Tekendip

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Tekendip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 22:00

Ik zit in een heuse tekendip, niet eens meer een dipje.

Vroeger (alsin de afgelopen jaren tot enkele maanden terug) tekende ik zo graag en veel. Elke minuut te veel en ik was aan het tekenen. Soms tot wel 2u snachts omdat ik zoveel inspiratie had.
Maar nu, elke dag opnieuw kijk ik in het aanvraag topic en kies ik een foto. Vol goede moed begin ik eraan maar het lukt me gewoon niet meer om het af te maken.
Een half jaar geleden was ik aan een tekening voor iemand begonnen, een sfeervolle foto van twee paarden. Hij was bijna af, maar toen kwam er zoveel tussen dat ik er even niet meer aan verder werkte. Nu wil ik hem zo graag afmaken en opsturen, maar het komt er gewoon niet van. Ik pak al mijn spullen, zet me klaar en na de eerste 10 streepjes heb ik gewoon geen zin meer.

Ik werd altijd vrolijk van tekenen, maar nu maar het me gewoon van streek dat ik ze niet afmaak :(
Iemand tips om mij uit mijn tekendip te halen?
Laatst bijgewerkt door Leen op 02-11-13 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Frost

Re: Tekendip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:02

Ik lees even mee, ik heb hetzelfde probleem hier

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:10

Ik doe op het moment even mee. Al is het gelukkig maar een klein dipje. Heb even geen inspiratie en wat ik wel heb lukt even niet. Gelukkig heb ik nog 2 dagen vrij, hoop dat 't morgen weer over is.

Ik zit op de kunstacademie en heb de aankomende 2 weken aardig wat beoordelingen dus het zou wel fijn zijn als het gewoon weer lukt :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:13

Ik denk dat je er toch even doorheen moet. Muziekje aan, en vooral niet denken dat je er geen zin in hebt of dat het saai is of welke negatieve gedachte dan ook. Gewoon goed kijken en je best doen en als het lekker gaat dan stop je en niet op het moment dat je zo lang hebt door gewerkt dat je het helemaal zat bent! :) Succes en als je iets anders leuker vindt om te tekenen dan doe je dat maar je kunt beter elke dag 20 min tekenen dan in 1 keer een paar uur als je in een tekendip zit. :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 22:23

Hmm... Ik heb inmiddels mijn tekenmateriaal gewoon laten liggen, dus als ik nu 'denk' dat ik er zin in heb dan kan ik onmiddelijk beginnen en moet ik niet eerst alles uithalen. Daar is uiteraard niet iedereen hier het mee eens (mijn tekenruimte is ook de ruimte waar de strijk gedaan wordt), maar goed, ik denk wel dat dat me al een duwtje in de goede richting gaat geven.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:42

Gewoon je eigen gevoel erin volgen hoor ! Ik heb al gezien dat het mooi aan het worden is en je hebt talent !!! Een dip kan gebeuren toch, en jezelf druk maken gaat het juist niet leuker op maken lijkt mij.

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:44

Vervelend! Bedenk voor jezelf waarom je het leuk vindt om te tekenen en doe daar iets mee. Ik vind bijvoorbeeld het leuke aan tekenen ook dat ik zoveel leuke reacties krijg, het in opdracht werken en om te zien hoe ik voor uit ga in mijn tekeningen (nieuwe uitdagingen aangaan).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:46

babe schreef:
Vervelend! Bedenk voor jezelf waarom je het leuk vindt om te tekenen en doe daar iets mee. Ik vind bijvoorbeeld het leuke aan tekenen ook dat ik zoveel leuke reacties krijg, het in opdracht werken en om te zien hoe ik voor uit ga in mijn tekeningen (nieuwe uitdagingen aangaan).

En het tekenen zelf niet? :\

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 22:47

babe schreef:

Misschien als ik weer eens een topic open dat andere me motiveren om er mee verder te gaan? Ik vond het ook altijd leuk als ik leuke reacties kreeg, vooral ook de mensen die dan echt vroegen of ik wat voor hun wou tekenen. Dat geeft toch een fijn gevoel. Gewoon er mee bezig zijn vond ik ook altijd geweldig, maar dat is net het gene wat me nu tegenwerkt.

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:49

saskiakefie schreef:
babe schreef:

En het tekenen zelf niet? :\

Ik zeg toch ook en bijvoorbeeld..
Laatst bijgewerkt door Anne_Baukje op 02-11-13 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:51

Leen_ schreef:
babe schreef:

Misschien als ik weer eens een topic open dat andere me motiveren om er mee verder te gaan? Ik vond het ook altijd leuk als ik leuke reacties kreeg, vooral ook de mensen die dan echt vroegen of ik wat voor hun wou tekenen. Dat geeft toch een fijn gevoel. Gewoon er mee bezig zijn vond ik ook altijd geweldig, maar dat is net het gene wat me nu tegenwerkt.

Ja probeer het inderdaad met een topic! Laat je motiveren door de reacties!

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:51

Hier precies hetzelfde verhaal :(

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:53

Laat het maken van grote 'serieuze" werken even achterwege, je zelf verplichten om te tekenen helpt echt niet.
Teken wat anders dan wat je normaal doet (paarden?), maak wat korte anatomieschetsen, doodle gewoon wat over je favoriete (film)personages, hou het gewoon luchtig en kort, geen serieuze toestanden.
Dat is wat ik ook doe, ik heb in 3 maanden geen potlood vastgehad, het ging gewoon niet meer.
Ik ben terug wat beginnen schetsen, landschappen, mensen op de trein, wat architectuur/interieur als ik door de stad loopt, gewoon luchtig en kort. Het hielp mij in ieder geval wel :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:59

Niet om het een of het ander. Maar waarom zou je iets doen wat je niet (meer) leuk vindt? Dit lijkt me simpel opgelost. Niet tekenen. Ga iets doen wat je wél leuk vindt. En mocht die zin in tekenen weer terugkomen, kun je t dan weer opnieuw oppakken.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 23:02

Maartje1990 schreef:
Niet om het een of het ander. Maar waarom zou je iets doen wat je niet (meer) leuk vindt? Dit lijkt me simpel opgelost. Niet tekenen. Ga iets doen wat je wél leuk vindt. En mocht die zin in tekenen weer terugkomen, kun je t dan weer opnieuw oppakken.

Omdat ik het wel graag doe, maar de motivatie is er niet meer. Tekenen was voor mij altijd iets om mijn gedachten aan de kant te zetten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:09

Maartje1990 schreef:

Da's pas zonde :7 Dat kan altijd nog, ik zou zeker niet zomaar de handdoek in de ring gooien, als het met paardrijden met je paard eens een tijdje wat minder gaat dan stop je toch ook niet maar of doe je je paard meteen weg? 'Soms moet je ergens doorheen om daarna er sterker uit te komen.'
Daarmee bedoel ik, ik heb ook eens zo'n tekendip gehad maar ben er doorheen gekomen en nu heb ik er al heel lang geen last meer van gehad..

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:12

Artblock, heel handig als je iets moet tekenen voor school. Wat ik meestal doe is iets tekenen wat ik nog nooit heb gedaan, meestal zonder foto en gewoon tekenen zoals je denkt dat het er uit ziet. Meestal ziet het er niet uit, maar het helpt wel :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:41

Zelfde probleem

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:19

Kun je niet weer klein en snel beginnen?
Als ik het druk heb (veel de laatste tijd) of even een dipje, dan ga ik de voorbeeldfoto's schetsen.
Kan je vlot klaar mee zijn en leer er ook weer goed van naar de verhoudingen kijken.

Heeft mij in ieder geval geholpen om weer mijn pastel op te pakken en die ene tekening toch echt af te gaan maken :)

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:39

Hoe gaat t nu ?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:46

Ik wou dat ik uberhaupt zin had in tekenen maar ik ben het kotsbeu.
Iedere maandag naaktmodel en dan 4 uur lang en ik heb er geen zin in.

Soms 'helpt' het voor mij me aan een tekening te zetten door inspirerende muziek te draaien, ook tijdens mijn waarnemingstekenen zet ik muziek op dan krijg ik mezelf nog door zo'n les heen geloodst.
Of misschien iets heel anders gaan tekenen of eens een ander materiaal testen of een ander kleurtje.

Ik werkte altijd met houtskool en ben nu met gewone kleurpotloden in in een heel ander kleurpalet bezig en dit gaat me best goed af en dan heb ik er weer even een beetje zin in. Misschien moet je je idee van die tekening even weggooien en later je daar aan toezetten en nu even iets heel anders uitproberen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 22:03

_Mondy_ schreef:
Hoe gaat t nu ?

Voorlopig niet veel tijd gehad, maandag ben ik de hele voormiddag thuis, dus dan hoop ik er wel weer meet te beginnen :) ik ga zondag avond al alles klaarleggen zodat ik gewoon maar moet beginnen.
Ik heb een aantal schetsjes gemaakt maar na 2 min werden het krabbels, muziek heb ik ook geprobeerd en dat gaat inderdaad al wat vlotter :)

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:18

Chimello... hangt van t naaktmodel af :D

Komt vanzelf wel weer hoor :j En krabbels kunnen ook leuk en anders zijn.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:29

Ik heb soms dagen dat ik totaal niet wil tekenen, doe dat dan overigens ook niet... Heb ook dagen dat ik niets kan bedenken, dan kladder ik maar wat en dan komt er soms hele vage dingen uit en dan heb ik PLOEP opeens een leuk idee... Alleen die zien er op 1 of andere manier nooit mooi uit en ga ik dan vervolgens niet mee verder :')
Heb op me PC ook tig tekeningen staan, allemaal dingen die niet af zijn :')

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:06

_Mondy_ schreef:
Chimello... hangt van t naaktmodel af :D

Komt vanzelf wel weer hoor :j En krabbels kunnen ook leuk en anders zijn.

Geloof me, het zal je tegenvallen :+ En het zijn trouwens altijd vrouwen.