[TEK][WIP] Fries in pastel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

[TEK][WIP] Fries in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 23:46

Een leuke opdracht om een tekening te maken van een prachtige Fries!
De foto is donker en de pose (liggend) lastig, maar ik houd wel van een uitdaging :)
Ik ben benieuwd wat jullie vinden! Suggesties zijn natuurlijk welkom!
(ik heb zelf al een verbeterpunt gevonden: de ogen moeten nog wat sprekender)

Mi Teintes papier, pastelpotlood en -krijt.
Formaat: A3
Pastelpotloden: Derwent en Van Gogh
Pastelkrijt: Rembrandt soft pastels

Eerste deel van het hoofd:
Afbeelding

Rest van het hoofd:
Afbeelding

Begin van de hals:
Afbeelding

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:54

Ik vind je kleurgebruik erg interessant :j Wel lijkt mij de neus nog een beetje aan de grote kant en de ogen komen een beetje 'leeg/doods' over. Maar het lijkt mij inderdaad een lastige pose om te tekenen.

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: [TEK][WIP] Fries in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 09:37

Dank je voor je reactie!
Ik had het verzoek gekregen dat de tekening niet te donker moest worden. Dus ik let daarop in mijn kleurgebruik :) de hals heeft alleen nog een eerste laag, dus dat wordt nog wel beetje anders. Heb je nog tips mbt kleurgebruik?
De neus laat ik nog even zo tot ik wat meer van het paard getekend heb, zodat ik beter kan zien of de verhoudingen kloppen. De ogen ben ik helemaal met je eens, de voorbeeldfoto helpt daarin niet mee helaas. Maar ik ga daar zeker nog naar kijken.

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:10

En een update. Er moet nog veel gebeuren aan de hals en nek, maar het begin is er.
Afbeelding

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 00:43

En weer een update. Het been lijkt nog wat vreemd maar dat komt goed als de rest ook meer vorm krijgt. Kruipt stiekem nog veel werk in!
Afbeelding

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 00:01

Weer een klein stukje verder :)
Afbeelding

janique

Berichten: 3053
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Friesland/ groningen

Re: [TEK][WIP] Fries in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:42

Jeetje lastig perspectief hoor, maar je weet je er goed mee te redden.. ziet er al veelbelovend uit :j

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 23:55

Dank je voor je reactie!
Weer een stukje verder :)
Afbeelding

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 00:09

Update!
Afbeelding

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 23:05

En nogmaals een update. Volgende update pas weer volgende week. :)
Afbeelding

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 00:16

Bijna klaar met het paard zelf, daarna begin ik aan de achtergrond. :)
Afbeelding

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 00:10

Begin van de achtergrond! Wordt nog even uitzoeken hoe ik het realistisch kan weergeven. Suggesties?
Afbeelding

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [TEK][WIP] Fries in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:20

Ik vind het knap hoe je zo'n rare houding toch nog mooi weergeeft, maar mij ziet het er wat te glad uit zeg maar, een beetje weinig diepte (hoewel de schaduwen wel heel mooi liggen)
voor de achtergrond, ik zou misschien meer tinten groen, of zelfs andere kleuren gebruiken.

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 22:34

Bedankt voor de reactie! Hoe zou ik meer diepte kunnen aan brengen? Ik denk dat de foto ook een beetje vertekent, maar het kan zeker beter. :) En het gras is lastig, er zitten al bijna tien tinten groen in, maar ik probeert er variatie in aan te brengen. Er zit al wat bruin door, maar ik ben ook van plan er wat variatie in aan te brengen door bijvoorbeeld bloemen en struiken. Hopelijk lijkt het dan beter :)

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [TEK][WIP] Fries in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:42

Voor diepte; wat ik bij anderen op bokt zie (en lees) maar zelf ook nog niet echt kan is meer kleuren gebruiken; en dus niet alleen die dat je er op het eerste gezicht in zou steken, maar ook blauw, rood, groen, paars... beetje experimenteren. Maar zoals ik al zei, ik kan het ook nog niet hoor :D

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 00:28

Blauw en paars kunnen heel goed in zwart. Mijn eerste zwarte paard was bijna een regenboog :P Maar deze foto maakte het heel moeilijk, en er zit daarom met name blauw en bruin in, en weinig paars. Maar er zit wel een scala aan kleuren in, denk wel meer dan dertig. Is misschien wat minder goed te zien op de foto.

Hier een update van de achtergrond. Er zitten een stuk meer kleuren in en een indicatie van bloemetjes. Ik ben nog niet helemaal tevreden met hoe het paard in de wei ligt, hij lijkt er nog een beetje boven te zweven. Toch wil ik niet teveel schaduw in het gras aanbrengen, want de foto toont dat ook totaal niet. Probeer daar een beetje een balans in te vinden zonder te overdrijven. Wordt dus nog vervolgd :)
(en suggesties blijven natuurlijk welkom)

Afbeelding

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: [TEK][WIP] Fries in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:08

Supermoeilijk perspectief! Ik denk dat wanneer de rest van de achtergrond erop staat, dat erboven zweven reuze meevalt hoor. Echt knap

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 23:52

Dank je wel :)
Voor nu klaar met het gras, eerst de lucht!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:10

Moeilijke pose inderdaad, zeg! Ik kijk nog een beetje raar tegen het hoofd aan; er zit een soort 'warrel' in waardoor het net lijkt alsof ik naar een weerspiegeling in het water kijk. Vanaf halverwege de 'neusbrug' (heet dat zo? Ik bedoel het stuk tussen ogen en neusgaten dat je het lichtst hebt getekend) tot aan de neusgaten gaat er volgens mij iets mis. Denk dat het vrij eenvoudig op te lossen is door de schaduwlijnen aan weerszijden van de neusbrug recht te trekken i.p.v. met zo'n flauw boogje naar links, misschien zelfs alleen aan de (voor ons) rechterkant. Ik vind het knap als je begrijpt wat ik bedoel := Verder erg goed getekend! :)

Gras is moeilijk maar je bent goed op weg! Wellicht moeilijk voor nu, maar voor een volgende keer: als je een grasveld tekent en je wilt er meer diepte in krijgen, dan kun je spelen met kleur en met de 'scherpte' van je tekening. Dit plaatje *klik* laat dat een beetje zien. Het gras dat het dichtste bij is voor de kijker (dus onderaan je blad) is wat donkerder van kleur vergeleken met het gras bij de horizon, dat een beetje lichter van kleur is. Hetzelfde geldt voor de lucht: die is bij de horizon veel lichter van kleur dan aan de rand van de tekening/foto :) Verder zie je op de voorgrond nog vrij veel detail met grassprietjes; hoe verder weg, hoe kleiner en vager deze details worden en hoe minder het contrast. Veel oefenen :D

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: [TEK][WIP] Fries in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 00:34

Dank je voor je commentaar! Ik zal naar het hoofd kijken, was er zelf ook nog niet helemaal over uit, met name of de grootte klopt. Dat komt aan het eind bij de laatste finetuning :).

Ik heb de twee dingen die je zegt geprobeerd al in de tekening weer te geven. Het gras dichterbij heeft meer bruin en het gras verder weg meer geel. Daarnaast heb ik het gras vlakbij de horizon veel meer vervaagd. Misschien dat het contrast nog wat groter kan, dat je het verschil nu nog niet groot genoeg ziet. Ik zal er nog naar kijken :)

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 23:47

Bijna af! Morgen komen de allerlaatste puntjes op de i. Opmerkingen kunnen nog meegenomen worden!

(foto is bij lamplicht, probeer morgen bij daglicht een te maken)

Afbeelding

HappyTeuntje
Berichten: 179
Geregistreerd: 03-11-13
Woonplaats: Maassluis

Re: [TEK][WIP] Fries in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:59

Ik heb er niet echt verstand van maar als ik er naar kijk valt voor mij voornamelijk de rug op ik denkt dat het komt door de bobbels op zijn rug. Ik vind de achtergrond heel mooi is het alleen niet te donker achter zijn kont. door die bosjes, zie je minder duidelijke overgang. Ik weet ook dat foto's erg vertekenen met hoe het er in het echt uit ziet. Ik vind het er wel mooi uit zien.

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: [TEK][WIP] Fries in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 00:07

De rug had ik gezien, dat ga ik zeker nog aanpassen :) Bosjes wat lichter maken kan ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 00:07

Mooie achtergrond :) je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt, knap gedaan :D

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 21:54

Hier is de foto in daglicht gemaakt, en alle laatste puntjes op de i. De opdrachtgever heeft hem gister in ontvangst genomen en was er heel blij mee, waar ik natuurlijk heel blij mee was.

Afbeelding