin is moeilijk natuurlijk, ik tekende juist altijd veel paarden en als ik nu aan mensen zou moeten beginnen wordt dat ook een troep :)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:33

En zorg voor een goede drager, schilderen op papier werkt gewoon niet...

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:37

Het enige wat ik je kan aanraden is veel naar andermans werk te kijken en terug veel oefenen als je dat terug wilt krijgen. Wat ik nog wil zeggen is dat jou werk van toen je 12 was echt heel mooi is, zit super veel gevoel in en echt mooi!

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 23:38

Bralindy, bedankt! En gho dat denk ik eigenlijk niet... Ik heb het schilderij voor mn stiefmoeder gemaakt , omdat een flamingo danseres het logo van haar bedrijf was... Ik zou het normaal gezien echt nooit schilderen... zou het zelfs niet in mn huis willen hebben :') portretten van mn dieren daarentegen..

tabaflab, vond ik dan weer het minst storen haha ! :D Maar nu je het zegt... Ik vind vooral het gedeelte bij het oog en oor , verschrikkelijk!

EmmaVZ, met het tekenen van paarden ben ik eigenlijk nooit echt gestopt.. Ik werkte bij een soort kindercrash en de kinderen vonden het geweldig op een portret van een paard te krijgen! Maar dan is het puur mn eigen fantasie en dat gaat dan wel weer beter... Het schilderen alleen is vooral er niet op verbeterd.. Het tekenen van mensen is voor mij ook een HELL :')

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:40

Ik denk dat je wat betref creativiteit terug moet naar de 'kindertijd' dus minder veeleisend zijn en jezelf open stellen. Klinkt misschien wat zweverig, maar ik bedoel dat je even naar de basis moet. In de praktijk is dat dus gewoon veel krabbelen op papier en vooral je zelf niet blokkeren als er niks uit komt of het niet mooi is. Zie het als een startpunt en vanuit daar ga je verder werken.

Dit is wat ik zelf doe als ik vast zit en het werkt voor mij. Ik hoop dat het voor jou ook werkt.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 23:41

Remy, hier zijn makkelijke trucjes voor hoor :) Zo heb ik is 2 keer les gehad van een prof op uhhm... 10 jarige leeftijd? Zij leerde mij dit. Je pakt een groot stuk karton of houten plaat , en je maakt het papier met plakband vast, werkt prima! :)

CalipsoLover, Dankjewel!

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:45

Die danseres, wauw!

Misschien wat meer kleurverschil in de vacht, zodat er diepte/shaduwen in komen?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:47

_Lizanne schreef:
EmmaVZ, met het tekenen van paarden ben ik eigenlijk nooit echt gestopt.. Ik werkte bij een soort kindercrash en de kinderen vonden het geweldig op een portret van een paard te krijgen! Maar dan is het puur mn eigen fantasie en dat gaat dan wel weer beter... Het schilderen alleen is vooral er niet op verbeterd.. Het tekenen van mensen is voor mij ook een HELL :')

Ah oke, hmm.. zoalsd je paarden portret nu is, is het nog erg eenvoudig. Probeer niet teveel met zwarte lijnen te werken omdat je dan meer een ingekleurde kleurplaat creëert ipv een realistisch(?) schilderij. Heb je een voorbeeldfoto gebruikt?

Schilderen op papier gaat inderdaad prima, ik doe het zelf ook altijd en vind het eigenlijk stukken fijner werken dan op doek :=

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 23:48

IJentel schreef:
Die danseres, wauw!

Misschien wat meer kleurverschil in de vacht, zodat er diepte/shaduwen in komen?

Dankje! En jaaa dat is wat ik probeerde... Zie je dat geklungel niet in zijn bost? Haha , allemaal verschillende dingen geprobeerd maar er kwam niks van terecht! -O-

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 23:51

EmmaVZ schreef:
_Lizanne schreef:

Ah oke, hmm.. zoalsd je paarden portret nu is, is het nog erg eenvoudig. Probeer niet teveel met zwarte lijnen te werken omdat je dan meer een ingekleurde kleurplaat creëert ipv een realistisch(?) schilderij. Heb je een voorbeeldfoto gebruikt?

Schilderen op papier gaat inderdaad prima, ik doe het zelf ook altijd en vind het eigenlijk stukken fijner werken dan op doek :=

Ik ook! :) Neemt veel minder verf in beslag , doek SLURPT het verf echt op haha ! :D
En ja ben ik met je eens, had ze eerst gedaan voor da schaduwen , toen er over geverft , vond ik ook niks , en ze toen maar weer terug gezet ... EN nu is het nog steeds niks ..
Dit was de voorbeeld foto:

Afbeelding

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:00

Zelfkritisch zijn komt met de jaren ;)
Toen je jonger was was je waarschijnlijk niet zo bezig met of het goed of fout was, maar gewoon lekker aan het tekenen. En na het jaren niet gedaan te hebben, verwacht je nu net zo onbevangen en blij weer mooie dingen te kunnen maken, zeg maar hetzelfde wat je toen deed maar dan 'beter' (wat dat dan ook mag zijn).
Ik kan je wel met zekerheid zeggen; zolang jij het frustrerend vindt gaat het niks worden, ga jij er niet blij van worden.

Er is niets 'mis' met het schilderij van je paard. En er is al helemaal niets 'mis' met jou creativiteit, hooguit dat je even onwennig bent en nu gewoon niet meer zo goed weet hoe het materiaal reageert en wat nu eigenlijk jouw stijl is.

Ik zou zeggen, laat die waardeoordelen en tips over technieken maar even voor wat ze zijn en ga gewoon lekker aan de slag! Experimenteer met materialen, probeer vanalles, en heb vooral lol in wat je doet!
Focus op het proces, op het plezier van het zelf wat maken, en laat waardeoordelen als goed en fout gewoon in de kast. Ik denk dat je dan een hele hoop verder komt.

Veel teken/schilderplezier! :)

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:14

_Lizanne schreef:
EmmaVZ schreef:

Ik ook! :) Neemt veel minder verf in beslag , doek SLURPT het verf echt op haha ! :D
En ja ben ik met je eens, had ze eerst gedaan voor da schaduwen , toen er over geverft , vond ik ook niks , en ze toen maar weer terug gezet ... EN nu is het nog steeds niks ..
Dit was de voorbeeld foto:

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... .jpg?lvh=1

Ah ik snap het ja. Wat ik altijd doe, als ik van een foto nateken, is proberen de vlakken eruit te zoeken die ongeveer dezelfde kleur hebben (je ziet donkere en ook lichtere stukken op de foto, probeer die eruit te pakken) en die ook tekenen op het schilderij en daarna details aanbrengen. Ik hoop dat je er wat aan hebt, this vooral veeel oefenen en als je met voorbeeldfoto werkt ook góed kijken.

Verder eens met raya!

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:31

_Lizanne schreef:
IJentel schreef:
Die danseres, wauw!

Dankje! En jaaa dat is wat ik probeerde... Zie je dat geklungel niet in zijn bost? Haha , allemaal verschillende dingen geprobeerd maar er kwam niks van terecht! -O-

Ik zie ze ja;) misschien kleinere vegen/strepen verven zodat het meer op echte vacht lijkt? En idd minder met zwarte lijnen

Cassidy

Re: Is haar creativiteit verloren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:01

Een paard is ook wel het moeilijkste om meteen weer mee te beginnen, en schuin van voren helemaal.

Probeer een zijaanzicht, en ga dan qua kleur een beetje in vlakjes denken, zoals bij het schilderen op nummer. Dus de overgang van de hals naar de schouder, daar zie je het een beetje van kleur veranderen, dus maak je ook donkerder. Je ziet het licht van links komen, dus dat maak je lichter.
Probeer ook met je penseelstreken de vorm van het lijf te volgen. Dus niet van boven naar beneden, maar een beetje rond, zodat je vachtstructuur krijgt.

En het blijft en kwestie van veel doen, veel oefenen, vallen en opstaan. Succes!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:18

Begin met schetsen. Maak veel, doe veel, hoeft helemaal geen uitgebreid schilderij te zijn.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 12:21

raya00 , Ja ben ik indd met je eens! Ik zat indd wel met een gedachte van ja, als ik dat op mijn 12 kon zou ik het nu wel helemaal goed doen :)

EmmaVZ, bedankt , ga ik proberen!

Cassidy, bedankt voor de tip!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:24

Als je ouder wordt ga je minder intuitief te werk en wordt je critischer. Als jij na je 12de niets meer getekend hebt, blijf je steken op dat niveau , maar de onbevangenheid ben je intussen wel kwijtgeraakt.

Gewoon doen....hoeft niet meteen allemaal perfect, en als het mislukt is hoef je dat niet aan anderen te laten zien.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:33

Cassidy , oke bedankt ! :)

Dit is een tekening die ik vandaag gemaakt heb. Ik vind hem al beter dan het schilderij... Jullie?

Afbeelding

Ik heb de tips goed kunnen gebruiken die jullie me hebben meegegeven.
- Mee gaan met de haar richting , meer schaduwen , overgangen.

Nog meer dingetjes waar ik op moet letten?
Ik merk wel dat ik moeite heb om van schaduw naar vacht te gaan zeg maar... die overgangen dus.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:16

Een goed geprepareerd doek slurpt juist helemaal geen verf op. Maar die zijn ook wel meteen een hele investering.
Voordeel van op papier werken is dat je je veel km kan maken zonder veel kosten

Mijn tip aan jou. Wees niet te kritisch
Probeer gewoon plezier te hebben en probeer niet meteen je lat te hoog te leggen

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:52

Sall , bedankt! En ja ik denk dat dat ook wel het probleem is :P De lat te hoog leggen, maar dat zal ik ook niet kunnen veranderen ben ik bang.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:07

De tekening is idd al veel beter dan het schilderij. Werken met verf en met kleur is ook veel moeilijker dan met simpel grafietpotlood.

Maar ook bij je tekening mis ik de overgang van hals/borst/schouder, en het correct volgen van de richting waar de haren van het paard lopen. Je hebt het geprobeerd, maar het is het niet helemaal.

Kijk eens goed naar het paard. Op de buik en op de rug gaan de haren niet recht naar achteren . Ga de kruintjes volgen, kijk eens goed op op je paard de richting van haren loopt, en ga dat volgen bij je tekeningen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-01-14 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:13

Ik vraag me af of het goed is voor je creativiteit om dingen te gaan natekenen/naschilderen. Ik heb dit vroeger ook veel gedaan, vond het gewoon leuk om mooie tekeningen te maken maar écht creatiever wordt je er niet van volgens mij.

Toen ik 12 jaar was begon ik met Photoshop, het creatieve daar aan was vooral het uitvinden van het hele programma. Dat is echt een meer-jaren plan (nu weet ik nog steeds niet alles) :+ Maar je leert er wel veel van en tijdens het uitvinden maak je allerlei dingen die niet alleen goed zijn voor je creativiteit maar ook voor je ervaring. Ik zou niet perse aanraden om je creativiteit verder te gaan uiten op de computer, maar dingen onderzoeken/uitvinden helpt zeker. Doe eens gek :+

Ondertussen ben ik Grafisch Ontwerper en tijdens mijn 1 jaar durende stage ben ik een stuk creatiever geworden. Dit komt omdat ik eigenlijk constant bezig ben met 'oplossingen' bedenken (toen en nu nog steeds). Verder helpt dagelijks, 8 uur per dag er mee bezig zijn natuurlijk ook enorm. Blijf goed rond kijken naar dingen die je mooi vind, je haalt er niet altijd direct inspiratie uit, maar op den duur, als je zo veel dingen gezien hebt, helpt dit in je achterhoofd mee aan je creativiteit. Je weet wat 'kan' bij wijze van spreken. Klinkt een beetje vaag, maar wellicht snap jij het. :P

Je zou ook eens twee foto's kunnen combineren en deze in 1 schilderij schilderen bijvoorbeeld. Zo heb ik ooit een eekhoorn op een motor geschilderd xD Dat soort dingen zetten je meer aan het denken dan het natekenen/naschilderen van iets.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 05-01-14 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt