Lang verhaal, dus respect als je het helemaal leest.
Deze hobby is niet bij veel mensen bekend. Ik ben er zo'n 15 jaar geleden mee in contact gekomen, heb in het begin veel gedaan maar heb door de paardjes gewoon niet veel tijd gehad. Nu de avonden langer worden, begint het weer te kriebelen.
Wat is Horsehair Hitching? Dat is knopen met paardenhaar. Een prachtige techniek waar je bijv. hoofdstellen mee kunt maken. Het is zéér bewerkelijk. Voordat een hoofdstel af is ben ik maanden verder.
Heb nooit foto's van tussentijdse stappen gemaakt maar besloten dat nu maar eens te doen.
Het begin: paardenhaar. Ik laat dit uit de USA komen.
Waar komt het haar vandaan? Ik weet het eerlijk gezegd niet precies. Het wordt door paardeneigenaren verkocht maar komt ook van slachtpaarden.
Waar het haar vandaan komt is (misschien) een discussie die ik hier echter niet wil voeren, want dan kun je je ook afvragen waar de haren voor borstels, strijkstokken (viool bijv.) etc. vandaan komen.
Dit topic gaat om een mooie, hele oude techniek en wat je er mee kunt doen.
Ik ben pas weer begonnen en aangezien het zeer veel tijd in beslag neemt, zijn de stapjes klein.
1.
Je begint met een bundel haar. In dit geval heb ik veel wit nodig want ik wil met kleuren werken en dus gaan verven. Alleen witte en peper/zout-kleurige haren kun je verven. De overige natuurkleuren (zwart/bruin/vos) kun je niet verven

2.
Ik heb steeds 10 haren nodig om strengetjes te draaien. Ik heb héél véél strengen nodig, dus dat betekent héél veel tellen en heel veel draaien... Heb 2 weken lang iedere avond geteld en gedraaid

3.
De 10 haren knoop je zover mogelijk op het einde samen en dan splits je dit in 2x 5 haren en ga je strengetjes draaien.... Het lijkt heel makkelijk maar valt best tegen. Je moet er handigheid in krijgen.

4.
En dan heb je na een paar avonden een paar honderd strengen klaar.

5.
Dit zijn de zilvergrijze, oftewel peper & zout-kleurige, haren. Er zitten ook een aantal hele donkere haren tussen en die haal ik er allemaal uit, anders krijg je straks een soort strepen en dat is niet zo mooi.

6.
Dan ben ik zover om de haren te gaan verven. Ook nog een heel lastig procedé hoor, want met iedere kleur verf kun je verschillende tinten maken, afhankelijk van hoe lang je het haar verft. Hoe korter hoe lichter, hoe langer hoe intenser de kleur. Heb eerst overal stalen van gemaakt om een leidraad te hebben, van iedere kleur 3 verschillende tinten.
De 2e en 3e van links zijn bijv. met dezelfde verf. De 2e is maar 15sec geverfd en de 3e (middelste dus) is 1,5min. geverfd.
Omdat ik denk dat de tinten groen het mooiste bij mijn paardje passen, heb ik daarvoor gekozen.
De lichte kleur rechts zijn dus de strengen van de zilvergrijze haren, deze gebruik ik voor de achtergrond.

7.
Dan kan 'het feest' beginnen. het hitchen doe je op een stok en om een dubbele draad die op spanning staat en dus steeds om de stok heen draait.
De breedte van het hoofdstel (bakstuk bijv.) wordt straks ongeveer 2,5x de doorsnede van de stok, je gaat het stuk als het klaar is nl. plat persen (je kunt het overigens ook rond laten en een rond bakstuk maken, maar ik wil dat bij dit hoofdstel alleen met de keelriem doen).
Omdat mijn paardje een normaal, fijn hoofd heeft, heb ik gekozen voor een stok van 1cm. Het bakstuk wordt straks dus ong. 2,5cm breed.
De haren worden opgezet en ik kan gaan knopen. Een bakstuk heeft een voor- en achterkant en hier moet je dus ook rekening mee houden met het opzetten van de haren. Het patroon hitch ik nl. alleen aan de voorkant, de achterkant zie je toch niet.

8.
De haarstukken krijgen opzij een soort sierrand. Als het stuk straks plat geperst is, is deze rand dus hetgeen wat je aan de zijkant ziet. Hier zie je de sierrand en zo'n zelfde zit uiteraard ook aan de andere kant van de stok.

9.
Omdat je steeds van richting moet wissen met knopen (net zoals je een linkse en rechtse breisteek hebt) is het heel handig de plaats aan te geven waar je dit moet doen. Dit doe ik dus aan de achterzijde en dat zie je hier.
De witte steek tussen de 2 groene is de 'wisselhitch'. Zo heb je straks aan de onderkant van het haarstuk toch nog enige versiering.

10.
Hier zie je de voorkant van het stuk, wat dus straks de voorkant van het bakstuk wordt. Nu nog saai, maar ik ben nu zover dat ik met het patroon kan beginnen en dan begint het échte moeilijke werk pas. Dat wordt héél erg opletten....

11.
Hier zie je het begin van het patroon wat ik getekend heb en waar ik nu dus mee moet beginnen. Het patroon is drie A4-tjes lang. Ik zie pas als ik bezig ben of dit te weinig of te veel is voor een bakstuk en dan pas ik het patroon gewoon aan.
Een patroon verzinnen is super lastig, want je moet rekening houden met het aantal strengen wat op een stok past en het aantal strengen wat uiteindelijk de voorkant wordt en dat zijn er niet veel... 13 in dit geval om precies te zijn. Het patroon is 11 hitches breed, dus hou ik straks 1 witte aan beide zijdes over (kunnen jullie het nog volgen??

Verder moet ik precies in het patroon aangeven wanneer welke kleur komt en wanneer deze weer weggaat én ik moet het patroon zélf nog verzinnen natuurlijk. Ik begin altijd maar wat te tekenen met kleurpotloden en dan werk ik het later uit op de computer. Ik vind dat handig werken maar dat is persoonlijk. Voordel is wel dat ik dan mijn patronen duidelijk en netjes kan bewaren. Dan print ik het patroon uit zodat ik tijdens het hitchen de rijen kan wegstrepen.
De nummers 1 t/m 13 die je ziet zijn dus het aantal hitches (zoals ik zei: 13 voor de voorzijde). Het patroon wordt echter niet van links naar rechts gehitched, maar van onder naar boven. Eén keer van onder naar boven is dus 1x rond op de stok.

Kon dit verhaal helaas niet korter maken want het uitleggen is net zo moeilijk als het doen

Ik hoop eerdaags een update met een gedeelte van het patroon te kunnen plaatsen. Hopen maar dat het helemaal goed gaat, anders moet ik opnieuw beginnen....