[FOTO][FB] Serie zelfportretten voor schoolopdracht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loontje_

[FOTO][FB] Serie zelfportretten voor schoolopdracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 10:31

Hee Bokkers! :)

Graag zou ik jullie mijn allereerste opdracht die ik voor school gemaakt heb, laten zien!
Dit jaar ben ik ingestroomd in het tweede jaar aan de Fotovakschool (HBO Creative Photodesign),
mocht het eerste jaar overslaan op basis van mijn portfolio.

Module opdracht was 'Kadrering', we hebben lessen in kunstgeschiedenis gehad,
daarin kwam naar voor dat een schilder gebonden was aan zijn doek.
Hoe hij het onderwerp van zijn schilderij vorm ging geven had te maken met het kader van het schilderij.
Zo zijn ook fotografen gebonden aan het kader van de foto. Welke uitsnede kiest de fotograaf, en waarom?

Mijn serie bestaat uit 3 beelden.
Ik ben reuze benieuwd of jullie de gedachte of het gevoel achter deze serie oppikken
en ik sta natuurlijk open voor tips en commentaar voor mijn volgende series!

#1.
Afbeelding

#2.
Afbeelding

#3.
Afbeelding

Alle 3 bij elkaar:
Afbeelding

Welke van deze 3 is in jullie ogen het sterkste beeld?

Groetjes!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:33

Wow....prachtig! ik vind de laatste het sterkst...kan niet goed uitleggen waarom, maar die spreekt mij het meest aan!

Nightingale

Re: [FOTO][FB] Serie zelfportretten voor schoolopdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:00

Ik sluit me volkomen bij dems75 aan. Geweldige serie! Wat ik erin zie is een soort 'tweedeling' in een mens, een beschadigd deel en een beschermend deel. Ik vind de laatste dan ook erg sterk, vooral omdat de voor ons rechter figuur een blik heeft die iets zegt als 'kijk nou wat jullie hebben gedaan'. Ook mooi dat de ene hand geruststellend op het hoofd van de linker persoon ligt, terwijl ze de andere beschermend en sterk houdt. De andere foto's stralen eenzelfde sfeer uit, maar doordat de personages hier verder uit elkaar staan is er voor mij minder gevoel van bescherming.

Maar misschien zie ik het totaal verkeerd hoor :P Dit is alleen wat er voor mij naar voren kwam.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:04

Wow, prachtige serie foto's. Mooi vast gelegd, gave bewerking ook. Gewoon super!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:50

Absoluut prachtig, mijn complimenten! Ook voor mij spreekt de laatste het meeste aan. :j

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:32

Heel erg mooi. ik vind foto 1 het sterkst omdat dat beweging in is.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:44

Echt heel mooi! Wou dat ik zo creatief was!
Waar ik me alleen aan erger ( beetje overdreven, een minder aspect vindt) is de arm op de eerste foto, dat die eindigt in het niets.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:45

Wauw gaaf zeg! Ik vind ze alle 3 wel wat hebben..maar de laatste is zeker de sterkste..

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:54

Wauw prachtig zeg!!
Ik zie er een soort tweedeling in: de persoon heeft twee kanten, een kant die zich minder
fijn voelt en een andere kant die eigenlijk "sterker" is en de andere (mindere) kant ondersteuning biedt.
Geen idee of dit ook jouw gedachte er over was maar zo komen de foto's bij mij over. Ik vind ze heel erg mooi!

Foto 2 spreekt mij het meeste aan, ik kan alleen niet zo goed uitleggen waarom.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:03

Wauw, wat gaaf!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:24

Heel mooi. En creatief!

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:28

xxrossiexx schreef:
Echt heel mooi! Wou dat ik zo creatief was!
Waar ik me alleen aan erger ( beetje overdreven, een minder aspect vindt) is de arm op de eerste foto, dat die eindigt in het niets.

Idem hier, het stoort mij idd ook een beetje.
De andere foto's kloppen alleen dat bij die arm op foto 1 ziet er gewoon wat vreemd uit.

Verder complimenten! hele fijne sfeer!
Top dat je zo het 2e jaar mocht instromen! Succes met je opleiding!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:30

Ja echt heel erg mooi! Foto 3 vind ik ook het meest pakkend :). Voor het gevoel ga ik mee met de bovenstaande reacties.. Twee gezichten, twee kanten, twee persoonlijkheden.. Iets in die richtig!

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:27

Super gave serie! Ik vind persoonlijk foto 3 het meest aansprekend.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:11

Eigenlijk vind ik bijna altijd jouw foto's mooi. De manier van bewerken spreekt me aan. Indien je heel lang naar een foto of schilderij blijft kijken, vind je altijd wel iets wat je stoort.
Zo ook bij foto 1 waar de arm er inderdaad vreemd uit ziet. Foto 2 vind ik qua pose het mooist. Foto 3 is ook mooi, maar de bewerking die jij toevoegt, vind ik hier storen. De witte streep over de rechter borst en streep van onder naar boven links, is nét iets te duidelijk. Dat de linkerhelft zo'n andere lichtval heeft, waardoor de hand een beetje groenig uitvalt, terwijl de foto verder wat bruin-rood (warm) is, vind ik persoonlijk als ik langer naar de foto ga kijken niet meer mooi.
Maar dat is, nadat ik heel kritisch je foto's bekijk. Want ik verheug me vaak op het zien van je naam....je aparte manier van bewerken maken je foto's heel bijzonder. Het zijn voor mijn foto's van tegenstellingen en toch balans. De manier van fotograferen vind ik klassiek en het onderwerp/nabewerking juist weer niet. Bijzonder zijn ze in ieder geval...voor mij.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:20

Prachtig beeld :j Dat vooropgesteld.

Omdat de opdracht was om in kadrering te denken zou ik de middelste foto als enige geslaagd vinden. Die is qua compositie en plaatsing (ook de vegen als bewerking) beste in balans. Op de eerste zijn deze twee poses héél mooi bij elkaar, maar ongelukkig in het beeld geplaatst. De onderkant is te krap, of net te veel ruimte bovenin. Het geheel had een tikkie naar rechts geplaatst moeten worden. De laatste foto heeft loze ruimte bovenin. De harde flits heeft op zich wel wat, maar die sfeer verschilt te veel met je andere foto's. Het licht op je gezicht op de eerste en derde foto is een stuk minder mooi dan op de middelste foto. Als je ze ook zo alledrie bij elkaar ziet, vallen die andere twee ook gelijk weg (naast dat de middelste foto natuurlijk groter is afgebeeld). Waar ik de bewerking vind storen op foto 1 en 3, doet dat het op foto 2 helemaal niet.

Qua gevoel moest ik aan twee zussen denken (tweeling), waarvan eentje degene is die voorop staat en de ander er maar een beetje achteraan hobbelt (bij wijze van spreken) en minder sterk in haar schoenen staat. Maar het zou ook twee karaktereigenschappen van het persoon kunnen zijn die elkaar tegenspreken (grote mond, klein hartje).

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 19:32

Hee bedankt voor de reacties en het commentaar! Ik zal nog even wat aan de foto's sleutelen voor de finishing touch haha.
Kreeg ook nog wat feedback van mijn leraar dus samen met jullie feedback ga ik nog lekker aan de slag :j

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:07

Jij doet de opleiding die ik ook heel graag had willen doen. Gaaf! Veel succes :)