Wat vind je zelf erg mooi aan zwart wit fotografie?
Persoonlijk voor mij is dat het duidelijke contrast, een donker paard tegen een licht achtergrond. Een donkere lucht boven een helder landschap, een licht veertje vallend in het donker bv. En juist dat mis ik een beetje in jou foto's. Ik vind ze te 'grijs'. Een goede zwart wit foto krijg je niet door elke willekeurige foto om te zetten in zwart wit..
Contrast is eigenlijk het sleutelwoord.

Foto 1; Zie je hoe het paard eigenlijk wegvalt in het achtergrond? De grijstint van de bomen op de achtergrond is zo'n beetje dezelfde tint als die van het paard. Probeer het een echt donkerder te laten zijn als het ander...
Foto 2; als je een 'kalere' vlakte had gehad en de ruiter ook een donkerdere tint blouse aan had gehad was het al een hele krachtige foto imo! Het paard steekt namelijk super mooi af tegen dat lichte zand!

Foto 3; hier kun je niks aan doen, maar de lichte benen van het paard tegen het lichte zand en vervolgens de wat donkerdere bovenkant van zowel paard als ruiter tegen de donkerdere bomen aan zorgen er voor dat het onderwerp (paard en ruiter) wegvallen in je achtergrond. Deze combinatie zou ik eerder in een weiland tegen een helderblauwe lucht op de foto zetten en hem dan in zwart wit omzetten, dan steekt het onderwerp wel af namelijk!

Foto 4; eigenlijk weer hetzelfde verhaal, het onderwerp tegen een zelfde soort kleur (tint) achtergrond. Wel had je erg leuk kunnen spelen ermee, bijvoorbeeld door deze combinatie echt met tegenlicht te gaan fotograferen waardoor er een 'lichtgevende' rand om hen heen komt. En daarmee spelen met je belichting..

Fotot 5; WAUW!

Foto 6; Ook weer het zelfde verhaal eigenlijk, te grijs, teveel dezelfde tinten.
Foto 7; Idem, terwijl je hier misschien hetzelfde had kunnen toepassen als wat ik zei bij de schimmel. Maar dan proberen of je het achtergrond (evt. met nabewerken) donker kan krijgen en dan het onderwerp juist lichter...