[VER] Weg met Sinterklaas!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

[VER] Weg met Sinterklaas!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 15:02

Ik wist niet waar ik dit moest plaatsen, sorry moddies

Weg met Sinterklaas!
Door Annet Houwen

Ieder jaar laait weer de discussie op over de vraag of Zwarte Piet nou discriminatie is, of niet. Ik vind zelf van niet, maar laten we dan ook direct enkele andere controversiële aspecten benoemen.

Sinterklaas is een man in een jurk. Ooit eerder een man in een jurk zien lopen? Dit is zelfs in Spanje niet de standaard. En over de kleding gesproken. Sinterklaas geeft geen goed voorbeeld door op een paard te gaan zitten mét jurk maar zonder veiligheidshelm, in een drukke menigte. Sinterklaas, u weet toch dat dit een gevaarlijke situatie wordt op deze manier? Een gevalletje “don’t try this at home”.

Wat te denken van alle kindertjes die bij Sinterklaas op schoot moeten zitten? Terwijl het betreffende kind beangstigend naar de lange baard van Sinterklaas kijkt, zingen alle ouders ondertussen: Hij komt, Hij komt…

Over de liedjes gesproken. Sinterklaas kapoentje. Weet men wel wat kapoentje betekent? Gecastreerde haan. Waarom wordt onze “kinderliefhebber” vergeleken met een gecastreerde haan? Is het hierom dat ouders hun kinderen met een gerust hart bij een vreemde man op schoot zetten?

Het snoepgoed wat wordt uitgedeeld is niet glutenvrij, er zitten E-nummers en chemicaliën in. Een sluipmoordenaar dus! Om nog maar te zwijgen over al het suiker.

Het speelgoed wat door Sinterklaas gebracht wordt, wordt gemaakt in China. Door het uitbuiten van de kinderen daar, worden de rijke verwende Westerse kinderen verblijd met het speelgoed, wat met dit argument helemaal niet zo verblijdend meer is.

Sinterklaas liegt:
Met de vorige vermelding van de herkomst van het speelgoed is de veronderstelling dat Sinterklaas een kinderliefhebber is, inmiddels onderuit gehaald.
Hij is de echte Sinterklaas niet, hooguit een opvolger. De mogelijk vroegste vermelding van Sinterklaas stamt uit het jaar 1283. Niemand wordt zo oud.
Als hij echt het hele jaar in Spanje woont, waarom heeft Sinterklaas dan zo’n bleke huid?

Dan hebben we nog de pubers, die heel anders naar Sinterklaas kijken. Uitspraken als “Sinterklaas heeft schimmel tussen zijn benen” of “Wil je mijn Zwarte Piet ook even zien?”

Vroeger kreeg je de roe, tegenwoordig word je geswaffeld.
Weg met Sinterklaas!

-------------------------------------------
Aangezien niet iedereen het begrijpt op andere fora, hier de uitleg: Het idee achter dit bericht is, dat er belachelijke argumenten worden bedacht voor zwarte piet, nu te laten zien dat je overal wel een discussie van kan maken. Eenzelfde soort tekst zou bijvoorbeeld ook geschreven kunnen worden over appelbomen.

Wat vinden jullie van dit bericht, en hoe vinden jullie de schrijfwijze?
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 26-10-13 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

hannah41

Re: Weg met Sinterklaas!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:05

Haha, hier moest ik wel even om lachen. :')
De schrijfwijze vind ik leuk en de argumenten zijn eigenlijk best goed. Het idee achter de tekst ook.

Zelf vind ik het jammer als sinterklaas weg zou gaan, heb er toen ik kleiner was veel plezier aan beleefd en het hoort er gewoon bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:06

Grappig en mee eens!

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:13

Dit is geniaal xD

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:18

... tegenwoordig wordt je geswaffeld.

Haha priceless x'D

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:14

Haahahahahah

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:58

Ahahahahahah

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:04

Als sint/zwarte piet wegmoet, dan zou kerstman en elfjes ook weg moeten? er bestaan mensen met een ziekte waardoor ze op elfjes lijken, dat vind ik erger omdat het een ziekte is, dan iemand met een dood gewone huisdkleur? (overigens kun je als ouder ook vertellen dat ze zwart van het roet zijn :'))

En de kerstman zou dan ook een verkeerd beeld moeten laten zien? Is dik, wat slecht is voor gezondheid, en 'leeft eeuwig' dus kinderen denken misschien, nou en dat ik dik ben, kerstman is dat ook en is oud/leeft eeuwig? :')
Ja, nog effe en alle feestdagen zijn weg? :')

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:08

Geweldig! Mag dit gekopieerd worden?

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:09

puppy1128 schreef:
Als sint/zwarte piet wegmoet, dan zou kerstman en elfjes ook weg moeten? er bestaan mensen met een ziekte waardoor ze op elfjes lijken, dat vind ik erger omdat het een ziekte is, dan iemand met een dood gewone huisdkleur? (overigens kun je als ouder ook vertellen dat ze zwart van het roet zijn :'))

Dat is volgens mij ook het idee achter zwarte piet --> zwart van het roet, niet van afkomst.

Ik moest ook lachen om het "geswaffeld" :') En ik vind ook dat de schrijfster gelijk heeft!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:10

Ze vergeet ook dat de sint aan discriminatie op de werkvloer doet want hij neemt geen vrouwelijke pieten in dienst.

Om over de arbeidsuren nog maar te zwijgen: bij nacht en ontij onaangekondigd door schoorstenen klauteren (brandgevaar). Daarnaast het acute gevaar om van een nat dak te donderen. En dat allemaal zonder veiligheidskledij!

En de dierenbescherming heeft vast nog een eitje met hem te pellen over de behandeling van zijn paard dat met loodzware lasten rond moet sjouwen en over daken dient te klimmen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:10

@foxy
helaas, dan zijn ik en me zus dus blijkbaar mannen :')

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:16

Ik vind hem goed :) mag ik hem van je delen op FB?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 22:23

Djonah schreef:
Geweldig! Mag dit gekopieerd worden?

manumol schreef:
Ik vind hem goed :) mag ik hem van je delen op FB?

Jullie mogen hem allemaal delen/kopiëren van mij, als je mijn naam er maar bij laat staan :D Ik zou het een eer vinden zelfs, hihi.

foxy80 schreef:
Ze vergeet ook dat de sint aan discriminatie op de werkvloer doet want hij neemt geen vrouwelijke pieten in dienst.

Om over de arbeidsuren nog maar te zwijgen: bij nacht en ontij onaangekondigd door schoorstenen klauteren (brandgevaar). Daarnaast het acute gevaar om van een nat dak te donderen. En dat allemaal zonder veiligheidskledij!

En de dierenbescherming heeft vast nog een eitje met hem te pellen over de behandeling van zijn paard dat met loodzware lasten rond moet sjouwen en over daken dient te klimmen.

Mooie aanvulling!

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:30

Gedeeld op FB en je naam staat er bij ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 22:40

Thanks ;)

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:50

foxy80 schreef:

Paardenpiet is een vrouw :D vroeger mijn 'lievelingspiet' :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 23:01

En dit is meneer Aart, die jaarlijks de intocht begeleid :')

Afbeelding

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:10

Hahaha goed bedacht :+

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:24

UK -> KH

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 13:32

Kippenhok? Het is een zelfgeschreven stuk over een actueel onderwerp...

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:05

Och sorry, ik heb hem meteen terug verplaatst! Ik was in de veronderstelling dat het door iemand anders was geschreven door de volledige naam die erbij staat. Te snel gedacht dus, mijn excuses!

antje_vip

Re: [VER] Weg met Sinterklaas!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 11:36

Geeft niet Evelijn :D

antje_vip

Re: [VER] Weg met Sinterklaas!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 11:45

Toch nog 15 reacties :') _O-