[TEK] Vraag; welke soort pastelpotloden kiezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IndianRose_

[TEK] Vraag; welke soort pastelpotloden kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 14:03

Beste bokkers,

Ik weet niet goed of de tag van mijn titel juist is en of ik deze vraag hier mag plaatsen.
Maargoed...

Ik vroeg me af welke pastels jullie het fijnste vinden om mee te werken en zeer goed zijn prijs-kwaliteit verhouding?

Alvast bedankt!
Groetjes
Fien

manonnevot

Re: [TEK] Vraag; welke soort pastelpotloden kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:06

Ik heb de potloden van derwent, ik vond ze best wel duur, maar ze zijn ook heel fijn.

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:08

Ik werk ook met Derwent, erg prijzig. Maar ben er echt heel blij mee! :)

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:18

Ik had eerst Derwent, maar sinds ik Faber Castell gebruik vind ik Derwent niet meer fijn :+ Faber Castell zijn wat hardere pastelpotloden en kan ik wat preciezer mee tekenen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:08

babe schreef:
Ik had eerst Derwent, maar sinds ik Faber Castell gebruik vind ik Derwent niet meer fijn :+ Faber Castell zijn wat hardere pastelpotloden en kan ik wat preciezer mee tekenen.

Vallen die goed te slijpen? Ik heb 2 potloden en de rest krijtjes. De potloden zijn niet van een topmerk, maar ook niet zo'n goedkope rommel. Maar ik krijg ge niet geslepen. Zelfs niet met een mesje, het hout is zo hard dat ik er te veel druk op moet zetten en dan breekt de punt ook af, want die is dan weer heel zacht.

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:10

Leen_ ja zijn goed te slijpen. Bij Derwent heb ik dat afbreek probleem ook. Maar om dat zoveel mogelijk te voorkomen, koop ik erg vaak een nieuwe puntenslijper. Ik gebruik er denk ik wel 1 per 2/3 tekeningen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:16

babe schreef:
Leen_ ja zijn goed te slijpen. Bij Derwent heb ik dat afbreek probleem ook. Maar om dat zoveel mogelijk te voorkomen, koop ik erg vaak een nieuwe puntenslijper. Ik gebruik er denk ik wel 1 per 2/3 tekeningen.

Je kan ook gewoon nieuwe mesjes kopen voor in je slijper, misschien dat je daar goedkoper mee af bent.
Ik heb het eigenlijk opgegeven om met pastel te tekenen net omdat ze altijd afbraken, maar nu twijfel ik toch om er weer te kopen :)

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:18

Ik gebruik van die simpele puntenslijpers voor 1,50 euro. Maar die koop ik wel bij een tekenwinkel. Heb gemerkt dat ze niet zulke goede hebben bij de Primera oid. Terwijl ze er zowat hetzelfde uitzien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:22

Ik gebruik ook Faber Castell potloden. Ik vind de kleuren helderder, en meerdere lagen over elkaar lukt beter dan met de derwent potloden die ik heb.

Slijpen met een slijper lukt mij ook niet. Ik heb meerdere slijpers gekocht, van goedkope kunststof en metalen slijpers tot derwent slijpers, bij allemaal blijft de punt erin hangen als je ze te scherp wil slijpen, ook in de grote gaten.. Ik doe het altijd met een stenleymesje, en dan gewoon heel dunne laagjes eraf schrapen.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:12

ik gebruik karisma en derwent beide officieel geen pastel maar wel erg fijn :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 08:45