beginner studio fotografie (apparatuur)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAnoukje

beginner studio fotografie (apparatuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 11:45

Hallo bokkers (:

Nu mijn broer een eigen huisje heeft hebben we een kamer over
Nu kwam me moeder met het idee om er een "studio" van te maken voor mijn verjaardag
Dit leek me een super leuk idee maar ik heb echt geen idee wat hier allemaal voor nodig is

Wat heb je nodig om te beginnen?
Wat is een leuke lens om mee te beginnen?
Qua licht, hoeveel w?

Ik fotografeer nu 3 jaar ongeveer en ik heb een nikon d5000 70-300 nikor 55-200 nikor en 18-55
Graag zou ik dieren en mensen fotograferen

Groetjes joy

IloveAnoukje

Re: beginner studio fotografie (apparatuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 09:15

up

Anoniem

Re: beginner studio fotografie (apparatuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:57

Je kunt beginnen met een eenvoudige studio van 150w/s.
Wat je mogelijkheden zijn hangt voor een groot deel af van je budget.

Kies wel altijd voor een merk. Bij bouwmarkten kun je vaak voor weinig geld merkloze setjes in de aanbieding kopen. Maar als er eens wat kapot gaat, bestaan er geen reserve onderdelen voor en kun je dus de hele set weggooien.

Falcon Eyes heeft leuke starters setjes. De SS-150f serie bijvoorbeeld.
Maar let op, alles is van plastic. Ook de schroefjes. Die kunnen erg snel dol draaien, waardoor de flitskop niet meer omhoog en omlaag te kantelen is, hij zakt dan met softbox en al gewoon helemaal naar beneden.
En ze kunnen last hebben van oververhitting als je ze langer dan 15 minuten achter elkaar gebruikt met het model lampje aan. Er zit namelijk geen motorkoeling in. De flitsbuis oververhit en gaat dan uit zichzelf flitsen.

Een iets duurdere oplossing is een setje van metaal. Met motorkoeling. Ieder merk is prima.
Merken flitsers is hetzelfde als met merken van auto's... Je kunt met een Opeltje Corsa prima naar je werk, net als met een Luxe Jaguar. Maar die Jaguar ziet er wat mooier uit en is wat beter in afwerking en prestaties.
Zo is het met flits apparatuur ook. Dure merken zijn tof en hebben constant dezelfde output. Goedkopere modellen zijn minder duur, maar dus ook minder precies.

Je hebt minstens 2 flitsers nodig. Voor een witte achtergrond eigenlijk minstens 3 (2 op je achtergrond, 1 op het model).

Verder heb je een draadloze aansturing nodig, want je camera heeft (zo uit m'n hoofd) geen aansluiting om flitsers mee te gebruiken.
Een Cactus V5 is een hele fijne set. Je hebt 1 ontvanger en 1 zender nodig. Ze zijn als setje te koop.

En achtergronden...
Papier is vaak het prettigste.
2 Statieven en B-reel assen met een ketting om de papier rol tussen te klemmen.
De kwaliteit van de statieven is belangrijk, die moeten heel stevig en stabiel zijn. Dus níet voor goedkope plastic statiefjes kiezen. Die vallen eenvoudig om als er zo'n zware rol papier boven hangt.

Met de lenzen die je hebt, kun je in de studio gewoon vooruit :)